HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Jorma Power Chord 2.5
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/05/26 :  21:01:49  Show Profile Send ekman a Private Message
jorma power chord förresten? jag visste inte att jorma spelade i metallica =) hehe

för övrigt kör jag den utan jordade uttag och det funkar helt galant
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/05/26 :  21:48:44  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Jag har bara testat JPC på mitt LK1 steg och det var helt klart skillnad från standard kabeln. kändes som om "ohörbara" störningar försvann det var lite som att koppla in en Dirak på LK1an. har ej skaffat någon kabel än men det kommer nog.

www.selleri.de
Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2003/05/26 :  21:58:05  Show Profile Send K-man a Private Message
Inte vill man använda originalkablar när det finns JPC... man saknar dem när man provar med originalisarna igen!

...när en kabel gör så pass så är det lockande med en Terminator! ..så det lutar åt.....huaaa!

\\K-man
Go to Top of Page

yak52
Member

164 Posts

Posted - 2003/05/26 :  22:10:08  Show Profile Send yak52 a Private Message
Jag har tidigare köpt en JPC kabel med en förgreningsdosa. Den kör jag för närvarande till hela anläggningen.

När jag köpte kabeln var jag en klart skeptisk. Med en förträngd ingenjörsutbildning hade jag lite svårt att få ihop hur denna kabel skulle kunna göra så stor skillnad.

Men provlyssning som alltid är det avgörande visade för först mig och sedan för min fru att det lät klarare och behagligare med JPC-kabeln. Den klassiska liknelsen skulle kunna vara att någon drog bort drapperiet, ingen dramatisk förändring men tydligt bättre.

Detta övertygade mig om att det finns störningar på nätet som ljudet mår bra av att bli av med. Dessa störningar kan säkert tas bort på olika sätt och Jormas metod verkar för mig enkel och prisvärd.

/Martin

Det bästa sättet att hantera frestelser är att falla för dem......
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/05/26 :  22:28:11  Show Profile Send n00b a Private Message
ekman...

du får nog messa nagref och fråga ... har för mig att det var han som gjorde ett till herr_engel

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/05/26 :  23:16:38  Show Profile Send Ayn a Private Message
Jaså, det finns förgreningsdosor...men ger de den effekt man är ute efter då? Jag fattade det som att nätkabeln mest har som uppgift att skärma av så att inte kablarna ger mycket störsignaler i anläggningen. I en tidigare diskussion var det något om en "renare och bättre" ström också...hur var det nu...bajs utanför dörren...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/05/27 :  07:46:23  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Hej Snutten!

Får väl släpa mig in till Ljudmakarn!
Brukar få det mesta hemskickat, men motion skadar väl alldrig!
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2003/05/27 :  11:57:47  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
Behöver man ha en "dyr" anläggning (30.000-?) för att detta skall ge något eller kan dessa kablarna ge ett ljudlyft på en cd-spelare för 6.500:- och en förstärkare på 9.000?
/Peter

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/05/27 :  13:59:50  Show Profile Send ekman a Private Message
nej man behöver inte speciellt dyra grejer för att höra skillnad
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/05/27 :  14:01:52  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Jorma: Är det så att effekten med filtreringen, med din kabel, ökar ju längre den är Om så är fallet blir även ljudet bättre då
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/05/27 :  14:25:46  Show Profile Send Snutten a Private Message
Majjen: motion skadar nästan aldrig, försöker själv springa lite då min kondis är = 0. Jag måste tyvärr ha en kabel som är lite längre än de 1.5 m som är standard så jag kommer skaffa 2.5 m vilket kostar lite extra men jag tror den fungerar lika bra om inte bättre. Jag ska vänta med inköp tills jag har fårr mina nya högtalare eftersom jag misstänker att skillnaden kommer höras tydligare i dem.
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/05/27 :  15:02:28  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jorma: Är det så att effekten med filtreringen, med din kabel, ökar ju längre den är Om så är fallet blir även ljudet bättre då.

