HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Artister som inte kan sjunga
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 8

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2003/05/30 :  11:27:24  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Vilka artister kan INTE sjunga riktigt, men är ändå mycket populära?
Definitionen sjunga kan betyda olika saker för var och en … men jag menar de som inte sjunger rent, eller nästan som bara talar i stället för att sjunga.
Som några exemplar är i mitt tycke: Ulf Lundell, Bob Dylan, Neil Young, Tom Petty, Nick Cave, Lou Reed, Leonard Cohen, Johnny Cash, ja, det finns jättemånga som egentligen inte kan sjunga, men de är oerhört framgångsrika ändå!

Att någon inte kan sjunga på riktigt betyder INTE att man inte skulle gilla honom/henne som artist. Det kan mycket väl vara tvärtom. De blir på så sätt liksom mer mänskliga och lättare att ta till sig.
Så fram med åsikter. Men vi utelämnar musikstilar där det inte ens är meningen att det ska låta som en sång … alltså helst inga metallbröl, rap etc.

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/05/30 :  11:31:12  Show Profile Send Ayn a Private Message
Vet inte om jag håller med om Tom Petty. Har hans skiva "Wildflowers" och tja, sjunga kan han där iaf

Annars så...Håkan Hellström är väl rätt givet att skriva. Nya rockvågen med Strokes i sptesten har väl närmast gjort det till sitt kännemärke att inte kunna sjunga...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2003/05/30 :  11:35:18  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Det kan ibland vara en hårfin skillnad på vad man uppfattar som att sjunga eller inte.
Jag tycker jättemycket om Tom Petty och håller fullständigt med om dig att den skivan är superbra.
Tror inte heller att folk blir glada att höra att just deras idoler sägs inte ens kunna sjunga, men det är mina åsikter och det står jag för.

Edited by - pick-me-up on 2003/05/30 15:40:18
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2003/05/30 :  11:40:30  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
Råkade av misstag bläddra förbi MTV en kväll när de hade nåt livejippo och på scenen stod denna häringa skäjtbruden, Avril nånting..., och skulle framföra något live. Av det jag hört på radio så kan jag inte säga att hon sjunger dåligt men det är ju inspelat på skiva och kan mycket väl vara modifierat... För när hon väl tog ton live så lät det förskräckligt illa och man undrade genast hur ända in i glödheta pizzaugnar en sån utomordentligt dålig sångerska kunnat få skivkontrakt?!?!

/G

"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/05/30 :  11:43:43  Show Profile Send Ayn a Private Message
Hehe nejdå, Tom Petty är inte på något sätt min idol...det mesta han gjort tycker jag är rätt jobbigt och trist. Det är just "Wildflowers" som jag gillar skarpt. Men när du säger att en artist kan sjunga, menar du då att han/hon sjunger falskt eller att han/hon inte helt och hållet sjunger hela tiden? Herr Petty pratsjunger lite ibland för att få en mer berättande aspekt över det hela...

Artister som däremot inte KAN sjunga, som topic anger, är till exempel Eilert Pilarm och hans kvinnliga motsvarighet, vad hon nu heter...hon som sjöng Pointer Sisters "I'm so excited" på det gräsligaste vis jag hört iaf.

En till som jag kom på: det sägs ju att Melanie C ska vara den enda i Spice Girls som verkligen kan sjunga. Den myten tog hon dock effektivt död på när hon var i Östersund på Storsjöyran för något år sen...det var väl iofs inte så illa som Englands bidrag i ESC (hon gled förbi rätt ton lite då och då iaf), men trevligt var det inte. Jag gick efter en kvart.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!

Edited by - Ayn on 2003/05/30 11:45:48
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2003/05/30 :  11:54:06  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Jag menar att de delvis sjunger mer eller mindre falskt, pratsjunger osv.
Nu är jag ingen sångpedagog eller röstexpert, men var och en har säkert någon exempel av en artist som de anser kan inte sjunga.
Det vet man bäst själv. Men ingen människa skulle väl på fullaste allvar påstå att Lundell kan sjunga eller hur?

