HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Stroker?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Kemppi
Member

524 Posts

Posted - 2003/05/27 :  23:09:23  Show Profile Send Kemppi a Private Message
Stroker tål enorma mängder effekt. 4000W så når den xmax. och den spelar skapligt högt vid 20hz då. Men den lär vara slö som ett härk. Iof så bör den effekten kompensera det.

Har du 4000W och ett stroker element så jävlar :)

Det som var mer intressant var att Vega 15 nådde nästan x-max vid 3000W in.. rätt fräna element.

Du säger svetsa. Jag säger stabilt! Bor inte i fjollträsk.
Go to Top of Page

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2003/05/27 :  23:15:12  Show Profile Send Amazon a Private Message
Jo jag har lyssnat på strokern har själv haft en 12'' för ett tag sedan. Lågbasen vara det absolut inget fel på. Om du tycker att det låter kasst under 30 hz vilken låda körde du med då? Och hur mycket kraft hade du att driva den med? Jag ska räkna på xl basarna hos min kompis sen så återkommer jag senare med resultatet. Observera att cerwin-vegas lådförslag är rent åt helvette. Har föresten lyssnat på dem hos hi-fi klubben också och det lät riktigt bra. Hör och häpna men de körde dem tillsammans med ett par dali megaline (kostar en bra bit över 100000 kr) Dem använde 2 st bryggade nad 218 thx till varje stroker 18 och 2 st riktigt bra lådor.
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2003/05/28 :  00:02:18  Show Profile Send molsson a Private Message
Jag räknade på MA 18 XL och stroker 18. MILDE HIMMEL. Stroker hänger INTE med alls. Kolla själv med winISD.

No hay banda!!
Go to Top of Page

luminous
Member

252 Posts

Posted - 2003/05/28 :  00:17:35  Show Profile Send luminous a Private Message
Alexi: Du måste ha sett fel på konarean, Cerwin Vega specificerar den till 169.65 kvadrattum=1095cm2, vilket innebär att strokern kan flytta strax över 4Liter luft.

Några simuleringar i WinISD, Stroker versus Adire Audio Tumult, jag har fokuserat på max spl. :

Strokern går trots allt rätt djupt, tumult går djupare...

...Men vid 22Hz och däröver får Tumulten se sig slagen när det gäller ljudtryck! 123dB@28Hz anoethic (hur man nu stavar) här nog skönt

Cerwin Vegas stroker är den kraftigaste basen över c:a 25Hz som jag känner till, har testat att simulera många. Blueprint 1803 kommer rätt nära... men inte ända fram. Element med riktigt lång slaglängd som till exempel Eclipses Titanium serie (c:a 9cm p-p) tenderar att ha så lågt Qts värde att de ändå inte kan spela så högt vid lägre frekvenser!

1600W tål strokern dock bara vid avstämningsfrekvensen och över 65Hz i lådan som jag har simulerat. Så alla siffror om 3000W och så vidare, det måste ju vara vid höga frekvenser. Hur kul är det att lyssna på 5000W vid 100Hz...

Någon som kan ge exempel på kraftigare element? Jag hittar inga. Men Adires uppkommande 18" bas i brahma serien kommer nog att vara rätt biffig!

MVH | Life's too short for bad sound
Go to Top of Page

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2003/05/28 :  00:24:30  Show Profile Send Amazon a Private Message
Jag är inte ute efter en ''max spl'' låda.. Testa med 19 hz avstämningsfrekvens och en 200 liters låds. Det tycker iaf jag verkar ge ett bättre diagram.
Go to Top of Page

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2003/05/28 :  00:30:22  Show Profile Send Amazon a Private Message
''1600W tål strokern dock bara vid avstämningsfrekvensen och över 65Hz i lådan som jag har simulerat. ''

Med vilken låda och vilken avstämningsfrekvens? Vi räknade på om en stroker 15 skulle klara av att man kopplade in den i väggurtaget. Det var inga problem. Kommer dock inte ihåg vilken avstämningsfrekvens och vilken låda det var.
Go to Top of Page