Det stämmer. Den har det mesta av effekten vid 1,5 meter, men blir lite bättre med längre längder. Det är den den järnhaltiga skärmens inverkan som gör att det behövs en viss längd för att få tillräcklig filterverkan. Så jag rekomenderar den inte i längder kortare än 1,5 meter.
Nu måste jag dra iväg. Grejerna ska lastas och sedan bär det iväg till Frankfurt.
Ha det så bra allihop här hemma i Svedala

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/05/27 :  15:54:29  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Jorma: Okej, hare gött! Vad ska du göra där?
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/05/27 :  16:16:33  Show Profile Send n00b a Private Message
Mercurius....

Det är europas största HiFimässa i frankfurt. Den börjar på torsdag

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/05/27 :  16:27:18  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Ja, just ja! Det e ju den som hifi & musik har skrivit så mycket om! Han ska alltså ställa ut sina produkter där förstår jag.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/05/27 :  23:32:05  Show Profile Send Micke Y a Private Message
För mig innebar JPC kabeln en djupare ljudbild och en mer belyst bakre del av ljudbilden. Jag har den på alla delar i systemet.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/05/28 :  09:28:13  Show Profile Send dole a Private Message
Jag har Jormas kablar till allt cd, försteg, slutsteg och till högtalarna Och det var på högtalarna det gav största skillnaden.
Det är electrostater Det som hände var att ljudet blev lungnare.
Jag kör också med ojordade uttag. Pga jag inte har några jordade i min lägenhet

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

yak52
Member

164 Posts

Posted - 2003/05/28 :  10:59:47  Show Profile Send yak52 a Private Message
Dole, hur har du kopplat dina enheter, separata kablar till varje, eller först via en JPC-dosa?

/Martin

Det bästa sättet att hantera frestelser är att falla för dem......
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/05/28 :  11:07:48  Show Profile Send dole a Private Message
Jag har en kopplingslist som jag har moddat till 1.5 kvadratskoppar invändigt. Men det är inte en Jorma grunka.

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2003/05/28 :  11:16:15  Show Profile Send Figge a Private Message
Kan bra håla med alla positiva omdömen om kabeln, har haft en fördelningsdosa och kabel i snart ett år. En klart märkbar förbättring. Snutten du kan få låna kabel av mig, om du vill?

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2003/05/28 :  11:17:57  Show Profile Send Staffan a Private Message
Kanske skulle prova på högtalarna.
Provat LoRad men märkte ingen skillnad
mot original.
Go to Top of Page

yak52
Member

164 Posts

Posted - 2003/05/28 :  11:21:18  Show Profile Send yak52 a Private Message
Dole jag är nog lite trög. Kör du JPC kabel till varje apparat. Utgår du från en kopplingslist som även den har JPC-kabel från vägguttaget?

/Martin


P.S
Kör du också HD?

Det bästa sättet att hantera frestelser är att falla för dem......
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/05/28 :  12:39:27  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Jag såg precis denna annons:
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=6421

Har någon jämfört Clous nätkablar mot Jormas. Clou använder ju inget filter i sina kablar.
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/05/28 :  12:45:50  Show Profile Send n00b a Private Message
Filtret i jormas båstås vara skärmen och jag tror nog att clous är skärmade dom också.

Om du vill bygga själv så har dom kablar på elfa som ser identiska ut fast dom inte är 2.5kvadrat (JPC då)...

Därimot så går det att beställa från tillverkaren. Jag tror iaf att dom enligt spec inerhåller samma sak och skärmen är typ likadan. Kan se om jag hittar några länkar sen =)

//jonas

Mer effekt åt folket!!!

Edited by - n00b on 2003/05/28 13:01:38
Go to Top of Page

stegg
Member

109 Posts

Posted - 2003/05/28 :  13:30:01  Show Profile Send stegg a Private Message
Få se nu om jag fattar rätt...
Jag tänker skaffa mig ett nätfilter till min stereo. Är det så att Jormas nätkabel fungerar som ett nätfilter?
I så fall får jag tänka om...
Mvh.
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000