HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 summera närfältmätningar (basreflex)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/05/18 :  20:11:39  Show Profile Send celef a Private Message
hur ska man bära sig åt för att summera närfältmätningar av port resp bas???? nedan, översta raden till vänster, ses närfältmätning av port resp bas mätt med samma utnivå. till höger summering av dessa. mittersta raden till vänster har portens nivå korrigerats så att den sammanfaller med basens output vid frekvenser under 20hz (så som det ser ut i cad-programmen). till höger summering av dessa. är det korrekt att summera port och bas på detta sätt?? annars så ska man ta hänsyn till portens strålande area relativt basen och justera nivån på så sätt med komplicerad formell som jag aldrig lyckas med!!!!!!




sound pollution

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/05/18 :  20:44:58  Show Profile Send Nagref a Private Message
Jepp!

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/05/18 :  21:09:53  Show Profile Send celef a Private Message
sedär, det var ju bra, tack nagref! :)

sound pollution
Go to Top of Page

Isidor
Member

166 Posts

Posted - 2003/05/19 :  10:33:57  Show Profile Send Isidor a Private Message
Visst kommer du hyfsat rätt med den enkla metoden ovan. För ett lite mer noggrant resultat bör man direkt korrigera mätresultatet enligt följande.

När man mäter i det verkliga närfältet, d.v.s. med mikrofonkapseln någon mm från kon respektive portmynning skall man korrigera de relativa nivåerna med kvoten mellan portens och konens diameter (inte yta!).

ptot,rel = pe + pp*dp/de där index e står för element och p för port

Lptot,rel = 20*log(abs(ptot,rel))

Edited by - Isidor on 2003/05/19 10:34:59
Go to Top of Page

Simba
Member

308 Posts

Posted - 2003/05/19 :  12:31:27  Show Profile Send Simba a Private Message
Dette står også detaljert beskrevet i boken "Testing loudspeakers". Om du ikke allerede har den, anbefales den på det sterkeste. Denne tar for seg alt som har med målinger av høyttalere. Boken selges bl.a hos www.dynabel.no
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/05/19 :  19:37:29  Show Profile Send celef a Private Message
isidor: tack för formeln, tyvär är jag hopplöst värdelös på matte och fattar därför nada/zero/noll (kan inte nån vänlig själ skriva ett excel-ark för uträkning av detta???), dessutom blir det lite knepigt att ange exakta diametrar (hur stor del av kantupphängningen skall räknas med, samt hur får man ut korrekt diameter på en konisk port?? (ytterligare ett skäl till att inte använda koniska portar!!)).

simba: jag har faktiskt nämnda bok, ska kanske damma av den, men sist jag försökte läsa fick jag bara huvudvärk! :)

sound pollution
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/05/19 :  22:13:24  Show Profile Send celef a Private Message
enl den endaste formel jag hittade i *testing...* så skall portens nivå sänkas (-4,394db) relativt basen, och det verkar ju stämma, se bara:



eller hade jag bara tur nu??

sound pollution
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/05/19 :  22:31:52  Show Profile Send marens a Private Message
Är planen att störa grannarna med så mycket "70Hz one note bass" genom väggarna som möjligt.
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/05/19 :  22:46:36  Show Profile Send celef a Private Message
haha... jag visste att kommentaren skulle komma, men jag kan lugna er att det inte riktigt är vad det ser ut att vara! ;)

sound pollution
Go to Top of Page

Isidor
Member

166 Posts

Posted - 2003/05/20 :  08:47:40  Show Profile Send Isidor a Private Message
Precis så, korrektionsfaktorn blir kvoten mellan diametrarna. Detta var i och för sig vad jag skrev ovan, men för den matematikhandikappade var det kanske inte självklart.

Frågan om vilka diametrar man skall använda kan lösas genom att ta med ungefär halva kantupphängningen för konen och att placera mikrofonen där diametern är väldefinierad, precis där röret övergår i en tratt.
Go to Top of Page

Simba
Member

308 Posts

Posted - 2003/05/20 :  11:29:01  Show Profile Send Simba a Private Message
Hmm... Hva gjør man da, når man skal summere en aperiodisk dempet port??!!

Nivået ut av porten (kan variere kraftig) kan da nemlig ha en slakere avrulling nedover (kan variere kraftig etter hvordan det er dempet), enn det elementet vil ha.

Edited by - Simba on 2003/05/20 11:58:06
Go to Top of Page

Isidor
Member

166 Posts

Posted - 2003/05/20 :  12:40:56  Show Profile Send Isidor a Private Message
Korrigera nivån med 20log(dp/de). För övrigt ger aperiodiska portar alltid upphov till olinjäriteter och bör enligt min mening därför undvikas.
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/05/20 :  13:09:02  Show Profile Send celef a Private Message
*...den matematikhandikappade...*

haha, jepp, that's me! ;)

sound pollution
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000