Edited by - pick-me-up on 2003/05/30 15:42:31
Go to Top of Page

dts
Starting Member

35 Posts

Posted - 2003/05/30 :  12:01:27  Show Profile Send dts a Private Message
Olle Ljungström är väl också ett praktexempel på en som inte kan sjunga, men för det har han ju en del sköna låtar.

Jag ser nötter...
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2003/05/30 :  12:04:47  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Haha, den som sagt att Melanie C skulle vara den enda i Spice Girls som kan sjunga måste vara gravt tondöv. Kanske t.o.m döv Stod nämligen högvakt på Kungen och Drottningens silverbröllop när det firades på Drotningholm slott. Melanie C var ju en av de som uppträdde. Jag skämdes faktiskt Hur kan man låta någon så kass uppträda för ett lands Kung och Drottning? Pinsamt var bara förnamnet. En annan artist som jag tycker har gjort en del bra låtar men ändå inte är speciellt bra på att sjunga är Madonna. Annars finns det väl en hel del rocksångare och mainstream/pop-sångare som inte kan sjunga särskilt bra men likväl blir populära av nån underlig anledning. Fast när det gäller rock så är det inte alltid sångare behöver vara så duktog på att sjunga. Det handlar väl mer om att låta "rätt". Ha rätt attityd etc. Nåväl, sämre än Eilert kan man nog inte vara. Har många gånger undrat om han sjunger så dåligt för att han rent av är så kass eller om han gör sig till? Någon som vet?

Mvh


Go to Top of Page

pontus
Member

392 Posts

Posted - 2003/05/30 :  12:18:58  Show Profile Send pontus a Private Message
Bob Dylan och Johnny Cash -- kanske inte några skolade röster, men ack så vackert!
Go to Top of Page

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2003/05/30 :  12:35:30  Show Profile Send poppop a Private Message
Tom Waits är nog det värsta jag någonsin hört... Och Olle Ljungström. Jag sade det till Olle en gång när jag var onykter på Kvarnen i Stockholm. Svaret blev "Ska du säga!....... Öh... Med DEN DIALEKTEN!"
Stackarn... Tycker han borde vara så pass rutinerad att det dyker upp puckon så att man har lite bättre svar på tal...

Mono är underskattat!
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2003/05/30 :  12:37:19  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Hej pontus!

Jag håller fullständigt med dig. Nämnda herrars musik är odödligt. Speciellt de senaste skivorna av Johnny Cash är mycket gripande. Och jag undrar hur skulle det ha gott för Robert Allen Zimmerman, om han hade sjungit riktigt bra? Skulle inte låta lika trovärdigt som nu …
Go to Top of Page

pontus
Member

392 Posts

Posted - 2003/05/30 :  12:56:58  Show Profile Send pontus a Private Message
Så sant så sant, också intressant med BOb Dylans röst är hur den förändras från album till album: jmfr t ex Blonde on Blonde, Nasville Skyline, och New Morning -- alla tre producerade inom en fyraårsperiod, men med tre ganska olika röster (framförallt Nasville Skyline vars spår ju de facto låter som om de framförts av en annan sångare)

Att även de senaste albumen låter annorlunda (ifråga om sångröst) har väl sina mer naturliga förklaringar...
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2003/05/30 :  13:12:00  Show Profile Send Gebex a Private Message
E-typen är nog Sveriges bästa exempel på att man nte behöver kunna sjunga för att lyckas.
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/30 :  13:43:07  Show Profile Send divander a Private Message
Jag tycker att Rallys (tror det var dom) satir på E-Type var en väldigt bra beskrivning av honom (och hans dansande och refrängjungande tjej). Texten var något åt - Jag har hittat en ton och jag håller mig till den. Senare kommer refrängtjejen in med - Jag har jättestora bröst och jag kan dansa jättebra.

Innan Nashville Skyline hade Dylan gått och skolat sin röst. Det hörs verkligen. Och jag tycker att han gör det riktigt bra. Sen tappade han ganska snabbt den stilen och gick till baka till sin gamla stil.

