Så hade jag då äntligen fått hem mitt riktiga ljudkort. M-audios Delta 410 som mäter och sänder 24/96. Hade dessutom beställt licens på HpW-works pro www.hpw-works.com och installerat det på min labbdator.
På så vis skulle jag nu kunnat mäta övertoner ner till -102dB men tji fick jag. När jag försöker sända 24/96 till ljudkortet för att generera en sinuston så får jag felmeddelandet ifrån Windows (det är alltså på svenska).
quote:Wave Out Error=32 Formatet stöds inte och kan inte översättas. Använd capabilities för att se vilka format som stöds
Fattar ingenting. Har diskuterat via mail med killen som skrivit mjukvaran, inga resultat. Ringde till M-Audio igår kväll och de sade att det måste vara fel på mjukvaran.
Var hittar jag funktionen capabilities?
Det känns som att det fattas en codec, precis som när man vill kolla på en divx-film men först måste ladda hem en ny codec.
I sådana fall förstår jag inte hur jag ställer om det. I HpW-Works finns en massa inställningar för utsignalen men inga för 32 bitar. Kan det vara moderkortet som spökar på något sätt?
Jag laddade hem programmet för att testa på mitt ljudkort och jag får inga felmeddelanden. Kan det ha att göra med vad för Windowsversion du använder? Jag har Win98SE på min burk.
Programmet fungerar fint i 16bit-läge vilket du har laddat hem. Problemet uppstod när jag försökte köra 24/96.
Jag har dock fått ordning på problemet nu tack vare Hanspeter Wiedmer (HpW) som letade reda på en ny hjälpdrivrutin som hjälper ljudkortet att fungera med wdm i windows 2000. Det är alltså operativsystemrelaterat.
Jag har kört en loopmätning på ljudkortet som visade -110dB andraton, -100dB tredjeton och sedan syns inget mer. Jag har starka förhoppningar om att byte av OPAMParna till OPA2134 kan få ner disten. Vi får se hur jag gör.
Nej, jag testar det åt Johny. Det är en Betaversion.
Hoppas att inte Johny blir sur för att jag råkade nämna det här. Det ser i alla fall lovande ut då det innehåller en hel del roliga saker som inte fanns tidigare.