HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Baffelmaterial
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/05/20 :  23:29:08  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Baffeln ger ju ett visst stöd vid vissa frekvenser. På dom högtalare jag nu ritar på får jag en 3dB-topp vid ca 1kHz. Kan man använda något material, t.ex. filt för att få en lägre topp? Eller blir det till att ge sig på och fixa det med filtret? Det har ju gjorts massor av högtalare utan dylika knep i filtret och dom har ju fungerat bra, i alla fall vissa av dom.

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/05/21 :  01:40:29  Show Profile Send marens a Private Message
Knepen är ofta gömda bakom komponenter som liksom samspelar och gör flera saker samtidigt. Du kan tex göra ett speciellt q i lågpassdelen i filtret genom att ändra kondensatorer, spolar och motstånd som gör att just 1kHz blir lägre än resten utan att behöva lägga till komponenter. Till en viss gräns då, det beror ju på hur snäva oljämnheterna är också.

Toppen du får beror på diffraktionen från baffeln, den är dessutom inte samma från alla vinklar utan den förändras säkert. Därför går det ofta inte att fixa helt i filtret. Det är ännu ett gömt knep i en bra högtalardesign att både baffeln elementen och filtret är ömsesidigt anpassade till varandra fastän allt ser ganska "normalt" ut. Gäller att hålla många variabler i luften samtidigt.

edit: och det går inte att påverka så låga frekvenser som 1kHz med mjuka material mm. Våglängderna är alldeles för stora. Det är antingen baffelanpassning filteranpassning eller annat element som gäller, beror lite på orsaken.

Edited by - marens on 2003/05/21 01:46:54
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/05/21 :  09:41:12  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Hmm, olika stöd i olika vinklar, det hadde jag inte tänkt på direkt tidigare. Dessa högtalare ska dock användas för lyssning på nära håll, typ 1-1,5 meter.

Kan jag göra en "lösbaffel" på ena sidan? Funderar på en taggig utstickare för att sprida ut stödet över ett större område. Då blir inte toppen så kraftig och inte så smal. Nu är det ett ganska litet område som höjs kraftigt.

Filtret jag har ritat nu klommer att få en dipp vid denna topp, men det är fortfarande en del kvar att göra. Funderar på att sätta filtret utanpå lådan så jag kan mekka med det senare.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000