HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 TacT's rumskorrigering...?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MAGR
Starting Member

35 Posts

Posted - 2003/05/28 :  11:44:19  Show Profile Send MAGR a Private Message
Någon som har erfarenhet och testat RCS2.0 eller 2.2 och kan uttala sig om hur bra/dåligt de fungerar. Oerhört intressant produkt tycker jag det verkar vara. Förresten, vem i Sverige säljer TacT? ...innan tror jag HIFI-Klubben höll i det.

Magnus Granberg

mmx_2
Member

430 Posts

Posted - 2003/05/28 :  11:47:06  Show Profile Send mmx_2 a Private Message
Hifiklubben gör det fortfarande

Riktiga förstärkare går på 3 faser!
Go to Top of Page

MAGR
Starting Member

35 Posts

Posted - 2003/05/28 :  13:58:42  Show Profile Send MAGR a Private Message
...ingen som hört denna produkt?
Jag skulle bli jättetacksam för info!!

Tack på förhand.

Magnus Granberg
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/05/28 :  14:34:00  Show Profile Send David A a Private Message
Jag har en 2.2x, och har enbart bra saker att säga om tekniken.
Var tidigare ganska skeptiskt till allt som hade med signalbehandling att göra. Men med facit i näven så måste jag säga att det är den absolut bästa investeringen jag gjort i anläggningen hitills. Man ska inte tro att TacTen kan trolla bort ett helt hopplöst rum, men den kan sannerligen förbättra situationen avsevärt.
Även om man har ett hyftsat lyssningsrum så finns det många förbättringar att hämta. I praktiken kan man skapa sig precis det ljud som man eftersträvar med Tacten. Söker man en viss typ av färgning/eller anpassning av ljudet genom kabelbyte odyl så kan man oftast uppnå detta genom lite modifikation av targetkurvan.
Det tar ett tag att lära sig att utnyttja enheten till max, men sedan är allt frid och fröjd.
Vilken enhet man väljer skall väl mest baseras på huruvida man använder separat sub eller ej, men generellt sett så verkar 2.2x vara vassare än 2.0 på allt. Och den fungerar oxå utmärkt som rent försteg. Tacten är hjärtat i min anlägging, och nu skulle jag inte klara mig utan en.
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/05/28 :  15:05:45  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Jag har tyckt denna pryl varit intressant att lyssna på men det måste ju finnas en hel del problem (beroende på hur man ser det):

Med Tact:en så finns ju nästintill oändliga inställningsmöjligheter. Det kan ju vara en fördel att man kan justera ljudet så som man vill ha det. Dock skulle jag efter ett tag bli lite förvillad; Vilket ljud är egentligen det optimala, så tillslut så skulle jag nog ha ett speciellt ljud för varje musikstil eller kanske efter varje enskild artist.... eller? ni som äger en 2.0 eller 2.2 är det så, är det inte lätt att man fastnar där?
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/05/28 :  15:13:41  Show Profile Send marens a Private Message
Ett allvarligt problem är att tacten inte tar med dimensionen rummet i sin rumskorrigering (alltså riktning). Det gör att den bara kan korrigera rummet i basen, som inte har så mycket riktningsverkan, knappt det eftersom stående vågor i ett rum inte går att fixa helt elektroniskt. Den fungerar alltså bäst i ett redan väl akustikreglerat rum där huvuduppgiften är att korrigera högtalarnas respons.
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/05/28 :  16:14:23  Show Profile Send David A a Private Message
Merkurius:

Man kan självklart irra bort sig i inställningsmöjligheterna, men samtidigt finns ju även möjligheten att köra bypass samt att välja en helt rak kurva. Oftast vet man ju vilken typ av ljud man söker, det är ju likandant om du byter högtalare tex. Det jag brukar kunna variera på olika skivor är basnivån, som enkelt kan justeras på fjärren vid valfri frekvens. Att ändra targetkurvan eller den parametriska eq på varje skiva tycker jag aldrig blir aktuellt.

Marens: Huruvida tekniken fungerar på pappret eller ej har varit på tapeten många gånger. Men med tanke på dom subjektiva förbättringarna som jag och många andra upplever så tycker jag inte att man ska förkasta rumskorrigering. Förbättringarna märks av i alla möjliga olika rum. Men det är som du säger, ju bättre rum dessto bättre resultat. Enheten kan inte trolla bort ett dåligt rum.
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/05/28 :  16:20:01  Show Profile Send Merkurius a Private Message
David A: Intressant! Hur vet du vilken frekvens i basen som ska justeras?

Offtopic: Har någon en skiva med ett frekvenssvep från cirka 20-20 000 Hz? Jag skulle i såna fall vilja ha en kopia på en sån eller om ni vet något ställe där det är lätt och gratis att ladda ned och bränna ut på skiva?
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/05/28 :  16:30:41  Show Profile Send marens a Private Message
De förbättringar som märks beror säkert mycket på att högtalarna korrigeras. Men det är lite fel att kalla det för rumskorrigering eftersom det inte alls funkar på höga frekvenser.
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/05/28 :  16:41:49  Show Profile Send David A a Private Message
Merkurius:

Antingen så använder man den sk tonkontrollen som förstärker basen från vald frekvens och nedåt. från ca 90 hz brukar funka bäst för mig. Vill man åt en speciellt frekevens kan man höja ett band i den parametriska eqn och stega i frekvensskalan tills man hittar önkad ingreppspunkt.

Marens:

Kalla det vad man vill, men det fungerar både i frekvensdomänen och i tidsdomänen, ljudbilden blir bredare och mer fokuserad. Så något rätt gör den iallfall. Men som sagt, bor du i en stenkyrka så plockar den inte bort rummets ekon om man nu tror det.



Edited by - David A on 2003/05/28 16:45:09
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/05/28 :  16:46:01  Show Profile Send marens a Private Message
Japp, frekvensdomänen och tidsdomänen korrigeras, men inte rumsdomänen (riktning). Det kan den inte känna av utan den tolkar allt enbart i tiden i stället. Öronen känner som bekannt av riktning väldigt bra. Alltså korrigeras inte rummet om man ska vara petig utan bara de två riktningar som kan relateras till högtalarna. Det är alltså bara högtalarna som kan korrigeras och i viss mån låga frekvenser i rummet.
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/05/28 :  17:00:19  Show Profile Send David A a Private Message
MArens: jo det verkar vara sant, den korrigerar alltså för rummets brister i två riktingar med andra ord. För att korrigera hela rummet borde man väl ha ett gäng till kanaler kan jag tänka mig.
Go to Top of Page

yoko
Member

420 Posts

Posted - 2003/05/31 :  22:16:45  Show Profile Send yoko a Private Message
jag har blivit imponerad av Tacts rumskorrigerings-lösning....det funkade rätt bra när Peter Lyngdorf gjorde en kul demonstration på HiEnd...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000