HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Strömkabel !!! *Mer lyssnings Intryck 14/6*
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

crion
Member

503 Posts

Posted - 2003/08/26 :  10:01:32  Show Profile Send crion a Private Message
Jag jämför alltid kablar mot de jag har. Vissa behåller man, andra lämnar man tillbaka ;-)

Blindtest har jag kört på vissa saker, digitalkabel gick men var nog bland det svårare. Det viktiga är att det är en musik passage som man verkligen kan, annars är det stört omöjligt att detektera något om man inte vet hur det brukar låta.. Strömkablar är inte så svårt, det är som att prova högtalarkablar ungefär.
Go to Top of Page

Siffernisse
Member

276 Posts

Posted - 2003/08/26 :  14:55:16  Show Profile Send Siffernisse a Private Message
MartinH:

Många av LINNs prylar har inte trafo! kanske därför???

noll-koll!

mvh/siffernisse
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/08/27 :  13:57:26  Show Profile Send MartinH a Private Message
Siffernisse: Nähe, vad använder dom då för strömförsörjning ?? Vätgas kanske ?!?! Visst så kanske man inte har en ringkärnetrafo i vissa av produkterna utan en switchad nätdel, men det har ingen som helst betydelse, strömmen måste fördas från väggen och in i apparaten hur som helst. Och då blir det bättre om man har än bättre strömkabel...

Så koll har jag, även om du inte verkar tro det...
Go to Top of Page

Siffernisse
Member

276 Posts

Posted - 2003/08/28 :  17:12:52  Show Profile Send Siffernisse a Private Message
prova att lägga den oskärmade ström-kabeln bredvid högtalarkabeln och se om du hör skilnad!

Har hört om flera tester med strömkablar i Linn-anlägningar, och det blir en hörbarskillnad skilnad, men inte en förbättring.

switchade nätag är inte lika känslig för skitig ström som en vanlig trafo.

mvh/ siffernisse

Go to Top of Page

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2003/08/29 :  09:27:28  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
"och det blir en hörbarskillnad skilnad, men inte en förbättring."

Är inte en hörbar skillnad en förbättring?:)
/Peter

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/29 :  09:42:32  Show Profile Send Bravo a Private Message
En skillnad behöver inte vara en förbättring, det kan vara likvärdigt men annorlunda eller t.o.m. en försämring, det ligger ingen värdering i ordet.

Bravo
Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2003/08/30 :  15:53:21  Show Profile Send HPW a Private Message
quote:
Siffernisse: Nähe, vad använder dom då för strömförsörjning ?? Vätgas kanske ?!?! Visst så kanske man inte har en ringkärnetrafo i vissa av produkterna utan en switchad nätdel, men det har ingen som helst betydelse, strömmen måste fördas från väggen och in i apparaten hur som helst. Och då blir det bättre om man har än bättre strömkabel...

Martin vilka kablar har du provat med LINNs switchade nätdelar det vore intressant och höra dina praktiska erfarenheter.

Rundgång & Omgång
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/08/31 :  21:35:35  Show Profile Send MartinH a Private Message
HPW: Jag har inte prövat några som helst kablar på Linn. Så jag kan självklart inte ge några direkta test reslutat. Men jag har lite svårt att tro att det inte skulle bli bra förbättringar med bättre strömkablar även på Linn.
Bara för att det kan vara switchade nätdelar i vissa av deras produkter så är dom nog inte helt okänsliga för yttre störningar som kan komma in genom nätkabeln. Sen så är en strömkabels syfte inte bara att stänga ute störningar utan också hålla ströningar inne så det inte blir störfält i de signal och högtalarkablar som ligger i den närmaste närheten.

Men det är väll som vanligt med Linnfalangen att det är svårt att ta in nått som inte är Linn i sin anlägging.

Men vi har alla våra egna teorier och jag tror nog att Linns produkter oxå kan dra fördelar av bättre strömkablar, och när jag får tillfälle så ska jag nog testa detta själv.
Go to Top of Page

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2003/09/08 :  16:40:00  Show Profile Send jatttelite a Private Message
Borde inte batteridrift vara bäst?
Har ni testar Powerware 9125?
En skön UPS
Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2003/09/12 :  18:32:24  Show Profile Send HPW a Private Message
quote:
Men det är väll som vanligt med Linnfalangen att det är svårt att ta in nått som inte är Linn i sin anlägging.

Det verkar som Kent falangen inte kan svara på enkla frågor utan ta till dåliga argument.

Rundgång & Omgång
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/09/12 :  18:36:40  Show Profile Send ekman a Private Message
jag har hört JPC elkabel mot vanlig på en LINN LK1 och där var det KLAR fördel för JPC
Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2003/09/12 :  19:22:50  Show Profile Send HPW a Private Message
Jag har bara en del av min anläggning som är LINN, en IKEMI CD.

