Author |
Topic |
|
jonaswes
Member
65 Posts |
Posted - 2002/08/06 : 22:28:57
|
Har precis snickrat färdigt på två st paneler 180x120*10cm fyllda med 95 mm mineralull och täckta med glasfiberväv.
jobbet var superenkelt, byggde en storram i ovan beskrivna storlek, stagade upp den med diagonala småbräder i hörnen sen stag vertikalt på två ställen plus en likadan bräda som själva ytterramen som avdelare horisontellt. väven fästes enkelt med häftklammer.
placeringen ska som jag har läst vara en bit ut från väggen beroende vilken frekvens man vill dämpa mest. mina står nu ca 20 cm ut.
Vad blev resultatet? får vrida på förstärkaren för att få samma känsla av ljudvolym innan det känns lagom. Helt klart är att det blev bättre ljud i rummet.
nästa steg blir nog att ställa absorbenter på sidan om högtalarna för att dämpa reflexer.
finns det risk för "överdämpning" även om man placerar absorbenterna enbart fram till halva avståndet på lyssningsplatsen?
|
|
mag
dom kallar oss mods
1587 Posts |
Posted - 2002/08/06 : 22:51:11
|
Risken finns men om man dämpar väggen bakom och ca 1/3 framåt av sido väggarna brukar det vara ganska lagom om jag fattat rätt, blir det för mycket dämpat kan man använda diffusorer istället.
//Magnu |
|
|
jonaswes
Member
65 Posts |
Posted - 2002/08/06 : 22:57:39
|
tänkte använda diffusorer på väggen bakom soffan, ev kanske bygga ing. öhman gälar, dvs absorbenter bakom vinklade bräder så från lyssningspositionen reflekterar ljud mot brädorna och från högtalarna absorberas ljudet i ullen.
|
|
|
hmattis
Starting Member
35 Posts |
Posted - 2002/08/06 : 23:49:15
|
quote:
tänkte använda diffusorer på väggen bakom soffan
En spontan personlig gissning är att RPG:s "BAD Panel" (som nu diskuteras i samma forum) skulle kunna göra rätt mycket nytta som en variant på dina absorbenter. De blir då diffusorer med viss absorption.
/mr
"digital is a subset of analogue" |
|
|
mag
dom kallar oss mods
1587 Posts |
Posted - 2002/08/07 : 11:29:43
|
Jag har också tänk täcka hela bakväggen med diffusorer (eller så mycket jag kan i vart fall).
Varför gjorde du inte panelerna efter IÖs recept också ?, kostnadsskäl ?
Gälarna är säkert kanon, skulle inte passa hemma hos mig dock. Ska nog ha det när jag nån gång i framtden bygger ett dedikerat lyssnings rum.
//Magnu |
|
|
jonaswes
Member
65 Posts |
Posted - 2002/08/07 : 21:45:46
|
hmm, har nog missat det receptet. finns det i denna kokboken eller någon annanstans?
panelerna gjordes för dom var billiga, enkla och jag ville testa hur resultatet blev. nu vet jag att med billiga enkla lösningar går det att förbättra akustiken i rum.
har haft en diffusor gjord som liggandes bräder i sågtandat mönster uppe i taket, tyckte inte det gjorde så mycket skillnad plus att det var lite jobbigt att göra en snygg konstruktion och sen montera upp den i taket (på egen hand).
tänkte nästa projekt ska bli att klippa sönder en madrass till mindre trekanter och montera dessa på en skiva för att sprida ljudet som diffusor. Kanske ser lite fult ut, så ev kan man kanske göra en ram även där och täcka över med väv.
|
|
|
mag
dom kallar oss mods
1587 Posts |
Posted - 2002/08/08 : 09:53:20
|
Det receptet finns i senaste MoLt. receptet ser ut så här i korta drag: 95mm ull (normal bygg) hålad masonit cc mellen hålen ska vara 25mm har jag för mig (Olle Zetterquist säljer såna(sth)) ovanpå masoniten limmas aku skivor 6cm tjocka alternativt kan man använda vanlig iso med lite lägrw densitet. detta ska dämpa jämt ned till ca 100 Hz.
95mm ullen skall vara inneslute så att den bara kan "jobba" genom den hålade masson.
Johna Lindros har varit med på ett hörn också ("Knoppen" här) han är utbildad akustiker jobbar dock med digital radio nu.
//Magnu |
|
|
jonaswes
Member
65 Posts |
Posted - 2002/08/08 : 10:01:36
|
ok, jag har funderat på att bygga ett par basabsorbenter, med typ masonitmembran som är hålat och sätta dessa i hörnen. fast jag vet inte om det kanske är så att någon modell typ tubetraps skulle vara bättre-enklare till detta då frekvensområdet som jag vill minska är ganska koncentrerat.
|
|
|
Thomas A
Member
189 Posts |
|
sparcler
Starting Member
17 Posts |
Posted - 2002/08/08 : 11:59:16
|
Jag har för länge sedan kommit fram till att jag måste dämpa mitt lyssningsrum för att få det ljud som jag eftersträvar. Men jag har väldigt svårt att bestämma mig för vilken metod jag ska tillämpa. Det kommer upp en massa förslag här på forumet och alla verkar ha sina fördelar men jag kan inte bestämma mig för vilken som "gäller".
Så jag frågar tills jag blir klokare helt enkelt.
Modellen med gälar, ska den placeras bakom lyssnaren eller bakom högtalarna?
/Sparcy
Edited by - sparcler on 2002/08/08 11:59:57
Edited by - sparcler on 2002/08/08 12:00:3 |
|
|
jonaswes
Member
65 Posts |
|
mag
dom kallar oss mods
1587 Posts |
Posted - 2002/08/08 : 13:23:06
|
quote: Modellen med gälar, ska den placeras bakom lyssnaren eller bakom högtalarna?
Gälarnas öppning ska vara mot högtalarna. Poängen är att dämpa ljudet från högtalarna och reflektera ljuden från lyssnings platsen, vilket bla gör det lättare att prata om man dämpat mycket.
//Magnu |
|
|
Tobias
Member
185 Posts |
Posted - 2002/08/08 : 14:50:38
|
Själva gälabsorbenterna ska alltså placeras utmed sidoväggarna, med öppningen mot högtalarna.
mvh Tobias
|
|
|
jonaswes
Member
65 Posts |
Posted - 2002/08/08 : 23:14:36
|
japp, det är ju jättesmart för att bygga vidare på live end - dead end konceptet.
vad sägs en skiva perforerad masonit, lägg en skiva ull uppe på, förankra ullen med glasfiberväv. häng upp skivorna i taket med ca 10-15 cm avstånd till taket.
|
|
|
celef
sirap i datorn
2422 Posts |
Posted - 2002/08/11 : 18:22:19
|
"IÖ-gälarna" låter intressant, kan nån beskriva lite mer i detalj?
Hålad masonite över en kavitet (bild) är en "basreflexlåda", å en sådan kan byggas i enklare utförande.
Annars är nog glasull monterad tvärs över ett rumshörn (bild) en enkel och snabb konstruktion! :-)
|
Topic |
|