Author |
Topic |
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2003/05/26 : 20:36:40
|
Kan man tolka det som att "feedback stinks" ? |
Lämnat forumet |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2003/05/26 : 20:43:24
|
time, man får tidsfel när man återkopplar men bara utanför bandbredden eftersom tidsfelen i sig begränsar bandbredden. Har man då högre bandbredd än signalbandbredden och en annars stabil återkoppling så behöver man inte oroa sig för tisfel mm. |
|
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2003/05/26 : 20:44:41
|
Hur mycket feedback ska man sätta in då? Japanerna hade massor med återkoppling i sina transistorsteg på 70-80-talet. Jättelåg dist kunde dom åstadkomma. Visst. Men lät det bra? Nej! Visst menar du Pabo att återkoppling skall användas med måtta? Kanske epkpeng har något att tillägga. Han kör väl Holfi som undviker återkoppling. I likhet med Densen. |
Hifiarkeologen |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2003/05/26 : 20:46:35
|
Det finns inga belägg för att återkoppling är skadligt för ljudkvaliteten. Återkoppling ska användas så mycket som det behövs!
|
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
|
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2003/05/26 : 21:10:29
|
Nagref, håller med, det verkar finnas en nivå där det låter bäst. Jag har byggt en massa rörsteg och moddat och haft mig och det verkar som att lite motkoppling låter bäst, ger bättre frekvensgång och mindre känslighet för högtalare. För hög motkoppling ger ett stumt ljud som låter som skolans blodpudding smakar, tråkigt Detsamma kanske gäller för era halvsteg, japparnas gamla slutsteg är ju inte de roligaste ! |
Lämnat forumet |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2003/05/26 : 21:17:06
|
Jag tycker det där "stumma tråkiga" ljudet låter bäst och roligast i längden. Det andra ljudet får man om man kopplar ett motstånd i serie med högtalaren. |
|
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2003/05/26 : 21:57:39
|
Nä, det håller jag inte med om (och fler med mig), det kanske är personlig smak och den debatten orkar vi inte med eller? Jag vill nog hellre ha ett levande ljud än ett "korrekt" stampataktenmedingvaröhmansoscilloscop-ljud. Det där med motståndet är en gammal Carvergrej. Motkopplingen är nog nödvändig i de flesta fallen och är kanske till och med beroende av lasten ? Lyssna på piano eller flygel så är det lätt att höra gränsen där det börjar låta gurka, pratar om rör förståss |
Lämnat forumet |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2003/05/26 : 22:14:18
|
Rör kan låta sjysst och helt ok, men jag tycker en bra förstärkare låter bättre. Det är inget fel på korrekt ljud. Att det måste färga och låta roligt är en fix idé tror jag. Jag nöjer mig med att förstärka ljudet ungefär som det är. Alla produkter färgar ljudet och bla, bla men jag upplever inte att färgningen från ett riktigt bra transistorsteg märks, det är ispelningens bistra sanning som gör att det låter tråkigt i så fall.
Man kan t ex gå in på denna hemsida http://www.pcabx.com/product/index.htm och lyssna på ett bryston-steg + några andra ss-steg vid olika effektuttag. Små ljudfiler som man kört genom de olika förstärkarna och in i ljudkortet igen. jag tycker det är svårt, oftast omöjligt att höra någon skillnad före och efter med de ljudfilerna, så så dåligt kan de ju inte låta, transistorstegen, man jag kanske är döv, eller inte tillräckligt kräsen.
edit: Den där Öhman som du tjatar om har betydligt mer kräsen hörsel än jag. |
Edited by - marens on 2003/05/26 22:18:25 |
|
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2003/05/26 : 23:56:34
|
Du har nog rätt, ska nog köpa en NAD 218 |
Lämnat forumet |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2003/05/26 : 23:59:36
|
quote: Du har nog rätt, ska nog köpa en NAD 218 [208?]
Varför då?
Men ärligt talat, gillar du rörljud så kör på din rörförstärkare, den låter säkert bra. Har hört en rörförstärkare som lät riktigt bra, skulle kunna leva med det ljudet, den kostade en hel del och var bara på 12watt men ändå. Men jag tycker det är lite för ofta som produkter beskylls för saker som de inte gör bara för att de gör det de ska. |
Edited by - marens on 2003/05/27 00:17:51 |
|
|
Pabo
Member
993 Posts |
Posted - 2003/05/27 : 07:56:50
|
Jag kan ibland få för mig att det är vettigt att ha samma motkopplingsfaktor i hela audioområdet för att få ett fallande övertonsspektrum men i de flesta slutsteg jag har byggt så maximerar jag motkopplingen vid låga frekvenser och ser till att ha nästan 90 graders fasmarginal. På så vis brukar motkopplingen bli ungefär 70dB vid låga frekvenser och ungefär 30dB vid 20kHz.
Ifall man vill minska motkopplingsfaktorn skall man vara försiktig med hur man gör det. Vanligtvis brukar man begränsa förstärkningen i en transistor genom att belasta den och då skapar man en massa förvrängning helt i onödan. Istället bör man ha en dominant pol som man håller resistiv inom audioområdet för att sedan börja bryta ner open loop förstärkningen med målet att nå tillräcklig fasmarginal(Douglas Self skriver en massa om detta).
Jag skulle vilja införa en helt ny parameter i motkopplingsdebatten, olinjäritet/förstärkning.
Förstärkningen används i en motkopplad förstärkare för att sänka olinjäriteten. Om förstärkningen begränsas genom att man lastar och därmed ökar olinjäriteten så får man en dålig kvot. Om man däremot belastar tex ett GE-steg med en strömgenerator så får man ultrahög förstärkning och samtidigt så belastar man inte steget i överhuvudtaget. Då får man en väldigt hög kvot.
Någon dag skall jag skriva en artikel om denna kvot, men det kräver att man sitter och mäter några dagar.
Det är ju just detta som gör att förvrängningen i en globalt motkopplad förstärkare blir så mycket lägre än hos en icke motkopplad. Visst är olinjäriteten hög open loop i en motkopplad förstärkare jämfört med en icke motkopplad, men inte i förhållande till hur hög förstärkningen är.
Man kanske skulle kalla kvoten för NPG "nonlinearity per gain". |
Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen! |
|
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2003/05/27 : 15:47:21
|
M: 208 var det ja ! Öhman är OK, en man med stora kunskaper men någon som ägnar ett halvt nummer av MOLT för att rätta andras små misstag och misskreditera vissa och dessutom bara använder versaler kan man inte ta på allvar. Ibland kan musik vara något man upplever och inte bara mäter även om det är ett viktigt steg på vägen så ibland kanske det är berättigat att använda grejor som ger "fel" mätvärden men jag förstår ditt resonemang och håller med fast det inte är lika kul |
Lämnat forumet |
|
|
Topic |
|