Jag har provat olika nätkablar av följande sort till Ikemin, kabeln som kommer med, Jorma 2.5, Supra Lowrad, Oval 10 och hemflätad skillnaderna är väldigt små jmf med om man ex vis provar på Krellen.

Jag kör med jordadat på alla apparater och egen 2,5 mm till proppskåpet.

Bäst till LINN Ikemi är oval 10 därefter hemflätat och vanlig kabel. Jorma och Lowrad funkade inte lika bra med Ikemi.

Jag tror att Swichade Nätaggregat måste ha en större dämpning av störningar konstruktionsmässigt, inte för att skydda elektroniken utan för begränsa störningar ut i nätet. Som bieffekt får man att apparaterna blir bättre vid instrålade störningar och därmed kanske inte lika känsliga för olika nätkablar. Detta är min teori men det kanske finns ngn som vet mer och kan utveckla

Jormas kabel funkar bäst till mitt Krell slutsteg som är den apparat som reagerar mest på olika nätkablar. Oval 10 funkar inget bra alls till Krell utan låter nästan som om man kopplar in ett nätfilter man tappar dynamik men det låter väldigt rent men man tappar känslan ompet

Supra Lowrad låter bara snällt men tråkigt kanske ngt för kaffeapparaten.

Jormas Kabel funkar även mycket bra med Brystons försetg

Ekman LK 1 va det med swichad nätdel ? eller vanlig ?

Jag tror att med IKEMI så är det bättre med lägga pengar på signalkabel och där låter Silk Balanserad och Nordost Red Dawn RCA bäst hitintills dok återstår det en del fler kablar att prova.

Som ni förstår är detta en subjektiv test och ger inte anspråk på att ha rätt är ni osäkera prova själva.

Rundgång & Omgång
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/09/12 :  22:28:45  Show Profile Send ekman a Private Message
jag vet inte jag kan inte linns sortiment så bra

vilket krellsteg har du??
Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2003/09/12 :  22:50:58  Show Profile Send HPW a Private Message
Jag kör 300i som slutsteg med Bryston BP25 försteg funderar på Brystons monoblock 7sst alt 14 sst men 300i som slutsteg är mycket bra har det " gammla " lite varma med härlig bas kontroll ev kanske ngt färgat men bra ljud.

Rundgång & Omgång
Go to Top of Page

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2003/09/13 :  10:52:18  Show Profile Send J-son a Private Message
peter_gbg; det fenomen som du hör kan nog tillskrivas "inspelningen" av komponenterna i din nya utrustning som ger långt mycket större påverkan än nätkabeln.
Go to Top of Page

pekka
Member

190 Posts

Posted - 2003/09/30 :  09:57:19  Show Profile Send pekka a Private Message
Det grundläggande är att separera el-kablar
från högtalar/signal-kablar
Det ultimata är att elsanera från proppskåpet
med nya högkvalifikativa kablar (om man har den möjligheten)

Har man gjort detta förarbete kan man gå in på nyanserna med
speciella nätkablar, annars är det väl ganska bortkastad tid/pengar.

PEKKA

PS:
UPS-lösning kan fungera men kräver minst 3KVA ONLINE-TYP och de
har tyvärr en hel del egenljud (brummande transformatorer fläktar etc.)

Go to Top of Page

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2003/09/30 :  13:41:26  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
J-son: Vet inte riktigt vilket av mina inlägg du syftar på men om du syftar på kabelbytet till förstärkaren så kan jag säga att jag gjorde a-b-a jämförelser och det var skillnad. Men det spelar ingen som helst roll för den största skillnaden jag fick var när jag bytte kabeln till CD-spelaren. Och den hade spelat ca 300 timmar innan jag bytte nätkabeln. Så den borde ha varit inspelad.:) Dessutom var detta innan jag skaffade min nya förstärkare.:)

/Peter

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743
Go to Top of Page

Nixda1
Member

217 Posts

Posted - 2003/10/02 :  22:38:41  Show Profile Send Nixda1 a Private Message
Nu säger inte jag att det inte är någon skillnad men ett blindtest skulle vara roligt att se, hoppas det kommer något framöver, ni som bor nära varandra och har tillgång till nätkabel.?
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/10/03 :  01:14:23  Show Profile Send MartinH a Private Message
Man behöver inte göra ett blindtest för att förstå att en bra strömkabel ger förbättringar för elektronik..

