HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Hårdrock med bra inspelningskvalitet?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2003/05/18 :  23:39:36  Show Profile
Då jag lyssnar på i stort sett all slags musik blir jag lite besviken över hårdrockbandens i allmänhet och deathmetalbandens i synnerhet usla inspelningskvalitet på sina skivor,vilket inga tonkontroller i världen (inte mina ivarje fall) kan avhjälpa. Jag undrar om någon vet om något/ra band i genren som åtminstone har inspelningar värda namnet?

Flyttar tråden till ett mer lämpligt forum.

Pjotre

Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt...

Edited by - Pjotre on 2003/05/19 07:21:32

kungpingvin
Member

406 Posts

Posted - 2003/05/18 :  23:44:14  Show Profile Send kungpingvin a Private Message
Kolla in Musik här på forumet vetja, det har diskuterats en hel del om hårdrock både på längden och tvären. Använd sökfunktionen så hittar du säkert vad du vill ha.

http://www.hififorum.nu/forum.asp?FORUM_ID=3

/Jonas
Go to Top of Page

rowa
Member

569 Posts

Posted - 2003/05/18 :  23:45:23  Show Profile Send rowa a Private Message
Metallica Black Album
Fast det råder delade åsikter om den skivan, jag själv tycker den är kalasinspelad, andra tycker den låter dåligt..

MVH/ Niklas
ICQ: 21211745

Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/05/18 :  23:52:10  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Rhapsody power of the dragon flame och Stratovarius Elements Pt.1 tycker jag låter bra iallafall hur CD utgåvorna är har jag inte en aning om.

www.selleri.de
Go to Top of Page

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2003/05/18 :  23:55:09  Show Profile
Ju mer tiden går och ju mer inspelade högtalarna börjar bli (120tim) desto mer tid och energi har jag börjat lägga på själva musiken, vilket är så jä-la SKÖNT! En liten parentes bara...

Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt...
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2003/05/19 :  00:29:40  Show Profile Send molsson a Private Message
Tool: lateralus

No hay banda!!
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/05/19 :  00:47:58  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
en del megadeth-skivor är bra inspelade... cryptic writings t ex är t om HDCD-kodad, hehe.

//Jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

adaktus
Member

58 Posts

Posted - 2003/05/19 :  02:34:27  Show Profile  Visit adaktus's Homepage Send adaktus a Private Message
det finns en massa bra metal plattor med suveränt ljud, här kommer lite tips:

1. rhapsody - Symphony Of Enchanted Lands
2. type o negative - world comming down
3. morbid angel - dommination
4 .pantera - reinventing the steel
5. metallica - metallica
6. deftones - around the fur
7. opeth - dammnation
8. meshuggah - nothing
9. queens of the stone age - songs for the deaf
10 . manowar - warriors of the world
11. amon amarth - versus the world
12. cathedral - caravan beyond redemption
13. corrosion of conformity - wiseblood

vill du har mer ? :)

själv lyssnar jag mest på metal och visst fins det många skivor med ruttet ljud, men ibland måste känsla komma före ljud kvalité, death metal band brukar ju inte direkt ha någon stor inspelnings budget så då är det ljud kvalitén som får ge vika.

big muff, super fuzz
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/05/19 :  09:24:14  Show Profile Send Rebo a Private Message
Paradise lost - Draconian times. Rätt bra ljud och en mycket bra platta.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/05/19 :  14:10:45  Show Profile Send nin a Private Message
Man får nog sänka kraven på "bra ljud" när det gäller hårdrock. Eftersom flera anser att Metallica's svarta har bra ljud så undrar jag om det är där vi ska sätta nivån för bra hårdrocksljud?
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/05/19 :  14:24:19  Show Profile Send Ayn a Private Message
Jag tillhör de som inte tycker Metallicas svarta har särskilt bra ljud. Ska man lyssna på välljudande Metallica (till hifiparametrarna sett iaf) tycker jag man snarare ska lyssna på Load. Inte alls lika platt och homogent.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/05/19 :  18:28:44  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"men ibland måste känsla komma före ljud kvalité"

