HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Kommentarer på filter tack!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

limpan
Starting Member

37 Posts

Posted - 2003/05/20 :  03:01:33  Show Profile Send limpan a Private Message
Mitt filter är efter mycket om och men färdigberäknat . Återstår gör bara att beställa komponenter, men först vill jag höra era synpunkter, ev förbättringar ..

Börjar med kopplingschemat:
2:ord, 2 vägs. Linkwitz-Riley.


Delningsfrekvensen ligger på 3000 Hz (bra??)

Hur mycket sämre blir det om jag kör med en elektrolyt i konjugatlänken? Polypropylen kondensatorn är ju så dyr, 190 kr

..Sen elementen (kan ev byta till annan diskant, men ej annan bas):

Bas/mellanregister:
storlek: 6,5"
impedans: 8 Ohm
känslighet: 89-90 dB
frekvensomfång: fo-5000 Hz
effekt: 30-200 W (beroende på delningsfilter)
resonansfrekvens, Fs: 43 Hz
Talspolens likströmsmotstånd, Re: 7.2 Ohm
Talspolens induktans, Le: 0.911 mH (1 kHz)

Diskant (Seas H881):
storlek: 1"
impedans: 6 Ohm
känslighet: 91 dB
frekvensomfång: 2000-30000 Hz
effekt: 80W (beroende på delningsfilter)
resonansfrekvens, Fs: 900 Hz
Talspolens likströmsmotstånd, Re: 4,8 Ohm
Talspolens induktans, Le: 0.05 mH (1 kHz)
http://www.seas.no/seas_line/tweeters/H881.PDF

De lådor jag bygger om är ett par Proson Conquest 66.

Så vad tror ni och tack för hjälpen!

:)

Edited by - limpan on 2003/05/20 12:29:02

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/05/20 :  14:28:49  Show Profile Send marens a Private Message
Du har glömt det allra viktigaste. Frekvensresponsen från elementen.

Det är frekvensresponsen från element+filter som ska bli 2:a ordn. Linkwitz riley (t.ex.) för att de ska summera rätt. Elektriska filterresponsen spelar ingen roll vilken "ordning" den är på, det är bara en del i överföringsfunktionen.

Det filtret kommer inte att låta bra. Du har ju elementens egen frekvensrespons och avrullning mm att ta hänsyn till. Det är detta som är filtrets uppgift, att korrigera elementens akustiska frekvensrespons.

Som du har gjort filtret nu så antar du att frekvensresponsen för både bas och diskant är rak från 0 till oändligheten. Det är en ganska orealistiskt förenkling av ett högtalarelement monterat i en låda. Är ganska självklart om man tänker på det. Det är alltså inga detaljer jag pratar utan själva grunden för filterdesign.
Go to Top of Page

limpan
Starting Member

37 Posts

Posted - 2003/05/20 :  14:50:01  Show Profile Send limpan a Private Message
Jo, jag vet. Du har helt rätt i det du säger, men det skulle kosta mig för mycket med all mätutrustning osv. Dessutom anser jag att högtalarna inte är värd det. Filtret är mer ett expriment, än nånting som måste låta bra (och det kostar ju endast ett par hundringar)..

:)
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/05/20 :  14:53:13  Show Profile Send marens a Private Message
Det går att fixa mätutrustning för ett par hundra. Det som kostar är engagemang och tid.

Alla högtalare är värt ett ändamålsenligt filter tycker jag.
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/05/20 :  14:58:47  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Håller med att även enkla element är värda ett genomtänkt filter.

Kanske finns nån i närheten med mätutrustning?

Kanske finns nått på internet med dessa element?



Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

limpan
Starting Member

37 Posts

Posted - 2003/05/20 :  16:00:47  Show Profile Send limpan a Private Message
Måste faktiskt säga att filtret är genomtänkt! Detta är inget jag slängt ihop på en timme, utan resultatet av två veckors arbete. Det är ju klart att filtret kan göras betydligt bättre, men jag är iaf nöjd med att ha fixat det själv istället för att beställt ett färdigt från HifiKit.

I framtiden kommer jag nog investera i diverse mätutrustning.

..Men tillbaka till mitt topic. "Hur mycket sämre blir det om jag kör med en elektrolyt i konjugatlänken? Polypropylen kondensatorn är ju så dyr, 190 kr"

Vad tror ni om delningsfrekvensen (3000 Hz) eller kan man inte uttala sig om denna utan att ha frekvenskurvan??

Tack för kritiken iaf! Den tar jag till mig..

:)

Edited by - limpan on 2003/05/20 16:01:51
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/05/20 :  18:28:10  Show Profile Send marens a Private Message
Men det är ju detta att räkna på standardformler. Jag vet inte hur jag ska förklara det men om du vill veta 2+2 och matar in 5+7 på miniräknaren, det du räknar på finns inte i verkligheten liksom så det är helt meningslöst. Det är inte ens en bra approximation till verkligheten utan är mera totalt fel. Om du ska svänga med en bil, vrider du då ratten tvärt 90 grader direkt när du ser att kurvan är ungefär 90 grader längre fram på vägen. Nej, det gör man inte. Det spelar liksom ingen roll hur mycket man argumenterar att kurvan visst är 90 grader där framme och därför borde man vrida ratten 90 grader, det funkar ändå inte i praktiken. Man har alltså inte alls tagit hänsyn till de viktiga variablerna som bilens hastihet, acceleration, kurvans radie mm, men visst kurvan är 90grader.

Det går bra att använda elektrolyter till C3, man kan bypassa med en liten kondensator av bättre typ om man vill. Men det är inte säkert att du behöver någon komponent på C3 alls, är svårt att säga på rak arm utan att veta något om de viktigaste variablerna i högtalaren. Det bruklar faktiskt bli bättre att gissa fram ett filter än att räkna för hand på standardformler utan att ta hänsyn till det filtret ska göra egentligen: att korrigera för frekvensgångsfel.

Edited by - marens on 2003/05/20 18:32:04
Go to Top of Page

Simba
Member

308 Posts

Posted - 2003/05/20 :  20:19:02  Show Profile Send Simba a Private Message
Hva slags bass er det??! En seas??!!
Go to Top of Page

limpan
Starting Member

37 Posts

Posted - 2003/05/20 :  21:02:35  Show Profile Send limpan a Private Message
marens, jag vet att nyckeln till ett bra filter är mäta, mäta, mäta. Men tyvärr har jag inte den möjligheten :(. Nu känns lite som jag ignorerar det du säger och struntar i det viktigaste inom filterdesign.

Kanske blir mitt filter jättedåligt, vilket skulle vara synd. Det positiva är iaf att jag lärt mig jättemycket på vägen.

Simba: Jag behåller basen som redan sitter i lådan. Vem som gjort den vet jag ej.

Edit: Har skummat igenom HFLS-1 tråden, fanns mycket intressant där.

:)

Edited by - limpan on 2003/05/21 00:35:27
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000