Håller på med ett eget class-D-bygge men har problem med att få bort allt brus. Det är inte mycket men det är störigt i alla fall. Bruset uppstår när pulsbredden varierar en aning hela tiden. Detta uppstår på grund av att det är snabba flanker och små signaler som skall mätas i en störig miljö.
Jag undrar om tex ZapPulse eller andra class-D-byggen brusar? Ni som har byggt med dem kanske kan svara på det.
Jag har byggt med ZapPulse, pip och vinande ljud är lätt o bli av med, isolera modulerna från varandra. Bruset är värre, å andra sidan är det såpass svagt så att om du inte kör horn så stör det knappast. Förmodligen skulle man kunna komma runt det genom antingen filtrering eller att utgången stängs av då det inte ligger signal på ingången. Det sistnämda finns på ZapPulse 2.0 men är líte grov, är utgången väl inkopplad så stängs den bara av då förststärkaren stängs av och sätts på igen.
Till sist så kan jag bara säga att ZapPulse låter fantastiskt! Under förutsättning att ditt försteg klarar av att driva den låga impedansen - annars kan det låta burkigt, murrigt. Jag såg att någon hade den erfarenheten här på forumet, jag har också sett fenomenet med en sämre cd-spelare direkt kopplad till Zappen.
Hej, Olof och välkommen till forumet . Vi har inte samma erfarenheter av den här konstruktionen och som jag ser det så är du inte heller helt befriad från brusfenomen. Om det å andra sidan är så enkelt som du säger så är det en skandal att LC-audio inte avråder från att använda dom som annat än monoblock. Om dom byggs helt och hållet efter beskrivningen från LC så är dom enligt mitt omdömme kvalificerat skräp. Om dom däremot byggs som monoblock och anpassas noga (ombyggnation eller byte av försteg) till omgivningen så kanske dom är helt OK.
”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”