Nej, inte ibland. ALLTID.
Go to Top of Page

VR-8
Member

420 Posts

Posted - 2003/05/19 :  19:43:31  Show Profile  Visit VR-8's Homepage Send VR-8 a Private Message
Hammerfall: Crimsom Thunder

Finns även på DVD-Audio

Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2003/05/19 :  20:24:29  Show Profile Send millenniumking a Private Message
'Crimson thunder' låter mycket bra faktiskt, och även Tools 'Lateralus' som någon nämnde tidigare!

De tre-fyra senaste Iced Earth plattorna har också en maffig produktion!
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/05/20 :  18:32:10  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Kan inte komma på någon tung platta jag har som är BRA inspelad, många låter kanon iallafall, men inspelningen känns inte så viktig. Dock vill jag lägga in mitt veto mot att metallicas black album är bra inspelad. På halvtaskiga anläggningar låter den kanon, men inte annars. Musiken är det dock inget fel på.

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2003/05/20 :  20:38:45  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Håller med s.m.f. i denna fråga:

många säger att plattan är så bra producerad med ett maffigt sound, men jag har märkt att den låter mer och mer platt ju bättre anläggning jag införskaffar...
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/05/21 :  01:49:16  Show Profile Send nin a Private Message
många säger att plattan är så bra producerad med ett maffigt sound, men jag har märkt att den låter mer och mer platt ju bättre anläggning jag införskaffar...


Exakt! Körde Metallicas svarta på en demo i K-stad för 5-6 år sedan. Då var det några QLN monitorer eller sånt för 20 papp som visade hur platt och dåligt ljud det var på den skivan.

Nya Korn låter iaf bra IMHO. Annars så är det äldre hårdrock som gäller för ljudkvalite. Book of talisyn låter skitbra IMHO.
Go to Top of Page

dali
Member

322 Posts

Posted - 2003/05/21 :  13:07:08  Show Profile Send dali a Private Message
Här har du tips från en gammal tråd med ungefär samma frågeställning:

http://www.hififorum.nu/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=2393


--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad ---
--- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare ---
Go to Top of Page

jarade
Member

66 Posts

Posted - 2003/05/21 :  14:27:22  Show Profile Send jarade a Private Message
quote:
Då jag lyssnar på i stort sett all slags musik blir jag lite besviken över hårdrockbandens i allmänhet och deathmetalbandens i synnerhet usla inspelningskvalitet på sina skivor

Det är en grej som du kanske har missat isåfall. Många av death metal-banden VÄLJER att ha en produktion som bättre ska gestalta musiken, och kännetecknas just därför av ett synnerligen smutsigt och i många fall tunt ljud med "kantiga" trummor och till synes obskyra ljudnivåer inbördes.
Ett ännu tydligare exempel på detta är klassisk black metal; chainsaw bm, necro bm mm.
Storheter som t.ex Darkthrone skulle utan problem kunna fara iväg till Ludvika och spela in sina skivor i Tägtgrens Abyss Studio, men väljer att inte göra det på grund av "musikalisk integritet" och andra "norska" saker.

Urval av på band som definitivt medvetet har strävat efter ett anti-audiofilt ljud:

Black Dawn
Darkthrone
Dismember
Necrophobic
Mayhem
Merciless

m många fl.

Svär gör man i kyrkan...
Go to Top of Page

IcedEarth
Member

498 Posts

Posted - 2003/05/21 :  19:57:22  Show Profile Send IcedEarth a Private Message
Håller med Millenniumking, kolla in T.ex Iced Earth - Something Wicked This Way Comes.....den har riktigt skönt och tungt ljud!