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2003/05/28 :  00:31:56  Show Profile Send Amazon a Private Message
Minns du?
Go to Top of Page

luminous
Member

252 Posts

Posted - 2003/05/28 :  00:46:27  Show Profile Send luminous a Private Message
molsson: Intressant bas det där! Jag skulle väl inte vilja säga att den spöar Strokern när det gäller ljudtryck, men den spelar ju i princip lika högt som den vid lägre frekvenser, men tusan vilken stor låda den vill ha! Vid mina simuleringar får jag dock en lite trevligare kurva jämfört med Strokern med en höjning ned mot 20Hz området, då avstämd för mina dunkla syften. Vad kostar den och var kan man få tag på den?? Med tanke på hur högt den kan spela så börjar jag undra hur högt deras värsting bas spelar, synd bara att de inte har publicerat några parametrar på dem.

arne: 200L och 19Hz ger en mycket flackare kurva, 250L och 24Hz avstämning tycker jag verkar ganska så lagom...

Vill man att basen ska klara 230V 50Hz måste man stämma av den speciellt för det ändamålet, så att basen slår så långt den kan utan att gå i bottnen vid 230V 50Hz (för att ge maximal kylning för talspolen). Då fungerar inte lådan speciellt bra till något annat, och 230V vid t.ex. 55 eller 45 Hz skulle förstöra basen pga. att den skulle gå i bottnen.

Edited by - luminous on 2003/05/28 00:48:43
Go to Top of Page

luminous
Member

252 Posts

Posted - 2003/05/28 :  00:56:21  Show Profile Send luminous a Private Message
Det är väl händelsevis inte någon som råkar veta var man kan få tag i parametrarna till Audiobahns värsta 18" bas? Hatar när tillverkarna inte släpper parametrar på sina element...

Go to Top of Page

Kemppi
Member

524 Posts

Posted - 2003/05/28 :  05:54:40  Show Profile Send Kemppi a Private Message
Luminous: http://ddaudio.com/caraudio/woofers.asp?series=9900b och http://ddaudio.com/caraudio/woofers.asp?series=9500e är värre än stroker, iaf när det kommer till att spela tokhögt.

Du säger svetsa. Jag säger stabilt! Bor inte i fjollträsk.
Go to Top of Page

luminous
Member

252 Posts

Posted - 2003/05/28 :  10:16:23  Show Profile Send luminous a Private Message
Kemppi: När jag simulerar 9500e så verkar den inte kunna spela lika högt som Stroker. 9900 serien har de ju inte angett några parametrar på så den går inte att simulera. Audiobahn verkar annars göra mycket kraftiga basar men de anger ju inte heller parametrar på sina element...

Go to Top of Page

Magnus Lindqvist
Member

115 Posts

Posted - 2003/05/28 :  11:20:16  Show Profile  Visit Magnus Lindqvist's Homepage Send Magnus Lindqvist a Private Message
En ännu värre 18 tummare är nog denna,byggd av TC Sounds.....
http://jdb3.com/ra/
Förbokning startar snart, mer info kan fås här...
http://www.hometheaterforum.com/htforum/showthread.php?s=933bad7e7aca4ba323e27a13d86863d7&threadid=140430&perpage=30&display=&pagenumber=1
Visserligen lite off topic, men ändå.
/Magnus

http://www.prisjakt.nu/galleri.php?user=Magnus%20L#10291
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/05/28 :  19:49:18  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Arne, köp den hära nudå
http://www.vendolin.se/annons.php?26237

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2003/05/28 :  19:52:10  Show Profile Send Amazon a Private Message
Är du säker på att det är stroker basar då?? Finns andra cw 18.. Som denna tex. Kan ju iof höra efter. Har sett annonsen innan men inte orkat.
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/05/28 :  19:53:53  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

De dära W-bin hornen, de är nog inte helt fel annars.
Sjukt snyggt byggda. Rätt synd att riva dem om du tänkt
göra det i sånna fall...