Ett annat förslag är Brian Ferry.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

illbatting
Member

83 Posts

Posted - 2003/05/30 :  14:22:31  Show Profile Send illbatting a Private Message
måste bara klämma in mina favvohatobjek....Anastacia och Macy Grey,dom kanske inte sjunger så illa men med dom rösterna borde dom inte ägna sig åt att sjunga alls.
iaf inte så att någon kan råka höra dom =D

oops did i do that!?!?
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2003/05/30 :  14:23:58  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Hej divander!

E-type och Bryan Ferry är mycket bra exemplar. Håller fullständigt med.
Superbra imitation måste varit det också av Rallys.

Om man höjer ribban så högt som det går … så finns det inte så värst många artister som klarar gränsen egentligen. Men så är inte min mening heller, utan lite lätt och lagom så att säga.
Några skolade röster med absolut rätt tonhöjd och tonarter skulle nog inte passa så bra ihop med rock!

Hoppas att ni forum-medlemmar kommer med fler förslag!
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2003/05/30 :  14:28:10  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Hej illbatting!

Det här topic ska INTE handla om några hatobjekt, utan enbart de artister som man inte tycker kan sjunga rent. Annars väller det för stort och det blir svårt att få något grepp alls.
Sorry!

Edited by - pick-me-up on 2003/05/30 15:37:55
Go to Top of Page

illbatting
Member

83 Posts

Posted - 2003/05/30 :  14:33:29  Show Profile Send illbatting a Private Message
altså musikmässigt..kanske inte framgick det var olyckligt formulerat men icke destomindre tycker jag att det är dom 2 som som jag tycker sjunger väldigt illa och ändå är väldigt kända/framgångsrika ...bättre formulering denna gång hoppas jag =D

oops did i do that!?!?
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/05/30 :  15:26:31  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Håkan Hellström för bövelen!!!!!!!!
Go to Top of Page

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2003/05/30 :  16:03:42  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
Håller med Merkurius. Håkan Hellström sjunger så falskt att man mår illa. Låter som en kille i målbrottet!
/Peter

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/05/30 :  20:18:34  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Maja i theSounds för fasen!
Musiken suger och hon kan definitivt inte sjunga rent, snarare falskt och hest.

En som också inte kan sjunga MEN som gör suveräna rockdängor är Marilyn Manson, han väser, skriker och "rasslar" fram melodierna. Låter klart bra i mina öron!

Som alla andra tycker jag också att Håkan H sjunger bedrövligt, men det hindrar honom inte från att skriva sköna poplåtar, det är känslan han förmedlar som är vacker, inte sången i sig!
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2003/05/30 :  20:43:06  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Mycket bra åsikter hifirocker!
Come on folks! Det måste finnas oerhört mycket mer!
Go to Top of Page

jesper
Member

121 Posts

Posted - 2003/05/30 :  20:49:02  Show Profile Send jesper a Private Message
MA Numminen sjunger inte så rent han heller Dock avsiktiligt ibland iaf. Kan han sjunga på riktigt också?
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2003/05/30 :  21:41:19  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Hallå jesper!

Jag som en finländare borde naturligtvis veta det, men det kan jag tyvärr inte.
Någon större talang inom sångkonsten är han kanske inte, men det är oerhört kul att han är så känd i Sverige också.

Han är en intellektuell geni som man inte ska ta på fullaste allvar, alla fall vad musiken beträffar.

Jag tror att han vet vad han gör. Och det mesta är att ha kul. Om han skulle mot all förmodan tjäna lite pengar vid sidan om det så tar han det som en skänk från ovan.

Han är säkert en hyvens kille och vad materiella saker presenterar ger han inte så stor värde, tror jag …
Go to Top of Page

Jensevik
Member

513 Posts

Posted - 2003/05/30 :  21:50:20  Show Profile  Visit Jensevik's Homepage Send Jensevik a Private Message
Roger Waters har ju ingen vidare sångröst men det låter ju så jäkla bra ändå.

"It takes a joyful sound
To make the world go round"
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2003/05/30 :  22:47:07  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Hej Jensevik!

Du har helt rätt men han ligger ändå liksom i sin egen division … den högsta!
Finns garanterad många andra som platsar i de högsta sfärerna.
Det gäller bara att använda båda gråa hjärncellerna man har … om de nu inte råkar vara osams. Då blir det hopplöst!!
Go to Top of Page
Page: of 8 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000