HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Naturligtvis strular mätuppkopplingen
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/05/24 :  08:55:33  Show Profile Send Pabo a Private Message
Så hade jag då äntligen fått hem mitt riktiga ljudkort. M-audios Delta 410 som mäter och sänder 24/96. Hade dessutom beställt licens på HpW-works pro www.hpw-works.com och installerat det på min labbdator.

På så vis skulle jag nu kunnat mäta övertoner ner till -102dB men tji fick jag. När jag försöker sända 24/96 till ljudkortet för att generera en sinuston så får jag felmeddelandet ifrån Windows (det är alltså på svenska).

quote:
Wave Out Error=32 Formatet stöds inte och kan inte översättas. Använd capabilities för att se vilka format som stöds


Fattar ingenting. Har diskuterat via mail med killen som skrivit mjukvaran, inga resultat. Ringde till M-Audio igår kväll och de sade att det måste vara fel på mjukvaran.

Var hittar jag funktionen capabilities?

Det känns som att det fattas en codec, precis som när man vill kolla på en divx-film men först måste ladda hem en ny codec.

Finns där någon som har en aning?

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/05/24 :  09:07:25  Show Profile Send Nagref a Private Message
Attans också! Inte kul när sådant händer! Tyvärr har jag ingen lösning utan kan bara dela med mig med lite sympati.




Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

malare
Member

273 Posts

Posted - 2003/05/24 :  12:40:15  Show Profile  Visit malare's Homepage Send malare a Private Message
Pabo:

Kolla om du har ställt in allt rätt i M-Audiokortets inställningar.

Jag har den erfarenheten att det ibland är lite klurigt att få fram signalen eftersom det finns så många möjligheter att ställa om allt.

Waveout error=32 tycker jag tyder på att det kanske är fel bitdjup? M-Audio kortet klarar väl inte 32-bitar.


Mvh. Per Målare

Edited by - malare on 2003/05/24 13:57:22
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/05/24 :  17:25:43  Show Profile Send Pabo a Private Message
Malare

Menar du att 32 står för bitdjupet?

I sådana fall förstår jag inte hur jag ställer om det. I HpW-Works finns en massa inställningar för utsignalen men inga för 32 bitar. Kan det vara moderkortet som spökar på något sätt?

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

944Driver
Member

159 Posts

Posted - 2003/05/24 :  17:29:28  Show Profile Send 944Driver a Private Message
Jag skulle gissa att 32 inte står för 32 bitar utan bara för felkod 32. Det står ju Error=32.

//Magnus
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/05/24 :  17:29:51  Show Profile Send Pabo a Private Message
Vill också tillägga att ljudkortet fungerar finfint med Grenanders LSP LAB 3.0 i 24/96 läge.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

malare
Member

273 Posts

Posted - 2003/05/24 :  21:07:46  Show Profile  Visit malare's Homepage Send malare a Private Message
Jag laddade hem programmet för att testa på mitt ljudkort och jag får inga felmeddelanden. Kan det ha att göra med vad för Windowsversion du använder? Jag har Win98SE på min burk.


Mvh. Per Målare
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/05/24 :  21:52:15  Show Profile Send Pabo a Private Message
malare

Programmet fungerar fint i 16bit-läge vilket du har laddat hem. Problemet uppstod när jag försökte köra 24/96.

Jag har dock fått ordning på problemet nu tack vare Hanspeter Wiedmer (HpW) som letade reda på en ny hjälpdrivrutin som hjälper ljudkortet att fungera med wdm i windows 2000. Det är alltså operativsystemrelaterat.

Jag har kört en loopmätning på ljudkortet som visade -110dB andraton, -100dB tredjeton och sedan syns inget mer. Jag har starka förhoppningar om att byte av OPAMParna till OPA2134 kan få ner disten. Vi får se hur jag gör.

Tack för hjälpen!

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/05/25 :  10:02:42  Show Profile Send Larsen a Private Message
O.T:
Har det kommit ut ett Lsp LAB 3.0?
Jag kan bara se v 2.2 på hemsidan...

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/05/25 :  10:10:41  Show Profile Send Pabo a Private Message
Nej, jag testar det åt Johny. Det är en Betaversion.

Hoppas att inte Johny blir sur för att jag råkade nämna det här. Det ser i alla fall lovande ut då det innehåller en hel del roliga saker som inte fanns tidigare.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/05/25 :  13:47:30  Show Profile Send Larsen a Private Message
Ok.
Kanske är värd att vämta på då jag ännu inte bestämt mig för vilket mätpgm jag vill ha.

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000