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2003/05/29 :  12:38:02  Show Profile Send Amazon a Private Message
Ja, de bästa vore ju att köpa bara ett element. Va tror du om att importera från något annat land? Här hos http://www.carstereousa.com/cerwinvega.htm så kostar en 18'' stroker $465.00 och dollarn ligger nu i 7.88 så det blir 3664 kr.. Mycket billigare än hos tex technovox.se där en 18'' stroker kostar 10995
Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2003/05/29 :  13:48:38  Show Profile Send Rapid a Private Message
arne - Jag har köpt högtalare från USA och kanada (ebay och orange county speaker) o det är inga problem. Men du får nog räkna med 25-30% tullavgifter på totala summan (inkl frakt). Ska det skickas billigt så tar det 6-9 veckor att komma hit o kostar typ $110 (18kg paket). Du får papper hem från tullen att de vill veta fakturan så de kan debitera dig, om de som skickar inte redan har angett ett pris.

MVH Mattias
Go to Top of Page

Stroker
Starting Member

6 Posts

Posted - 2003/05/29 :  17:28:17  Show Profile Send Stroker a Private Message
Go to Top of Page

knutte
Member

347 Posts

Posted - 2003/05/29 :  18:26:21  Show Profile Send knutte a Private Message
öhh, jag ska inte försöka få dig på andra tankar, men först sa du att det inte finns nå´t element som spelar så grymt högt som stroker (typ, jag uppfattade det så)...eller?

Sen sa du att du inte var ute efter max Spl, utan bra djupbas...eller?

öhh, då hajjar jag inte vad du ska ha en stroker till, jag menar den är ju tänkt för att spela högt i bil och då inte de djupaste tonerna...eller?

en eller två peerles 12" Xls basar med riktig eq och duktigt med effekt spelar nog djupbasen bättre, kanske inte lika högt, men det var ju mindre viktigt...eller?

missuppfatta mig inte, jag tycker verkligen att det är ballt med människor som väljer lite "udda" vägar!

Dessutom så ska man väll hellst inte underavstämma basar så väldigt mycket, det gör väll att dom inte klarar av effekt på samma sätt..eller? (har hört att man absolut inte ska underavstämma basar med lågt Qts...)

Du får förlåta om jag är ute och cyklar!!!

MVH//Knutte

Har någon sett en bordshare?
Go to Top of Page

PelleW
Member

311 Posts

Posted - 2003/05/29 :  20:38:38  Show Profile Send PelleW a Private Message
Har svårt att tro att ett element skulle klara sig en längre tid kopplad till 230V AC.
Effekten vid 4 ohm blir alltså 230/4 * 230 = 13.2kW! För det första så flyger proppen som skjuten ur en kanon om den inte kopplas förbi, och om den gör det så är det isåfall de klena kablarna till uttaget som strokern kopplas in på som räddar den.

-Pelle
Go to Top of Page

Stroker
Starting Member

6 Posts

Posted - 2003/05/29 :  21:25:26  Show Profile Send Stroker a Private Message
Du kan inte räkna på samma sätt med växelspänning som med likspänning..
Go to Top of Page

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2003/05/29 :  21:26:27  Show Profile Send Amazon a Private Message
Enligt mina beräkningar så spelar strokern VÄLDIGT bra även vid djupa frekvenser. Bara man stämmer av lådan rätt så.
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/05/29 :  21:46:45  Show Profile Send Nagref a Private Message
Stroker: Det går mycket bra att räkna på det viset när man räknar på effekt och använder RMS-spänningen vilket 230V är. Alternativet är amn räknar på toppspänningen (230 x rot(2)=325V) och tar den i kvadrat och delar med två ggr impedansen 325x325/2/4=13.2kW Samma siffra...

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

PelleW
Member

311 Posts

Posted - 2003/05/30 :  21:56:35  Show Profile Send PelleW a Private Message
Jag har inte slitit allt mitt hår i onödan, lite behållning av elektrokurserna har man fått.

-Pelle
Go to Top of Page

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2003/05/30 :  23:30:26  Show Profile Send Amazon a Private Message
PelleW ja förstår inte va du har fått 4 ohm ifrån?? Varje spole är ju på 4 ohm och seriekopplar man då så blir det 8 ohm lr hur?
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000