HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 En första sammanfattning av XLS12” slavbasbygge
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

goldfish
Member

214 Posts

Posted - 2003/05/27 :  16:10:09  Show Profile Send goldfish a Private Message
Det här är mitt första subwoofer DIY-projekt och det har varit så roligt och resultatet blev bra så det kommer nog att bli lite fler sådana här projekt framöver.

Vi tar det från början nu, lådan är på ca. 42 invändiga liter.
Den är byggd i dubbel MDF bestående av 16 + 19 mm´s skivor som är hoplimmade. Lådan limmades och skruvades ihop, för att sedan slipas och få en omgång med överhandsfräsen, därefter gjordes all håltagning.



Den är målad med en sidenmatt vattenbaserad färg, påstruken i fyra omgångar med en skumgummiroller. Alla skruv har monterade islagsmuttrar från baksidan, kommer även att sätta det i botten för att få dit Soundcare spikes på den slutliga lådan.

Vi har testkört den med ett NHT A1 monoslutsteg för info och spec.
se följande länk.
http://www.nhthifi.com/home_productInfo.asp?ProductID=46



Försteget i anläggningen är ett Rotel RSP-1066 med crossoverfunktion som jag satt på 80 Hz. (THX-normen säger väl så)
För övrig utrustning se http://www.goldfish.just.nu

Vi har även lånat ett inbyggnadssteg som normalt sitter i Vantage SW-121.
Det är klenare men har lite filterfunktioner som jag ville prova.


Elementen är XLS 12” samt tillhörande 12” slav som bestyckats med 200 gram extra vikt så den är nu uppe i 625 gram totalt.

Elementen är inhandlade hos http://www.engelholmaudio.com
Pär ”epkpeng” Engelholm har varit en stor hjälp i det här bygget med goda råd och tips.

Det har varit en del som strulat med att få den i harmoni med resten av anläggningen, men efter ett par testvändor så funkar det tillfredssällande med tanke på att elementen inte är inspelade på långa vägar, men den som väntar på något gôtt…

Inhandlade ett beg. Zachry DSW-400 eftersom jag kände att jag kom en bit på vägen med steget från Vantagesubben, och nu lossnade allt som tidigare var frågetecken i bygget.

Zachry spec. finns här.
http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=924

XLS konstruktionen spelar med en bra kontroll och är distinkt när det behövs och sedan tystnar den för att komma tillbaka med en rejäl portion pondus i biohändelsernas centrum. Det känns att det finns mycket potential i de här elementen, det gäller bara att få kontroll över dem. Det skall noteras att vi fortfarande är i ett teststadie, där jag ivrigt väntar på att den skall ha spelat ca. 200 timmar så man kan börja analysera ordentligt.

Basen känns djup och kontrollerad, lite mer on/off känsla än i vår tidigare Qln sub12r som uppförde sig lite mer bumlig/rumlig och därmed låg kvar längre i rummet, de fenomenen är borta med XLS.
I bioläge går det att smälla på ordentligt med tryck,
hela kåken får sig en duvning.

När det kommer till 2-kanals så flyter den in oerhört bra redan nu med våra Jamo D870. Den ger ett fint understöd till de redan basrika frontarna, normalt så spelar vi aldrig 2-kanals med sub.
Det är bara tillfälligt för att få den inspelad.
(200 timmar är en bra stund)

Vantage slutsteget fungerar bra, men NHT´s A1:a ger en bättre stuns i botten och med Zachry DSW-400 lossnade det ordentligt.
Finns givetvis bättre steg men det väntar jag med till det har gått ca. 200 timmar.
Är väldigt nöjd så här långt, så nu får den stå och tuffa på i bion.

Vi kommer ta en ny testomgång när det är inspelat och först då kan vi besluta vilka ev. filter och vilket slutsteg som skall ingå i konstruktionen alt. så får Zachrysteget stanna kvar då det gör sitt biojobb bra.

Ett stort tack till Pär för hjälp med lådberäkning mm.
Tackar även Lennart och Ingemar för lån av slutsteg.

---------------------------
goldfish - ei saa peittää
---------------------------

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/05/27 :  16:55:01  Show Profile Send henricsson a Private Message
Fett! Vill med ha en XLS-subba!

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2003/05/27 :  18:52:28  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Very najs!

"normalt så spelar vi aldrig 2-kanals med sub.
Det är bara tillfälligt för att få den inspelad."

Oavsett hur bra bas tvåkanalarna har, så är det väl aldrig fel med lite basunderstöd, om inte annat så tror jag du kommer sakna något när de tvåhundra timmarna gått...

Detta ger mig ide om att förslava TB-åttan, kanske är nåt att testa ?!

/L

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000