Author |
Topic |
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2004/01/28 : 16:46:02
|
Kari,
quote: Varför skulle en nätkabelstumpp på 1meter ha någon skillnad när inget är gjort för att förbättra källan?
Ta resonemanget vidare - varför skulle en förstärkare kunna göra någon skillnad gentemot en annan om du inte ändrat ett dugg på källan? Skit in, skit ut! ...om du inte håller med det resonemanget (vilket jag hoppas är fallet) så lär det vara pga att det ju inte är fråga om att förbättra signalen, utan att behandla den och skicka den vidare så oförändrad som möjligt (bortsett från amplituden då). Precis samma sak gäller var i systemet du än sätter in förändringar. Elnätet innan uttaget lär inte vara särskilt optimalt direkt, men det är mycket möjligt att den sista biten ut till anläggningen är ett kritiskt parti iom att det finns gott om införda störningar som gärna gör sig gällande om man inte skärmar bort dem på något sätt. Jag har inte testat några "hifi-nätsladdar" själv, och rent spontant låter det ju lite märkligt först att de skulle kunna göra stor skillnad - men jag kan inte avfärda det rent teoretiskt, jag vet inte om det blir någon skillnad. Bra att du tar hem och testar nu, så borde alla göra innan de kommer med 'sanningar' om hur prylar låter. |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2004/01/28 : 17:13:38
|
För att späda på ytterligare kör jag denna i repris:
Ni som inte tror på nätkablars påverkan på ljudkvaliteten kan sluta läsa här. Jag tänker nämligen skriva lite om mina upplevelser av olika sorters kontakter på nätkablarna. Att kontakter på signalkablar har stor påverkan är väl accepterat. Men på senare tid har det ju dykt upp olika apparatkontakter och stickproppar av lite bättre kvalitet från bl.a. Schuko och Wattgate. Jag har tidigare satsat rejält på nätkablar. Silvervoice från Clou. När jag sedan fick höra skillnaden på silvervoicekablar med och utan Wattgate apparatkontakt, så blev jag intresserad. Jag upplevde en klar förbättring av basen. Även Schuko guldstick som jag sedan monterade på, gav upphov till en motsvarande förbättring. Totalt sett fick jag en klart mer kontrollerad bas, och samtidigt lite renare och fylligare ljud. Nu är dessa kontakter inte direkt billiga, och Lasse från Clou Cable bestämde sig för att ta fram ett eget alternativ. Först fixade han fram en stickpropp med trippel guldplätering av allt som var gjort av metall. Vid en demo hos Balance en kväll genomförde han sedan en liten kupp. Han bytte nätkabel till cd-spelaren. Jag upplevde då en tydlig förbättring av basen som blev både renare och mer kontrollerad. Vi trodde alla att han bytt från en billig nätkabel till sin värstingkabel, men det visade sig att det enda som skilde var nätkontakten. Han hade bytt från Schuko Guldstick till sin egen nätkontakt. En klar succé alltså. När jag jämförde kontakterna hemma så hade Clous kontakt en riktig kabelklämma , medan på Schukon fick man försöka klämma fast kabeln med ett skruvhuvud. Det var det som skilde! Skruvhuvudet var heller inte guldpläterat förresten, om jag inte minns fel.
Efter detta bestämde sig Lasse för att ta fram ett alternativ till Wattgates apparatkontakt också genom att guldplätera en vanlig IEC-kontakt av bra kvalitet. Jag var skeptisk. Det kan inte enbart hänga på guldpläteringen.
I vilket fall som helst, så blev jag inbjuden på ett lyssningstest hos Balance. Tre nätkablablar låg uppradade på golvet. En kabel med Wattgate 350, den guldpläterade lyxmodellen som kostar över 1000 spänn. En kabel med Wattgate 320, en ekonomivariant, som Lasse sedan guldpläterat för att se om den i så fall kunde nå upp till 350-standard. Och så en kabel med Lasses egna guldpläterade IEC-kontakt. Det utfördes som ett blindtest. Vi började med ett kör-stycke, och här var det en kabel som utmärkte sig med ett lite ljusare och mer skarpskuret och i mitt tycke mer upplöst ljud. Rumsekon i inspelningen hördes tydligare. Dom andra kablarna lät tämligen lika med mer fyllig klang och med en ljudbild som flyttade sig mer bakåt. Det var Wattgate 350 som stod ut här, inte överraskande. Sedan lyssnade vi på ett ett jazzstycke med saxofon och kontrabas. Här var det en kontakt som straffade ut sig direkt med en mer svullen och odistinkt bas. Det var för mig överraskande Wattgate 320. Den plockade vi bort, och kvar återstod Wattgate 350 och Clou-kontakten. Wattgate lät mer skarpskutet även här med tendenser till vasshet i saxofonljudet som var besvärande. Basen gick däremot inte att skilja på, till glädje för Lasse och vi med tunna plånböcker. Vilken av dom lät bäst? Meningarna gick isär. Clou-kontakten var helt klart mer laid-back i ljudet medan Wattgate verkade ge mer energi uppåt i registret. Den kändes också lite mer välupplöst. Det är alltså en smaksak. Överens blev vi inte.
Hemma hos mig har jag nu blandat. Enbart Wattgate ger ett för analytiskt ljud.
I vilket fall som helst har jag en kvalitet på basen i min anläggning som jag inte kunnat drömma om. Det har tidigare varit den svaga punkten. QLN-Signature går djupt för att vara en stativare, på bekostad av upplösningen i basen. Advantage A300 med mosfet-transingar är också lite luddig i basen. Nu låter det bättre.
|
|
|
karvid
Member
585 Posts |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2004/01/29 : 08:44:00
|
Visst kan du köpa enbart kontakter. Wattgatekontakterna säljs på olika ställen på nätet. Clous kontakter köper du enklast av Lasse själv. Du kan även köpa Wattgatekontakter av honom. Tel. 036-122320 |
|
|
Aton
Member
2048 Posts |
Posted - 2004/02/01 : 13:13:48
|
Vad kostar Lasses snikvarianter då? |
|
|
Topic |
|
|
|