HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Brus från class-D?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/04/11 :  18:24:27  Show Profile Send Pabo a Private Message
Håller på med ett eget class-D-bygge men har problem med att få bort allt brus. Det är inte mycket men det är störigt i alla fall. Bruset uppstår när pulsbredden varierar en aning hela tiden. Detta uppstår på grund av att det är snabba flanker och små signaler som skall mätas i en störig miljö.

Jag undrar om tex ZapPulse eller andra class-D-byggen brusar? Ni som har byggt med dem kanske kan svara på det.


Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/04/11 :  19:19:56  Show Profile Send n/a a Private Message
Fråga i stället om det är någon som har byggt dom och klarat sig utan pip och brus fenomen.
Go to Top of Page

olofb
Starting Member

2 Posts

Posted - 2003/05/24 :  10:58:02  Show Profile Send olofb a Private Message
Jag har byggt med ZapPulse, pip och vinande ljud är lätt o bli av med, isolera modulerna från varandra. Bruset är värre, å andra sidan är det såpass svagt så att om du inte kör horn så stör det knappast.
Förmodligen skulle man kunna komma runt det genom antingen filtrering eller att utgången stängs av då det inte ligger signal på ingången. Det sistnämda finns på ZapPulse 2.0 men är líte grov, är utgången väl inkopplad så stängs den bara av då förststärkaren stängs av och sätts på igen.

Till sist så kan jag bara säga att ZapPulse låter fantastiskt! Under förutsättning att ditt försteg klarar av att driva den låga impedansen - annars kan det låta burkigt, murrigt. Jag såg att någon hade den erfarenheten här på forumet, jag har också sett fenomenet med en sämre cd-spelare direkt kopplad till Zappen.

/Olof

/
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/05/24 :  11:42:16  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej, Olof och välkommen till forumet .
Vi har inte samma erfarenheter av den här konstruktionen och som jag ser det så är du inte heller helt befriad från brusfenomen.
Om det å andra sidan är så enkelt som du säger så är det en skandal att LC-audio inte avråder från att använda dom som annat än monoblock. Om dom byggs helt och hållet efter beskrivningen från LC så är dom enligt mitt omdömme kvalificerat skräp.
Om dom däremot byggs som monoblock och anpassas noga (ombyggnation eller byte av försteg) till omgivningen så kanske dom är helt OK.

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2003/05/24 :  11:50:14  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
coolt olofb,
om b är första bokstaven i ditt efternamn så kanske vi heter samma sak :D

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.76 sekunder. Snitz Forums 2000