Go to Top of Page

Obizzz
Member

76 Posts

Posted - 2003/05/21 :  20:02:56  Show Profile Send Obizzz a Private Message
Iced Earth - Alive in Athens har skönt ljud trots att den är live tycker den slår IE's studioplattor faktiskt då sången inte känns så platt på den att sedan låtmaterialet är hur bra som helst skadar ju inte heller :)

3 skivor är den dessutom

Rekommenderas!
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2003/05/21 :  21:16:02  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Japp, Alive In Athens har ett förvånansvärt bra och fett ljud, till och med förvånansvärt bra för att vara en live man mixtrat med lite...



Dock ett riktigt kap! Att den består av tre hela plattor försämrar ju inte saken heller!
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2003/05/21 :  21:42:25  Show Profile Send molsson a Private Message
Mayhem har strävat efter anti-allting. Skitljud, skitmusik, skitsång och skitattityd. Bara att vänta på nästa våg av norsk självutrensning.


/Marcusoft

No hay banda!!
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/05/21 :  23:34:25  Show Profile Send nin a Private Message
Mayhem har strävat efter anti-allting. Skitljud, skitmusik, skitsång och skitattityd. Bara att vänta på nästa våg av norsk självutrensning.


Smaken är baken. Jag personligen tycker Mayhem är en av dom bästa grupperna överhuvudtaget! Deras senaste studio LP är briljant och en av som bästa skivorna under hela 00-talet! Och ljudkvaliten är mkt bra för att vara en black metal skiva. Dom är verkligen banbrytande IMHO.
Go to Top of Page

Lepra
Member

524 Posts

Posted - 2003/05/22 :  03:49:54  Show Profile Send Lepra a Private Message
Lyssnade lite på Cannibal corpse "Tomb of the mutilated" och även lite Dying fetus på temakvällen på balance... det var ju feta grejer (både elektroniken o skivorna)men det lät platt... inga dundrande, smattrande, snärtiga dubbelkaggar, inte alls så bred o fyllig ljudbild som hemma.. dock så var det ju uppställt för jazz o annan finstämd "njutar musik"...

Megadeths "Countdown... " har enligt mig o vänner den skönaste o mest perfekta "trash" mixen... perfekt avvägt ljudbild. Defleshed är inte helt fel det heller. Den mesta powermetal är väl välproducerad eller?

Det allra värsta jag någonsin hört måste vara ett mexikanskt noisegrind-blastbeat-mangeldömetal band... kommer dock inte ihåg vad de heter men där hör man inte nåt mer än ett grötigt brus-sprak o en virvel som smiskar i överljusfart. Skitdåligt med andra ord.

Dock så är det ju känslan av musiken som är det viktigaste.

Mayhem var mayhem när de startade... finns det ens nån originalmedlem kvar i bandet numer? om inte kan man ju inte kalla det för mayhem...eller?

EDIT: typ halva inlägget.

Frozen Brains Tell No Tales

Edited by - Lepra on 2003/05/22 03:58:50
Go to Top of Page

jarade
Member

66 Posts

Posted - 2003/05/22 :  16:20:39  Show Profile Send jarade a Private Message
quote:
Mayhem har strävat efter anti-allting. Skitljud, skitmusik, skitsång och skitattityd. Bara att vänta på nästa våg av norsk självutrensning.



1) Skitljud: se min förra post...
2) Skitmusik: Mayhem har alltid haft en otrolig "känsla för feeling" i sin musik. Hur någon som är från våra nordliga breddgrader kan posta ovanstående är för mig obegripligt, men som tidigare sagt...smaken är som baken...
3) Skitsång: Håller delvis med, de tidiga sångprestationerna som "kultförklarats" är lite väl otydliga.
4) Skitattityd: Känner du dem eller har du läst rykten på internet?

quote:
Mayhem var mayhem när de startade... finns det ens nån originalmedlem kvar i bandet numer? om inte kan man ju inte kalla det för mayhem...eller?


Tja, Hellhammer är ju kvar i mer eller mindre originalskick =)


Svär gör man i kyrkan...
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000