HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Byta diskanter på Jamo concert
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ulkesh
Member

158 Posts

Posted - 2003/05/21 :  20:32:42  Show Profile Send Ulkesh a Private Message
Hej
Tror ni det kan vara värt att byta diskanterna på ett par Jamo D830 till Seas T25CF-002 Millenium ?

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/05/21 :  20:36:23  Show Profile Send marens a Private Message
Det är en annan diskant, som inte är likadan. Så, nej det tror jag definitivt inte. Det skulle bli en direkt försämring av högtalaren.
Go to Top of Page

Ulkesh
Member

158 Posts

Posted - 2003/05/21 :  21:08:35  Show Profile Send Ulkesh a Private Message
Varför det?
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/05/21 :  21:24:51  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Byte av diskant innebär även ett annat delningsfilter.

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/05/21 :  21:30:43  Show Profile Send marens a Private Message
Diskanten har en helt annan frekvensrespons och impedans. Högtalarens konstruktion är ju inte gjord efter den diskanten. Filtret gör inte som det ska utan gör något annat som det inte ska istället osv. Resultatet blir en dåligt konstruerad högtalare som låter sämre än innan även om diskanten i sig kanske är bättre. Det är som att spela på lotteri med garanterad förlust.

Hela högtalaren är ju anpassad och konstruerad med den diskant som sitter där, byter man ut bara diskanten utan att konstruera om högtalarens filter och allt sådant så förlorar man hela konstruktionens ändamål.
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/05/22 :  01:04:12  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
När du ändå byter diskant kan du ju slänga in ett nytt filter med tex foliespolar och MCap Supreme.

Jag tycker dock inte det är några dramatiska skillnader (med filtret) då jag bytte.

Millenium diskanten har en helt annan karaktär än 001:an, Millenium spelar betydligt mer tillbakalutat, något större upplösning och transparentare. Gillar du diskanten nu och "tror" att du ska få ännu renare och friskare klang så blir det tyvärr inte så plus att den är hiskelitt dyr i dagens läge. Ca 2000,-/st

Du hade fått ut större och bättre helhetsklang om du istället hade uppgraderat filtret som är av dålig kvalité. Internkabel ska du också uppgradera.
Dom kan mycket mer än vad dom visar nu.

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

Ulkesh
Member

158 Posts

Posted - 2003/05/22 :  06:17:08  Show Profile Send Ulkesh a Private Message
Det jag som kittlar med att byta diskanter är den något lägre känsligheten på Millenium diskanten, jag tycker mina kan låta lite hårt ibland. Ps impendansen är densamma får båda diskanterna.
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/05/22 :  06:42:25  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Ja nominell impedans är nog lika, men detta duger inte. Kolla in på www.seas.no jämför impedanskurva och frekvenskurva... Delningsfilter för diskanter tas i stort fram utifrån dessa kurvor, inte nominell impedans.

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/05/22 :  11:10:29  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
001:an låter hårt om du inte har bra elektronik.

Vad kör du med för apparater??

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/05/22 :  19:50:28  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Säg som det är nu, du tycker Millenium är snyggare.

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

Ulkesh
Member

158 Posts

Posted - 2003/05/22 :  21:04:33  Show Profile Send Ulkesh a Private Message
heheh lite
Detta är lite pinsamt men vad jag tror egentligen är boven är en nästan helt kal vägg bakom högtalarna...jag borde skämmas, där lite tavlor men de lär inte dämpa diffusera mycke. Skall dock prova slänga fram någa bokhyllor för att se om det blir bättre.
Men om det kan bli bättre blir man juh lite sugen. Jag kan tänka mig att bytta filter också, men då får det bli i en extern låda, vill inte besudla lådan för mycket.
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/05/23 :  01:13:08  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Visst, det kan du ju göra!

Låt originalfiltret sitt apå plats och bara koppla kablarna direkt till anslutningarna. Det är bättre ljudmässigt att ha filtret utanför.

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/05/23 :  02:11:30  Show Profile Send marens a Private Message
Byta filterkomponenterna funkar ju till några med samma värden utan att ljudet försämras, men vad du gör byt inte ut diskanten! Det är helt vansinnigt.

Som sagt impedanskurvorna och frekvensresponsen för elementen är inte samma. Inte ens i närheten. Kolla på graferna om du inte tror mig. Det är i huvudsak dessa egenskaper som sådana grafer visar som bestämmer hur filtret måste se ut. Filtret har som huvuduppgift att korrigera för elementens frekvensgång och impedansen är i princip grundlagen som filtret arbetar utifrån. Byter man ut elementen till ett par andra så slår filtret totalt fel och kommer troligast att förstöra mer än det tillför.

Många tycker att diskanten hos jamohögtalarna låter lite ljust, jag skulle i stället rekommendera att du provar att sätta ett litet motstånd i serie med diskantens terminaler på kanske 1ohm därikring. Ett motstånd i serie innan filtret påverkar inte fasresponsen hos element+filter märkbart och är dörför ett ganska säkert tweak som inte förstör något. På så sätt slipper du öppna högtalarna och göra ingrepp, byta väl utvalda komponenter och kablage mm. Det är många som provat motståndet och tyckt att det gav en stor förbättring på just dina högtalare.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000