HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Stroker?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2003/06/05 :  12:40:38  Show Profile Send molsson a Private Message
Kolla frekvensgången. Strokern får ett -3 db vid 45 Hz, MA vid 20.

No hay banda!!
Go to Top of Page

Isidor
Member

166 Posts

Posted - 2003/06/05 :  15:32:12  Show Profile Send Isidor a Private Message
Det pratas alldeles för mycket om bra och dåligt i denna tråd. Vad de flesta tycks glömma bort eller kanske inte ens har förstått är att ett baselement alltid är en kompromiss mellan en uppsjö av parametrar. Så länge som man inte talar om direkta skräpelement så beror skillnaderna mellan olika konstruktioner när det gäller småsignalegenskaperna (som bl.a. ger frekvensresponsen) helt och hållet på olika prioriteringar. Man kan t.ex. bygga ett diskantelement som har konstant respons ned till 1 Hz om man gör domen tillräckligt tung, problemet är att ljudnivån knappast blir hörbar. Cerwin Vega har i Strokern valt att skapa en enormt hög Bl-produkt = hög verkningsgrad, vilket också ger som bieffekt att man får den lilla dippen i övergången mellan port- och elementbidrag. Som synes måste fördelar och nackdelar hela tiden vägas mot varandra.

Det är alltså helt meningslöst att föra en diskussion som i många tidigare inlägg. Vad som däremot kan definieras i termer av bra och dåligt är storsignaluppförandet. Lång linjär slaglängd, hög effekttålighet och liten risk för utmattningsskador är mycket viktigt i framför allt PA-sammanhang.
Go to Top of Page

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2003/06/05 :  16:16:15  Show Profile Send Amazon a Private Message
''Kolla frekvensgången. Strokern får ett -3 db vid 45 Hz, MA vid 20.''

Visst. Den har jämnare frekvensgång men den spelar inte skiten ur strokern på alla fronter. Snarare så att man ganska lätt kan få strokern att spela högre. Och det går att få en jämnare kurva på stroken om man vill. Om man kör med cerwin-vegas egna lådförslag tex. Man kan även få den att spela djupare, men vad spelar det för roll då man ändå inte uppfattar ljud under 20 hz. Spelar den ner till 25 hz så tycker jag det är fullt tillräckligt. Både strokern och MA1800XL basen är väldigt kraftiga. Och det kan mycket väl hända att MA basen låter bättre enligt dig och många andra. Själv har jag inte hört den. Men jag har själv varit och lyssnat på en stroker 18 + att jag haft en 12'' stroker själv för ett tag sedan och jag gillar ljudet så jag skall köra en sådan. Punkt slut. Så istället för att tjata emot och komma med motargument till varför jag skall köpa den så vore det väl bättre att försöka svara på min fråga?

''Jag skall bygga en hemmasub utav 1 st stroker 18 och undrar vart man kan få tag på dessa element så billigt som möjligt... Kan man importera från tyskland, usa eller något annat land och få dem till ett vettigt pris? Dollarn ligger ju ganska lågt nu.''

Edited by - Amazon on 2003/06/05 16:17:12
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/06/05 :  18:17:10  Show Profile Send Parasite a Private Message
Isodor: WORD =)

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

PelleW
Member

311 Posts

Posted - 2003/06/06 :  00:38:31  Show Profile Send PelleW a Private Message
Finns det inga uppmätta kurvor på stroker-elementen? Att bara simulera ger ju ett rätt felaktigt resultat om man inte tar hänsyn till elementets uppmätta frekvensgång i t.ex. oändlig baffel. Särskilt när det gäller de lägsta frekvenserna kan det skilja mer än 10dB om man inte tar hänsyn till detta. Prova t.ex. att simulera Tangband:s 8":are med och utan att ta hänsyn till elementets frekvensgång.

-Pelle
Go to Top of Page

luminous
Member

252 Posts

Posted - 2003/06/06 :  02:00:10  Show Profile Send luminous a Private Message
Mätningar i oändlig baffel säger ju inte så mycket om elementets uppträdande på lägre frekvenser, då sitter ju inte elementet i en avpassad låda. Det är ju därför som T/S parametrar finns! En mätning av ett element i en oändlig baffel visar enbart hur elementet spelar i en oändlig baffel, högre frekvenser är tillförlitliga men låga frekvenser påverkas av detta.

Eller har jag missuppfattat dig?

MVH | Life's too short for bad sound
Go to Top of Page

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2003/06/06 :  09:59:04  Show Profile Send Amazon a Private Message
http://www.cerwinvega.com/products/pdf/strokers/apstkr18.pdf
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000