HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Stroker?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2003/05/27 :  18:19:40  Show Profile Send Amazon a Private Message
Jag skall bygga en hemmasub utav 1 st stroker 18 och undrar vart man kan få tag på dessa element så billigt som möjligt... Kan man importera från tyskland, usa eller något annat land och få dem till ett vettigt pris? Dollarn ligger ju ganska lågt nu.

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/05/27 :  18:41:28  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
arne,

Varför just Stroker? *nyfiken*

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/05/27 :  18:47:48  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
arne, har ju varit flera trådar om stroker på senaste tiden, sök på "Stroker" och läs vad som sagts.

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/05/27 :  18:56:26  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

De är för dyra till förhållande hur de presterar ju!
Och varför just stroker?

Vad ska du ha den till?

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Fredrici
Member

71 Posts

Posted - 2003/05/27 :  19:29:06  Show Profile Send Fredrici a Private Message
Ska du ändå upp i dom pengarna så tycker jag att du ska köpa ett gäng XLS från peerless i stället eller varför inte ett par TC-Sounds basar. Dessa kommer i min uppfattning att prestera bättre. Eller varför inte JBL. Fråga Niklas Nord om du vill veta mer om JBL
Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2003/05/27 :  19:49:41  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

hoho!!
jag känner mig som en KUNG! Ser du Neriks, de har äntligen börjat associera mig med JBL :)

Go to Top of Page

Fredrici
Member

71 Posts

Posted - 2003/05/27 :  19:59:16  Show Profile Send Fredrici a Private Message
De e la du som e "Mr JBL" här på forumet... Kan inte sluta garva nu...
Go to Top of Page

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2003/05/27 :  20:05:27  Show Profile Send Amazon a Private Message
För att dem är grymmt bra.. Jag (vi) har räknat på dem och de kan spela grymt högt med rätt låda.. Slår allt annat vi jämfört med. Får liknande resultat i flera andra program. Observera att cerwin-vegas lådförslag är rent åt helvette. Har föresten lyssnat på dem hos hi-fi klubbem och det lät riktigt bra. Hör och häpna men de körde dem tillsammans med ett par dali megaline (kostar en bra bit över 100000 kr) Dem använde 2 st bryggade nad 218 thx till varje stroker 18 och 2 st riktigt bra lådor. Själv är jag inte på jakt efter något finlir men det är ju en fördel om det inte låter fanskap. Skall ha den tillsammans med ett par Cerwin-vega AL 750 men jag vill få lite bättre drag i basen.
Go to Top of Page

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2003/05/27 :  20:09:29  Show Profile Send Amazon a Private Message
Hur vore det föresten om ni svarade på min fråga? Varnånstans skall man köpa den om man vill ha den så billigt som möjligt?
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/05/27 :  20:09:32  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
NN,

... äntligen börjat associera dig med JBL ... Det har jag alltid gjort, ända sen du började skriva inlägg på hifi-magasinet

Go to Top of Page

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2003/05/27 :  20:11:05  Show Profile Send Amazon a Private Message
För att vara en av världens kraftigaste basar så anser jag inte att den är särsikt dyr. Du kan ju se hur den presterar i db dragracing.
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/05/27 :  20:17:54  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
arne,

Har du kolla begagnatmarknaden?

En idé kanske kan vara att köpa trasiga element (extremt billigt) och kona om dem. Jag är dock osäker på om Stroker går att kona om ... och hur mycket det i så fall skulle kosta? Kanske värt att kolla upp i.a.f ...

Go to Top of Page

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2003/05/27 :  20:30:56  Show Profile Send Amazon a Private Message
Ja det går att kona om dem. Det kan hi-fiklubben fixa. De sålde stroker element förut och har fortfarande möjlighet till att kona om dem vid behov. Att kona om en stroker 12 kostar (kostade) 1500:- men jag vet inte vad en stroker 18 kostar. Hursomhelst så vill jag ha en i nyskick utan repor och annan skit. Hade tänkt bygga en riktigt bra låda till den och sen behålla den ett bra tag.
Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2003/05/27 :  20:33:02  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Eftersom stroker har dubbel spindel och annat knas, centerjustering osv.. så kanske det är
svårt att kona om, fast varför igentligen.

hifiklubben säljer ju stroker väl.

beg. marknaden läre vara ruskigt stor, sitter ju i många tonnåringars bilar, bara att kolla
www.blocket.se annonsera. sitter även i en del PA-lådor.

är det 18" du är ute efter?

Go to Top of Page

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2003/05/27 :  20:33:30  Show Profile Send Amazon a Private Message
Angående:
''arne, har ju varit flera trådar om stroker på senaste tiden, sök på "Stroker" och läs vad som sagts.''

