Någon som provat dessa? Vidare, är det någon som provat att bygga en balanserad variant av Zappulsen? Har en galen idé om att bygga balanserade monoblock av Zappulse SE, tanken är att nätdelen ska bli något i hästväg (>1000VA), dessvärre verkar det svårt att få tag i lämpliga transformator, elfas största är bara på 800VA. Då jag tänkt driva mina Infinity Renassaince 90 högtalare med dem, vill jag helst ha linjäritet ned till 2 ohm...
Nu är det så att jag har 4st 27V/1000va med en sekundärlindning och det skulle innebära att du måste ha samtliga i ett och samma steg. Lycka till att få igång det utan att säkringarna flyger all världens väg .
”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”
Jag beställde en toroidtrafo hos Nord trafo 1kva 230- 2x42 v. Pris 1288:- fraktat och klart. Jag tror dock Lars på lc audio rekomenderar 2st på 500va istället för en på 1000va pga risken för mekaniskt brum.
Mono konstruktion är säkerligen att föredra när man bygger med exempelvis Zappulse. Dels för att de inte kan störa varandra och ge vinande ljud vid små diskreptanser i switchfrekvenser, och dels för att man ställa sina förstärkare precis vid högtalarna och därmed hålla nere kabellängden med de switchade signalerna! Risken för störning av annat minskar säkerligen ordentligt. Jag har byggt monoblock i skärmade lådor med ZapPulse och jag har inte haft någon formav störning - har bland annat haft min tuner och video stående ovanpå en spelande ZapPulse. Förmodligen behöver du inte heller så stora transformatorer, inte med ZapPulsens verkningsgrad. Om du är orolig så borde det vara bättre att lite mer pengar på elektrolyter.
Tack för alla svar! Det jag behöver är linjäritet ned till i alla fall 3 ohm (helst 2 ohm) och då krävs STORA transformatorer. 2x500VA är ju en trevlig variant. Som OlofB säger ovan är monoblock definitvt att föredra framför dualmono.