HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 För er som gillar trumsolon (otroligt videoklipp)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/05/23 :  21:10:23  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Antar att detta passar bäst i musik-forumet. Sprang på följande länk häromdagen och tycker att alla som gillar trumsolon (och egentligen alla andra också) bör ta sig en titt på detta fantastiska klipp:

http://ekstam.sytes.net/ekstam/sweclockers/12_aring_pa_trummor_(GRYM).avi

/Erik

PS. Kan vara problem med understrecken i länken så om det inte funkar får ni kopiera den till adressfältet.


Edited by - Erik Johansson on 2003/05/23 21:11:15

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2003/05/23 :  21:23:30  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Jag har kikat på den tidigare! Det är bara att erkänna, den 12-åringen slår de flesta trummisar på fingrarna! Kul att se hur långt han kan nå i framtiden...
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/05/23 :  21:40:50  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Jepp! Idag är han 18 år gammal enligt hans hemsida. Han började lira trummor vid 3 års ålder.

/Erik
Go to Top of Page

Jensevik
Member

513 Posts

Posted - 2003/05/23 :  21:58:38  Show Profile  Visit Jensevik's Homepage Send Jensevik a Private Message

"It takes a joyful sound
To make the world go round"
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/24 :  00:27:57  Show Profile Send divander a Private Message
wow!!

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/05/24 :  02:14:29  Show Profile Send Ayn a Private Message
Japp, såg den där för första gången för nåt knappt år sen...helt otrolig kille.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

struts
Member

315 Posts

Posted - 2003/05/24 :  11:47:16  Show Profile Send struts a Private Message
Det var ju inte helt fel, tipsar ytterligare en gång om www.drummerworld.com
som innehåller det mesta man kan önska sig om man är intresserad av trummor.
struts
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/05/25 :  11:31:08  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Otroligt skicklig på trumsolon..... men har någon hört han spelat tillsammans med andra musiker?
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/05/25 :  13:27:42  Show Profile Send matså a Private Message
Ja det är nog en sak att trumma för sig själv och en annan att följa andra musiker.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/05/25 :  13:51:19  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Såklart är det så, men han lär nog inte vara helt kass ändå. Nog för att man ska vara kritisk till saker och ting men detta en EXTREMT duktig trummis. Att påstå något annat vore rätt löjligt.

Ska försöka få tag på något han gjort. Detta klipp var ju 6 år gammalt och han har idag en egen hemsida @ http://www.tonyroysterjr.com

Där finns några ljudklipp som åtminstone jag tycker om.

/Erik

Edited by - Erik Johansson on 2003/05/25 13:54:30
Go to Top of Page

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2003/05/25 :  13:53:51  Show Profile Send KC a Private Message
Ahem...är det inte andra musiker som följer trummisen?
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/05/25 :  13:55:55  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
KC:

Precis så är det. Jag vet själv hur mycket kul man kan ha som trummis när en blåsorkester på 20 pers följer ens takt. Ökade tempot lååååångsamt genom en lång låt så var dom ganska röda i ansiktet efteråt.

/Erik

Edited by - Erik Johansson on 2003/05/25 13:56:17
Go to Top of Page

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2003/05/25 :  14:00:59  Show Profile Send KC a Private Message
He he, ja det måsta ha vart kul, Erik.
Blängde de på dig efteråt?

Ja var ivf. mycket imponerad av hans förmåga, oavsett om han var 12 bast eller ej.
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/05/25 :  19:25:13  Show Profile Send matså a Private Message
självklart skall man följa trummisen

Jag tänkte mer på nirvana harmoni

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/05/26 :  02:50:43  Show Profile Send flintan a Private Message
Jovisst rytmiskt och spelmässigt följer de andra musikerna trummisen. Men det är ju inte direkt så att man bygger upp en låt efter trummorna, inte vanligtvis när det gäller pop/rock iallafall. Grundskissen till en låt skrivs i de flesta fall på gitarr eller piano och sen får trummisen och basisten hitta groovet efter det.

GOOD NAT
/
Flintan
Go to Top of Page

blackrose
Member

172 Posts

Posted - 2003/05/27 :  12:08:43  Show Profile Send blackrose a Private Message
Säger bara: Bobby Jarzombek!!!

Som Lemmy i Motörhead säger: "Eat well, stay fit and die anyway"
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/05/27 :  17:04:00  Show Profile Send Merkurius a Private Message
quote:
Precis så är det. Jag vet själv hur mycket kul man kan ha som trummis när en blåsorkester på 20 pers följer ens takt. Ökade tempot lååååångsamt genom en lång låt så var dom ganska röda i ansiktet efteråt.


Haha *asgrv*, men att resten av bandet ska följa trummisen kan ju va en sanning med modifikation. Jag ska försöka förklara: Om man som trummis kör en massa komplicerade takter som inte musikerna klarar av att spela till (även om musikerna är duktiga) så är det väl ingen idé med tekniskt skicklig trummis om han inte har känsla för musiken, eller om trummisen spelar rätt takt men på fel ställe blir det ju inte heller så lyckat. Den dära Tony Royster är väl bland de bästa på trumsolon men han kan ha svårt (troligen inte) att köra efter ett bestämt "taktschema". Det finns ju vissa underbarn, som är bra på att köra sin grej själv, men när man ska kompromisa med andra kan det bli svårt.

En annan sak, det ser ut som att Tony improviserar sig igenom solot och det är ju ett tecken på, tycker jag, att man är skicklig som trummis (musiker).
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2003/05/28 :  08:25:44  Show Profile Send molsson a Private Message
Jävelberg. Det var det värsta jag någonsin sett. 12 år.

No hay banda!!
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/05/28 :  13:27:53  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Där snackar vi snabb bas!
Den skulle jag vilja ha med bra ljudkvalite för att testa högtalare med!

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

knabsol
Member

164 Posts

Posted - 2003/06/02 :  22:35:30  Show Profile Send knabsol a Private Message
Nu när trummisar är på tapeten, vet nån någon trummis eller nått solo där det är någon eller en hel orkester med trummisar om det finns som går loss totalt med rytmer och saker, gärna lite "bongo" å sånt :) stenhårt, galet och tribalt dvs.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000