Har kollat och jag hittar bara en tidigare tråd. Där står ingenting om vart man kan köpa dem så billigt som möjligt.
Go to Top of Page

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2003/05/27 :  20:37:24  Show Profile Send Amazon a Private Message
Angående:

''Eftersom stroker har dubbel spindel och annat knas, centerjustering osv.. så kanske det är
svårt att kona om, fast varför igentligen.

hifiklubben säljer ju stroker väl.

beg. marknaden läre vara ruskigt stor, sitter ju i många tonnåringars bilar, bara att kolla
www.blocket.se annonsera. sitter även i en del PA-lådor.

är det 18" du är ute efter?''

Hi-fikluben säljer dem inte längre men det finns som sagt möjlighet till omkoning ändå. Finns fortfarande folk som har garanti kvar. På blocket har jag kollat så gott som varje dag ett bra tag men man vill ju gärna titta på den innan man köper. Vill inte ha en i dåligt skick eller som kanske dragits i botten det är inte säkert att man märker det med en gång.
Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2003/05/27 :  20:38:45  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Det finns ju JBL också som sagt

Frågan är, vilken sorts applikation är du ute efter?
Billjud eller hemmaljud?

bas eller subbas?

vilka min SPL vill du uppnå vid en viss frekvens?

Go to Top of Page

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2003/05/27 :  20:41:02  Show Profile Send Amazon a Private Message
Och ja, det är bara stroker 18 som är intressant. Den kan slå 3.8 cm medans stoker 12 och 15 kan slå 2.3 cm. Det gör en hel del även om strokern inte behöver slå särskilt långt för att kunna spela högt. En 15'' stroker slår ut många andra 15'' element även om de kan slå mer än dubbelt så långt.
Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2003/05/27 :  20:41:38  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

strokers: http://www2.blocket.se/search?q=stroker&caller=shl_s&l=0&category=0&where=3

Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2003/05/27 :  20:43:07  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

jASSÅ

Finns det några parametrar på en Stroker?
Och vilken storlek va det du tänkt dig?

Go to Top of Page

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2003/05/27 :  20:46:01  Show Profile Send Amazon a Private Message
Jo jag är medveten om att det finns flera andra alternativ. Men jag skall som sagt ha en stroker. Den skall sitta i en låda som jag bygger själv av MDF antagligen 38 mm bra stagat på ca 200 liter. Skall stämma av den vid ca 20 hz då får man en nogerlunda bra frekvensåtergivning och den kan då gå riktigt djupt också till skillnad från cerwinvegas egna rekommendationer. Den skall komplettera ett par cerwinvega AL 750.
Go to Top of Page

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2003/05/27 :  20:48:54  Show Profile Send Amazon a Private Message
Jo, den annonsen har jag sett. Men han vill som du kanske ser ha 12 papp för den. I helvette helelr att han får det. Dessutom så skall jag ha en bättre låda. Har en annan på gång för 3500 nu.
här har du parametrar..

http://www.cerwinvega.com/products/pdf/strokers/apstkr18.pdf

Lita inte på deras lådförslag. Testa med minst 200 liters låda och stämm av vid 20 hz kanske tom lite under om du skall ränka på den. Jag är inte ute efter max spl utan efter bra lågbas.
Go to Top of Page

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2003/05/27 :  20:51:42  Show Profile Send Amazon a Private Message
Har kollat på andra ställen också.. http://www.annonsguiden.nu/ är riktigt bra där får man fram träffar från flera sidor även blocket. Om du skall räkna på den så räkna på stroker 18 D inte S den finns lite längre ner.
Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2003/05/27 :  21:05:48  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Nu har jag blåst av min dator, har inga simuleringsprogram installerade.. Men jag undrar,
har du kollat simuleringen och hur stora konutslag du får vid till exempel 20hz eller 25hz
i den lådan? Och hur mycket effekt måste du mata in.

Hade du något slutsteg sa du? Kommer kräva massor med effekt om du vill ha kontroll på
den, maffigt slutsteg borde vara ett måste

Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2003/05/27 :  21:08:30  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

testa handla här http://www.showlighters.se

Go to Top of Page

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2003/05/27 :  21:23:48  Show Profile Send Amazon a Private Message
Angående:

''Nu har jag blåst av min dator, har inga simuleringsprogram installerade.. Men jag undrar,
har du kollat simuleringen och hur stora konutslag du får vid till exempel 20hz eller 25hz
i den lådan? Och hur mycket effekt måste du mata in.

Hade du något slutsteg sa du? Kommer kräva massor med effekt om du vill ha kontroll på
den, maffigt slutsteg borde vara ett måste''

Ja, vi har tagit hänsyn till allt. Den måste altså hålla sig under 3.8 cm och 1600w rms. Jag har en Nad 218 thx och den borde kunna driva den ganska bra. Skall köra den bryggad och seriekoppla talspolarna. Alternativt köpa S versionen den är på 4 ohm då blir det 2 ohm för slutsteget men det är inga problem. Annars så får jag väl köpa en till o brygga för att köra på den andra spolen. En 218 thx kan ge ut mer än 1000w rms vid 4 ohm 20 hz- 20 khz med under 0.03% thd enligt mätningar.
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000