HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Pickup last för MM
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/08/08 :  10:58:19  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Hej,

jag har några undringar. Sajtet

http://www.hagtech.com/loading.html


pratar lite om pickup last.

Själv har jag trimmat kapacitansen till bara tonarmskabeln (troligen mellan 80-120 pF). Induktansen på Shure pickupen är runt 425 mH, vilket ger en övre frekvensgräns på runt 24 kHz.

Motståndet är dock fortfarande 47 kOhm vilket torde dominera över kapacitansen om jag förstått det rätt. Längst ner på sidan kan man beräkna "bandbredd". Med detta värde får jag 17.6 kHz för 47 kOhm. För att komma till ca 24 kHz skulle jag behöva 65 kOhm.

Kan jag byta ut motståndet? Och är beräkningarna korrekta?

Thomas



"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/08/08 :  12:01:04  Show Profile Send Morello a Private Message
quote:

Hej,

jag har några undringar. Sajtet

http://www.hagtech.com/loading.html


pratar lite om pickup last.

Själv har jag trimmat kapacitansen till bara tonarmskabeln (troligen mellan 80-120 pF). Induktansen på Shure pickupen är runt 425 mH, vilket ger en övre frekvensgräns på runt 24 kHz.

Motståndet är dock fortfarande 47 kOhm vilket torde dominera över kapacitansen om jag förstått det rätt. Längst ner på sidan kan man beräkna "bandbredd". Med detta värde får jag 17.6 kHz för 47 kOhm. För att komma till ca 24 kHz skulle jag behöva 65 kOhm.

Kan jag byta ut motståndet? Och är beräkningarna korrekta?

Thomas




Han kanske med bandbredd avser -1dB. I så fall blir det cirka 17kcps.

mvh



Joe Morello

"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2002/08/08 :  12:29:32  Show Profile Send SW a Private Message
Förde in siffrorna på min Audio Technica OC-30 MC-pu och den fick en bandbredd på 38200 hz. Enligt databladet som följer med skall den ha ett frekvensområde mellan 10-50 000 hz.

S
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/08/08 :  13:03:00  Show Profile Send Thomas A a Private Message
MC pu har betydligt större potentiell bandbredd. Problemet är dämpning av resonanstoppen för MC. Har du kollat den?

50,000 hz låter mycket. Är det en teoretisk gräns? Ger de någon mekanisk resonanstopp? Den är 33 kHz för V15VxMR.

Thomas





"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2002/08/08 :  15:12:45  Show Profile Send SW a Private Message
Jag har inte kollat annat än lyssnat och några sådana hörbara resonanser har jag inte upptäckt. Detta är den bästa PU i Audio Technicas OC-serie och betydligt bättre än tex OC-9 som jag också har haft. Eftersom AT var en stor MC-PU-tillverkare och tillverkat PU även åt andra bör det nog haft bra koll på sådant. Den låter helt underbart med Bo Hanssons rör-RIIA med nuvistorer i MC-delen.

S
Go to Top of Page

Jens
Member

100 Posts

Posted - 2002/08/08 :  16:17:14  Show Profile Send Jens a Private Message
quote:
Den låter helt underbart med Bo Hanssons rör-RIIA med nuvistorer i MC-delen.


Vad är en nuvistor?
/Jens

Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2002/08/08 :  16:48:44  Show Profile Send SW a Private Message
Det är ett väldigt litet rör. Kom ut i skarven mellan rör och transistoreran. En egenskap förutom storleken och prestanda är att de har mycket lång livslängd.

S
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000