HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Zappulse SE?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mmx_2
Member

430 Posts

Posted - 2003/05/23 :  19:46:27  Show Profile Send mmx_2 a Private Message
Någon som provat dessa? Vidare, är det någon som provat att bygga en balanserad variant av Zappulsen? Har en galen idé om att bygga balanserade monoblock av Zappulse SE, tanken är att nätdelen ska bli något i hästväg (>1000VA), dessvärre verkar det svårt att få tag i lämpliga transformator, elfas största är bara på 800VA. Då jag tänkt driva mina Infinity Renassaince 90 högtalare med dem, vill jag helst ha linjäritet ned till 2 ohm...

Riktiga förstärkare går på 3 faser!

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/05/23 :  20:07:35  Show Profile Send n/a a Private Message
Vad hade du tänkt dig för volttal på dom

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

mmx_2
Member

430 Posts

Posted - 2003/05/23 :  20:11:26  Show Profile Send mmx_2 a Private Message
+/- 42 Volt allt upp till 60 volt ska fungera såsom jag förstått det. Viktigt är annars lågt brum och magnetiskt läckage.

Riktiga förstärkare går på 3 faser!
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/05/23 :  20:14:16  Show Profile Send n/a a Private Message
Dom jag har över är på 27 volt så det blir lite lite.

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

mmx_2
Member

430 Posts

Posted - 2003/05/23 :  20:20:32  Show Profile Send mmx_2 a Private Message
Onekligen, går ju i och för sig att seriekoppla.

Riktiga förstärkare går på 3 faser!
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/05/23 :  20:38:51  Show Profile Send n/a a Private Message
Nu är det så att jag har 4st 27V/1000va med en sekundärlindning och det skulle innebära att du måste ha samtliga i ett och samma steg. Lycka till att få igång det utan att säkringarna flyger all världens väg .

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme

Edited by - n/a on 2003/05/23 20:39:26
Go to Top of Page

Jensevik
Member

513 Posts

Posted - 2003/05/23 :  20:52:00  Show Profile  Visit Jensevik's Homepage Send Jensevik a Private Message
Nicke här på forumet har en trafo till salu på 2kVA

"It takes a joyful sound
To make the world go round"
Go to Top of Page

boik
Starting Member

23 Posts

Posted - 2003/05/24 :  00:05:18  Show Profile Send boik a Private Message
Jag beställde en toroidtrafo hos Nord trafo 1kva 230- 2x42 v. Pris 1288:- fraktat och klart.
Jag tror dock Lars på lc audio rekomenderar 2st på 500va istället för en på 1000va pga risken för mekaniskt brum.

MVH
Bosse

Edited by - boik on 2003/05/24 00:07:57
Go to Top of Page

no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå

824 Posts

Posted - 2003/05/24 :  00:18:03  Show Profile Send no_85 a Private Message
mmx_2:
Varför inte köra dual-mono konstruktion då?
Go to Top of Page

olofb
Starting Member

2 Posts

Posted - 2003/05/24 :  10:49:04  Show Profile Send olofb a Private Message
Mono konstruktion är säkerligen att föredra när man bygger med exempelvis Zappulse. Dels för att de inte kan störa varandra och ge vinande ljud vid små diskreptanser i switchfrekvenser, och dels för att man ställa sina förstärkare precis vid högtalarna och därmed hålla nere kabellängden med de switchade signalerna! Risken för störning av annat minskar säkerligen ordentligt. Jag har byggt monoblock i skärmade lådor med ZapPulse och jag har inte haft någon formav störning - har bland annat haft min tuner och video stående ovanpå en spelande ZapPulse.
Förmodligen behöver du inte heller så stora transformatorer, inte med ZapPulsens verkningsgrad. Om du är orolig så borde det vara bättre att lite mer pengar på elektrolyter.

/Olof
Go to Top of Page

mmx_2
Member

430 Posts

Posted - 2003/05/24 :  17:31:13  Show Profile Send mmx_2 a Private Message
Tack för alla svar! Det jag behöver är linjäritet ned till i alla fall 3 ohm (helst 2 ohm) och då krävs STORA transformatorer. 2x500VA är ju en trevlig variant. Som OlofB säger ovan är monoblock definitvt att föredra framför dualmono.

Riktiga förstärkare går på 3 faser!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000