HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 brum från rippel..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/08/07 :  18:45:51  Show Profile Send norman a Private Message
..hej, började fundera lite... på min förstärkare (transistor med hög motkoppling, inte överdriven nätdel..) hörs ett brummande ljud då den belastas, t.ex. om man kör en 0.5hz sinus in så hörs det tydligt. Det kommer troligen från ripplet i nätdelen. Frågan är hur ripplet kan höras för den höga motkopplingen borde ju göra att förstärkarkorten inte är känsliga för matningsspänningen.. är det kanske det magnetiska fältet som uppkommer vid höga strömmar i nätdelen som stör?
Vore kul att diskuttera lite eftersom jag bygger nya slutsteg nu.

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/08/07 :  19:36:52  Show Profile Send Nagref a Private Message
Ska först säga att jag vet inte specifikt vad som händer i ditt fall men... högmotkoppling minska problemen med brum en aning men bara om den är ordenligt jordad. Har den låg rippelundertryckning i sig själv så kan återkopplingen inte korrigera det helt och då kan det brumma.

OT.
Efter lite diskussioner om brum de senaste veckorna så kollade jag hur det förhöll sig i mina egna anläggningar. I minstingen så lade jag örat mot både diskanten och bas/mellanregistret. Det hördes ingenting.
I den stora hemmabioanläggningen så hördes ett svagt väsande från mellanregistret och en vassare väsande från diskanten men inget som märktes om jag flyttade örat 20 cm bort. Från basmodulerna hördes inget.
Kopplar jag däremot in datorn som är jordad på samma kontakt men som står 5m bort så brummar det märkbart.
Hemmabioanläggningen har en del egenbyggda saker som bas eq och aktivt basfilter samt är inkopplad på kabel-TV-nätet. Den enda slutsatsen jag kan dra av det är att håll signalledningarna korta (och tvinnade) och de elektriska apparaterna nära varandra.



-The world is my oyster...
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/08/07 :  19:59:25  Show Profile Send norman a Private Message
det jag funderade på var om magnetfältet från trafon stör på korten då den belastas, isåntfall kan jag placera trafon utanför lådan på de nya slutstegen... får väl ta och experimentera lite och mäta.. men jag är ju så lat..

(jag har alltså inte problem med konstant brum som kan bli utav dålig jordning)




Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/07 :  20:01:36  Show Profile Send Flint a Private Message
Nagref
Har du datorn kopplad ljudmässigt till anläggningen?





Edited by - Flint on 2002/08/07 20:04:5
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/08/07 :  20:09:31  Show Profile Send Nagref a Private Message
Nix inte numera. Testade det i några timmar men stod inte ut sedan...
Det var inge bra

Åtminstone inte i min anläggning bör tilläggas.

Fast jag gråter inte eftersom WinXp home edition inte stöder dubbla bildskärmar och då föll det alternativet...

-The world is my oyster...
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/07 :  20:26:02  Show Profile Send Flint a Private Message
OK. Jag jagade min vanliga brumslinga. Yrkesskada.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000