Jag skulle bli av med min Totem kabel ett tag och var tvungen att ta en Supra LoRad terminerad med vanliga Elfa kontakter av standard kvalitet som jag hadde tillgång till.
Den Micromega cd som jag använder just nu har en funktion som gör att den går ner i standby när man inte spelat på den på en 5 minuter. När den gjorde det första gången efter att jag bytt kabel hörde jag ett litet knäpp i högtalarna ?!?!? Jag blev så klart ganska förvånad då jag inte hört detta tidigare.

Jag misstänkte att det var nått som kunde fortplanta från cdn ner till förstärkaren och ut i högtalarna. Eftersom jag inte kunnat höra detta tidigare så bytta jag snabbt över till Totem URTH igen och vipps så försvann det knäppande ljudet !!!

Vad ljudet borgar i vet jag inte, men det jag vet är att när jag bytte till en bra strömkabel med bra skärmade kontakter så hördes inga störningar.... Ni får själva dra era slutsattser, men jag är dock övertygad sen länge om fördelarna med bra och störningsfri ström och kablarna därtill.

/Martin
Go to Top of Page

Autosataniker
Ej medlem längre

489 Posts

Posted - 2003/10/03 :  01:48:33  Show Profile Send Autosataniker a Private Message
Hej!

A* drar då slutsatsen att LoRad´n är kasst terminerad för ett "knäppande ljud" i
högtalarna är ganska så extrema grejer!

Mvh A*
Go to Top of Page

Kari
Member

90 Posts

Posted - 2004/01/27 :  15:51:46  Show Profile  Visit Kari's Homepage Send Kari a Private Message
Tjo,
kan bara inte låta bli att kommentera. Klart att en nätsladd för 2000:- låter bättre. För de första har man ju gjort en dyr investering vilket gör att man klart "tror" att ljudet blir bättre. Samma sak när Supra kabeln jämfördes. Inte lika "dyr" som totem kabelm men lite dyrare jämfört med den som kom med. Redan före inkopplingen av kablarna var testresultaten gjorda. Dock har ingen lagt pengar på kablarna från elcentralen till vägguttaget, inget är gjort åt vägguttaget. Man har även inte kollat kvaliteten på spänningen som kommer ut ur vägguttaget. Är spänningen 230V? Hur ser sinuskurvan ut? Störningar? Kanske kabeln som kostar 2000:- filtrerar bort en del av dessa. Dock så tror jag att de hela är bara psykiskt. Jag vill inte "hacka" på någon utan detta är bara mina åsikter. tex. vet jag av en finsk kontruktör av slutsteg som monterade in en 20kilos blyklump i steget för att det lät bättre då, dock hade han inte en aning om vad den gjorde.

Mina 2 ören....
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/01/27 :  23:45:21  Show Profile Send MartinH a Private Message
Men jag tror inte Kari... jag VET !!! Och vist har du rätt i att jag visst hur utgången skulle bli, men jag är oxå för erfaren inom branchen efter en ca 10 år i den så jag kan nog höra skillnader och inte inbilla mig dom...

Men jag ska i min nya lägenhet som jag snart flyttar till fixa en egen propp i skåpet,dra en separat kabel till anläggningen och skaffa nån sbra nätrenare..och då tror jag nog det kommer bli ännu större skillnader mellan kablarna till apparaterna, för då har dom optimala förhållanden att visa sina skillnader i.

/Martin
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/01/28 :  11:41:00  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Suck!
Ja, vi har gjort blindtester.
Ja, vi har hört skillnaderna.
Vi har t.o.m. hört skillnader på kontakter till nätkablarna i blindtester.
Go to Top of Page

Kari
Member

90 Posts

Posted - 2004/01/28 :  13:22:31  Show Profile  Visit Kari's Homepage Send Kari a Private Message
Suck?
Som jag sa, min tanke var inte att hoppa på någon. Om nu Ni har hört skillnader, bra för Er. Trots allt ska man ju tro på sig själv och om man tycker att kabel A låter bättre än kabel B, visst kör med kabel A då. Själv tror jag inte ett piss på detta. Varför skulle en nätkabelstumpp på 1meter ha någon skillnad när inget är gjort för att förbättra källan? Skit in, skit ut. Och vem är Vi som du representerar? Jag kommer att hålla vid min åsikt tills jag SJÄLV fått höra skillnaden. Och om jag nu skulle påstå att Supra kabeln låter bättre än Totem enligt mina öron så kommer jag garanterat att köra med Supran för att den helt enkelt passar min smak/öron.

Har nu beslutat att kolla runt, låna hem kablar och testa. Jag tänker sen rapportera vad Jag kom fram till.

Tack
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/01/28 :  16:32:36  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag tror nog du oxå kommer bli övertygad, bara du är ärlig mot dina öron när du hör skillnaderna... För det är skillnad, tro mig !!
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000