HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Elen i huset - Automat eller klassisk säkring?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2002/08/09 :  11:18:19  Show Profile Send Margaux a Private Message
Jag håller som bäst på att avsluta elinstallationen i det gamla huset som jag skall flytta in i om några veckor.

Jag har för mig att jag läst att automatsäkringar har sämre dynamik än gamla hederliga smältsäkringar. Jag har förklarat att jag vill ha automatsäkringar på allt i huset utom till Hi-Fi rummet. Elektrikern är artig och säger att det inte kan spela någon roll (jag ser på honom att han anser att jag är en riktig knäppgök).

E det någon här på forumet som har erfarenhet i ämnet?

Varför är chokladmilkshaken nästan alltid slut på McDonalds

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2002/08/09 :  12:04:29  Show Profile Send Patrik a Private Message
Hör med Jorma. Han kan det där med el.

Sök bland inläggen här. Han skrev nyligen om lite han gjort hemma. Bl.a. att han använder automatsäkringar pga att en vanlig säkring inte var bra. Tror det var för att en vanlig säkring går sönder "sakta" och strömmen går igen en "halvbrunnen" tåt ganska länge.

Men som sagt, hör med Jorma, jag har säkert uppfattat allt fel!

---
It's all about the music!
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2002/08/09 :  13:48:10  Show Profile Send Margaux a Private Message
Jag skall kontakta Jorma.

Jag läste hans inlägg men blev lite förbryllad eftersom jag har för mig att jag läst precis motstatsen i tidningar. Måste dock betona att jag inte har den blekaste aning, därav min förfrågan.

Hoppas Jorma har rätt, då har jag ju inget problem

MVH Margaux

Varför är chokladmilkshaken nästan alltid slut på McDonalds
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2002/08/09 :  14:46:32  Show Profile Send Margaux a Private Message
Nu är jag jobbig!!!

...jag antar att båda har en viss resistans. Det ligger väl i själva idén med en säkring...

En smältsäkring är väl bara en enkel tråd. Den borde väl fungera alldeles perfekt för Audio under förutsättning att den inte är halvsmält

Hur fungerar en automatsäkring? Är det en spole med induktans eller är det en bimetall?

Är ni alldeles säkra att automat är det som gäller för audiofil nirvana och god nattsömn?






Varför är chokladmilkshaken nästan alltid slut på McDonalds
Go to Top of Page

loovet
Member

354 Posts

Posted - 2002/08/09 :  15:29:06  Show Profile  Visit loovet's Homepage Send loovet a Private Message
Finns det verkligen någon som skulle kunna säga att han hör skillnad på automatsäkring vs traditionell säkring?

Kanske läge för ett blindtest...

loovet



//make my day another day/
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/09 :  15:36:58  Show Profile Send Flint a Private Message
Jag föreslår en ljudtest/blindtest av kärnkraftverk.



Edited by - Flint on 2002/08/09 15:38:0
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/08/09 :  15:37:48  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:

Finns det verkligen någon som skulle kunna säga att han hör skillnad på automatsäkring vs traditionell säkring?



Jag tror inte det men man vet aldrig ... Jag har smältsäkringar på inkommande el men automatsäkringar för alla el i mitt "audi(o)torium". Blir det bättre eller sämre av att blanda


Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2002/08/09 :  15:56:50  Show Profile Send Margaux a Private Message
Jag inser att frågeställningen är känslig. 99.999% av befolkningen skulle anse att man lider av en svår, antagligen obotbar psykos

Låter el från Kärnkraftverk sämre eller bättre en el från Vindkraft verk?

Skämt och sido. Om det finns någon form av strömbegränsning i en automatsäkring (induktans eller något annat) så kan man väl tänka sig att detta påverkar dynamiken?

Varför är chokladmilkshaken nästan alltid slut på McDonalds
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/09 :  15:59:30  Show Profile Send Flint a Private Message
El från vindkraftverk borde ge luftigare ljud.

Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/08/09 :  16:02:05  Show Profile Send norman a Private Message
quote:

El från vindkraftverk borde ge luftigare ljud.





medans el från kärnkraft ger varmare... (usch vad tråkig jag är...)

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/09 :  16:03:29  Show Profile Send Flint a Private Message
Jag mä...

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/09 :  16:06:24  Show Profile Send Flint a Private Message
Svar på

Varför är chokladmilkshaken nästan alltid slut på McDonalds?


Du går dit för ofta och tömmer hela förrådet.
Dom hinner inte fylla på.

Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2002/08/09 :  16:09:36  Show Profile Send Margaux a Private Message


Varför är chokladmilkshaken nästan alltid slut på McDonalds
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/09 :  16:10:46  Show Profile Send Flint a Private Message
Överens

Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/08/09 :  21:04:29  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jag har inte lyssnat och jämfört själv om det är en skillnad på automat eller smältsäkring, men om man jämför arbetssättet så kan man kanske ana sig till vad som kan vara bäst. En grövre ledning fram till anläggningen ger oftast ett bättre ljud. Men om man samtidigt vill ha en snabb utlössning av säkringen vid något fel i apparaterna, så kommer en smältsäkring alltid att vara en bromskloss, då den blir flaskhalsen vid transienta strömuttag. En liten snabb automatsäkring som arbetar med magnetutlösning, dvs. den känner av magnetfältet som blir högre med högre ström som passerar. Kontakten i en sådan säkring blir ingen bromskloss innan den har löst ut. En smältsäkring blir också allt varmare ju närmare utlösningsvärdet man kommer. En varm ledare ökar resistansen.
Jag har ju själv dragit fram en kabel med 2,5mm2ledare till varje apparat och skulle kunna säkra upp dom till 16 A.
Jag har istället valt att säkra av med en mindre automatsäkring, som dessutom är snabb. 10 A till förstärkarna och 6A till cdspelaren.
Detta för att om det händer något i apparaterna så minimerar jag skadan om säkringen löser ut snabbare.


------------------------------------------------------------------------
Jag är så ologisk att jag litar på mina öron och mina sinnen.

Jorm
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/08/11 :  17:39:11  Show Profile Send mag a Private Message
quote:
Du går dit för ofta och tömmer hela förrådet.
Dom hinner inte fylla på.




Jag också Mc s chokladshake är ruggit god gärna med en choklad muffins . Däremot är jag inte så förtjust i resten.



//Magnu
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000