HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Placering av subwoofer
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2003/06/01 :  13:32:13  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message
Jag har lite problem med att placera min subwoofer. Mitt rum ser ut ungefär såhär:



Min primära lyssningsposition är i fotöljen.
Jag får bäst bas i det rödmarkerade området med texten "Bra bas!" :-)

Någon som har förslag på åtgärder eller andra ställen att placera subben. Jag har fan försökt i flera dagar... :-(

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/06/01 :  13:44:57  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag vet inte hur du har hittat den platsen men du kan prova med att sätta subben i fotöljen sen kryper du runt tills du hittar där det låter bäst.

Eller ändra runt på fasen på subben , eller mjuka kuddar under.
Det finns en massa små tips o trix. Det får bli lite "trial and error" innan allt faller på plats

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/06/01 :  13:48:10  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Bra tips Johan, jag har oxå hört att man kan sätta subben i lyssningspositionen och sedan lyssna ut var det låter bäst. Där det låter bäst placerar man sedan subben. Superposition??

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Pass
Member

92 Posts

Posted - 2003/06/01 :  13:54:35  Show Profile Send Pass a Private Message
Flytta soffan och tv-bänken åt fotöljhållet. Ut med högtalarna från hörnplaceringen!!! Pröva med suben framför stereobänken, mellan högtalarna. Ställ suben på en stabil bänk; testa gärna att kombinera spikes och dämpkuddar, så att suben kopplar stadigt mot underlägget, utan att förorsaka "maraccassyndromet". Enligt min erfarenhet får man bäst rumskoppling och minst problem med stånde vågor etc. om man får upp suben en bit från golvet. Undvik hörnplacering (trots vad de regelbundet påstår på HiFi och Musiks subwoofertester!).
M.v.h.
/Pass

Det finns inga genvägar...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000