HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 B&W CM4
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

dajo
Member

253 Posts

Posted - 2003/05/21 :  15:47:46  Show Profile  Visit dajo's Homepage Send dajo a Private Message
Jag var på HiHi-Klubben i Göteborg idag och lyssnade lite på högtalare.

Jag ska göra en uppgradering till hösten och har funderat på B&W 603/604 alt Dynaudio A52 (som jag inte lyssnat på ännu).

Intressant är att 603S3 lät betydligt bättre än 604S3. Det enda som 604S3 gjorde bättre var att kunna spela extremt högt.

Jag hade i princip uteslutit 604 från mitt urval och frågade om det fanns något bättre ungefär i samma prisklass och fick då ett pår B&W CM4 framsläpade och inkopplade.
Enligt mitt tycke spelade dom häcken av 603/604 i både baskvalitet och i andra andra aspekter utom just maximalt ljudtryck.

Så valet står nu mellan B&W CM4 och Dynaudio A52 med tillhörande centerhögtalare
Förstärkaren är en H/K AVR65 med 5*65W och 35A.

Vad har ni andra för erfarenheter av B&W CM4 ?

Min anläggning hittar ni här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23471

Bästa webbhotellet http://resurser.net

Edited by - dajo on 2003/05/21 17:21:39

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2003/05/21 :  18:55:11  Show Profile Send sampix a Private Message
Jag kan bara säga det att b&w CM4:an är en mycket bra högtalare för dom pengarna!
Har själv lyssnat en hel del på dem, men valde i sista stund stativmodellen CM2, mest pågrund av att mitt då lilla rum inte skulle göra CM4 rättvisa..

Sen beror det mycket på vilken typ av musik du spelar. 603/604 är säkert ett bättre alternativ vid "partynivåer". Medans de inte kommer i närheten CM4 när det gäller detaljer och luftigt ljud. För att inte tala om designen på högtalaren. Riktigt snygga!

dynaaudio 52 har jag inte hört. så det är lika bra att jag är tyst i den frågan..42:an är en trevlig liten sak däremot.

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

dajo
Member

253 Posts

Posted - 2003/05/21 :  21:25:23  Show Profile  Visit dajo's Homepage Send dajo a Private Message
Sampix: i mitt rum på 20 kvm står även en Mirage BPS-150 subbas med 2*8" och 150w RMS.

Vill man ha extremt tryck är det bara att trycka på "on" på subban.

Till 99% lyssnar jag dock på mer normala volymer och gissar att CM4 skulle passa mig perfekt.

Men jag lyssnar gärna på en "second opinion"

Min anläggning hittar ni här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23471

Bästa webbhotellet http://resurser.net
Go to Top of Page

gudmundsson
Member

166 Posts

Posted - 2003/05/21 :  22:59:50  Show Profile Send gudmundsson a Private Message
Har själv ett par CM4:or.
Trevliga högtalare, men just nu så har jag inte elektroniken för att kunna pressa ur dom till 100%. Var inne på ungefär samma linje som dajo, lyssnade först på 603:erna, men lyssnade på CM4:orna på inrådan av försäljaren och då var valet inte så svårt :)

Jag tycker att basen räcker till, iofs så lyssnar jag inte på så speciellt bastung musik.

Fast jag tycker att du ska kolla runt lite innan du bestämmer dig, dom har höjt priset med 3000 kr sen jag köpte dom.

Men jag är nöjd ägare, CM4:orna lär hänga med ett tag.
Go to Top of Page

FCX
Member

154 Posts

Posted - 2003/05/21 :  23:45:34  Show Profile Send FCX a Private Message
Ja e det något cm4:orna kan så är det att spela bas! Ganska så trevliga endå. Tycker dock de har höjt dom lite väl. Men men, sånt är livet. De har helt klart ett ljud som man lätt kan leva med! Så gillar du dem, vilket är viktigast, så köp dem med gott samvete.

/Fredrik

Finns inget bättre än att koppla av med bra ljud, en bra skiva och en god single malt. Det är mumma för själen!
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2003/05/21 :  23:45:48  Show Profile Send sampix a Private Message
sant, jag har oxå sett att priserna har ökat en aning, efter det att jag köpte mina b&w. men måste ändå säga att de är högst prisvärda. kan inte på rak arm säga några högtalare i den prisklassen jag hellre skulle välja om jag fick.. men men, smaken är olika.
din nuvarande sub-bas + CM2 stativarna är ju ett annat och billigare alternativ?

själv använder jag mina CM2 helt utan nån sub-bas. men lyssnar sällan på nån bas-tung musik å andra sidan. det är stativare med bra tryck i för sin ringa storlek..

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/05/23 :  15:34:28  Show Profile Send Ayn a Private Message
Lyssnade på ett par CM4 på hifiklubben igår. Med lite vettigare elektronik bakom sig började de göra riktigt bra ifrån sig, men jag upplevde dem som lite slöa bitvis. Låga var de också!...men nog gjorde de bra ifrån sig tycker jag. Luftigt och fint.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2003/05/26 :  19:23:47  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Jag har lyssnat en del på CM4 och CDM-modellerna, och jo, CM4 låter bra och ser bra ut tycker jag men valet föll på CDM7 för min del trots merkostnaden.

Oavsett vilken B&W du väljer kommer de ta +50-100 timmar att spelas in, minst...

Vissa rewievs på CD4 talar om flera hundra timmar.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000