HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Lyssna på musik bra mot stress!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/05/24 :  00:06:11  Show Profile Send matså a Private Message
För dt första så vet jag ej om jag lagt det i rätt forum.

Tycker alla i Sverige(tja varför inte hela världen) borde ha en musikhörna där man satte sig ner och bara njöt av musik eller en film. När man ser på Ex Andens, Jormas etc anläggningar så vill man bara krypa in och sitta med en Cappochino och bara lyssna och stressa av vardagen. Om alla hade haft det, då tror jag att vi hade haft mycket mindre stressrelaterade sjukdomar. Nu menar jag inte att arbetsgivarna eller facken skall slippa undan. Det är mycket viktigt att de också gör bra arbetsplatser.

Själv har jag kommit till den biten att jag riktigt njuter av att lyssna på musik, min lilla musikfilmmyshörna. Visst jag kommer att uppgradera anläggningen (har beställt Supra ply S3,4 från minhembio, Sorry Sladd), men det är bara förbättringar,jag har redan nu njutningen. Det jag kommer göra sedan är bara förbättringar på det hela.

Är inte så duktig på det tekniska eller få rummet så att det låter bättre (beundrar de som är duktiga på det, tex Björn) utan gillar att bara sätta på knappen (knapparna) och ut kommer Lite underbar Phil Collins, Peter Gabriel eller varför inte lite klassiskt och Tangerine Dream?

För mig är detta mycket viktigt att kunna koppla av eftersom jag blir väldigt trött fram mot kl 12 (som tur är får jag sova på middagen plus 20 minuter arbetstid(50 min)

Det bästa av allt är att man inte behöver världens bästa utan man kan handla billigt och få till en avstressningshörna.

Min fotosida på flickr

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/05/24 :  00:30:21  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
matså,

Helt rätt ! En av de allra största anledningarna till att jag valde att bygga ett dedicerat lyssningsrum/hemmabio var för att jag behövde en lugn vrå där jag kunde varva ner från mitt stressiga jobb ... Jag ångrar definitivt inte att jag byggde rummet idag eftersom jag har haft otroligt mycket nytta av det



Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/24 :  00:32:22  Show Profile Send divander a Private Message
Jag kan bara håller med. mindre stress, mera njut.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/05/24 :  00:37:25  Show Profile Send matså a Private Message
Jag har knappast ett stressigt jobb. Men eftersom jag blir snabbt trött och ser suddigt(ibland kan jag göra samma uppgifter tre gånger då jag är trött) Jag och några andra registrerar in på en databas Kulturen i Lunds stora samlingar. Ett mycket kul jobb. Där man får se mycket fina saker och många förvärvat från. Till exempel en kärring Svea Smith hon har skänkt ca 500 stuff (det mesta fult) och hon bodde i en liten lägenhet. Undrar hur där såg ut. Tänk er att damma där.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2003/05/25 :  21:24:45  Show Profile Send 24U a Private Message
matså

Började, varsamt guidad av min mer försigkomne broder, att uppgradera som medicin mot den utbrändhet jag drabbades av för tre år sedan. Utmärkt terapi! Försöker nu få ner intresset till den nivå där det inte hotar bränna ut mig, eller plånboken... *ler*

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/25 :  22:52:33  Show Profile Send divander a Private Message
Ja det handlar om balans. Går det för mycket åt något håll så blir det lätt ett missbruk.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/05/27 :  22:16:17  Show Profile Send mag a Private Message
Visst är det bra mot stess mm. Jag känner mig ofta bättre om jag sitter och lyssnar på musik i nån timme eller två även om jag inte har tid, dvs måste stjäla tid av den redan då begränsade nattsömnen.


//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/05/28 :  00:44:42  Show Profile Send flintan a Private Message
Japp, ska nog ta o gå och stjäla lite mer tid av nattsömnen nu. Borde egentligen sova...
Go to Top of Page

hifidreamer
Member

197 Posts

Posted - 2003/06/04 :  19:54:18  Show Profile Send hifidreamer a Private Message
Hallå!
Jag håller med. Att få lyssna till musik på en bra anläggning är riktigt avkopplande. Man kan helt koppla bort tid och rum.
Jag önskar att min arbetsgivare inrättar ett lyssningsrum på jobbet, då skulle man orka mer.
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/06/04 :  20:05:21  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Hej allihop!

Har nu uppgraderat min stereo klart för året!
Så nu kan man köpa skivor igen!
Först blev det alla utgåvor av ERA: s skivor sedan köpte jag samtliga skivor som är utgivna av Gregorian!
Kult! Och det låter bra också!
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2003/06/04 :  21:51:17  Show Profile Send Cyber a Private Message
Hifidreamer...jag håller med dig..man borde inrätta ett tvåkanalsrum på jobbet.. = )
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/06/04 :  22:00:21  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
... man borde inrätta ett tvåkanalsrum på jobbet ...

Cybervoice,

Eller så jobbar man hemma då det är som stressigast på jobbet ... om man har den möjligheten förstås I de fall jag jobbar hemma så har jag upptäckt att det inte alls är så dumt att ha en projektor i sitt lyssningsrum. Det händer faktiskt emellanåt att jag projecerar upp bilden från datorn via projektorn och sitter och programmerar på "stor bild" ... till bra musik förstås

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2003/06/04 :  22:08:15  Show Profile Send Cyber a Private Message
nerkis ...din lyckost... = )
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/06/04 :  23:09:37  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Lyssna på musik på jobbet! Jag köpte ett par goda hörlurar som jag kör med på kontoret. Skulle vara helt outhärdligt annars.
Go to Top of Page

tompa
Member

328 Posts

Posted - 2003/06/04 :  23:40:10  Show Profile Send tompa a Private Message
matså, det är alltid rätt forum att tala om sådana väsentligheter som du tar upp! För mig är musik näst intill något livsnödvändigt, och precis som för dig så är musik för mig bland de i särklass bästa botemedlen mot stress. Jag har tyvärr upplevt några längre perioder av riktigt negativ stress, då jag knappast känt igen mig själv,och då min hustru inte heller känt igen mig och mitt beteende. Då funkande musik som plåster på såren, att läka en trasig själ. Och det var ofta våldsam, kaotisk musik, som hade den bästa inverkan på mig, den stressade lyssnaren.

Så ett litet tips: Om ni inte redan testat det, testa med stark, engagerande och krävande musik, när ni känner er som mest stressade. För mig funkar detta ofta allra bäst, kanske som en flykt ifrån det uppstressade nuet, men det är nog precis det man behöver. Bättre fly än illa fäkta och till musik man älskar, stark musik med muskler och djävlaranamma och soul och groove och ...

Då är det i och för sig inte så viktigt med hifi-prylar, men ju bättre det låter, desto bättre funkar nog den här medicinen.

tompa
Go to Top of Page

ésm
Member

256 Posts

Posted - 2003/06/05 :  09:21:51  Show Profile Send ésm a Private Message
Jag kan inte annat än att hålla med. Ska redovisa mitt examensarbete idag och nervositeten börjar komma krypande, men jag tror att lite tid framför stereon kan lugna mig.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000