Author |
Topic |
|
Baltazar
Member
887 Posts |
Posted - 2003/05/17 : 15:13:31
|
Som topicen antyder har jag tänkt ägna mig lite åt att ljudisolera hemma. Det som ska göras är att jag ska sätta något dämpmaterial bakom min ena dörr som leder in till vardagsrummet som inte används. I dagsläget är den dörren gömd bakom en stor hylla. Mellanrummet mellan dörren och hyllan är rätt stort(ca30 cm)då dörramen är ganska djup och dörren sitter "längst in" i dörramen om man ser den från vardagsrummet. Däremellan hade jag tänkt mosa in en massa gullfiber eller nåt annat som kan funka. Dörren är ju långt ifrån solid så man hör tydligt ett ganska lågt samtal genom dörren vilket inte gör det bättre när man vill lyssna lite högre. Hela lägenheten fylls ju med ljud Tänkte även tätta dörren med silicon. Så, vad ska jag använda för dämpaterial och hur ska jag gå tillväga för att så lite ljud som möjligt ska smita in till vardagsrummet? Finns ju fö. två typer gullfiber. En kompakt som jag tror är avsedd för golv och en som är lite mer luddig.
Tack på förhand!
Mvh / Christian |
|
Edited by - Baltazar on 2003/05/17 15:33:13 |
|
Micke Y
100.000-klubben
7711 Posts |
Posted - 2003/05/17 : 17:22:01
|
Glasull är bra och det är minst lika viktigt att göra dörren lufttät. Totalt sett blir dock dämpning kanske inte så jättestor men hjälper säkert till.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!
6152 Posts |
Posted - 2003/05/17 : 18:28:45
|
det är svårt att ljudisolera, bas är typ omöjligt, du kan nog tabort en del störande högre frevenser med enkel ljudisolering och lite stillastående luft däri.. |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
|
|
Isidor
Member
166 Posts |
Posted - 2003/05/17 : 21:50:09
|
Det du behöver för god ljudisolering är hög massa. Täck dörröppningen med dubbla gipsskivor i lagom storlek och dreva (täta) runt kanterna med mineralull. Gipsskivorna behöver inte fästas in mot karmen utan kan vila mot den med bara någon enkel fästpunkt. På detta sätt får du en ljudisolering för dörrområdet som är ungefär lika stor som för resten av väggen. |
|
|
celef
sirap i datorn
2422 Posts |
Posted - 2003/05/18 : 20:26:18
|
att täta är oerhört viktigt vid ljudisolering, såg ett exempel på discovery channel med ett kylskåp, övertygande! nästa steg är att minska energin inne i *kylskåpet* medelst absorbenter. |
sound pollution |
|
|
zvenzzon
Member
386 Posts |
Posted - 2003/05/18 : 21:30:32
|
Hur skulle absorbenter kunna minska energin i *kylskåpet* ? |
|
|
Baltazar
Member
887 Posts |
Posted - 2003/05/18 : 22:03:37
|
Ok, tack för alla svaren hittils. Får se när man orkar ge sig in på detta bara. Har provisoriskt klistrat fast lite tätningslister runt dörren som jag inbillar mig hjälpte lite grann iaf.
Mvh / Christian |
|
|
|
Niklas Nord
6152 Posts |
Posted - 2003/05/19 : 09:15:11
|
jag är mer inriktad på att täta mot mitt trapphus, jag har dubbla dörrar så jag funderar på att sätta vadd på insidan av min innerdörr mellan dörrarna.
|
|
|
Isidor
Member
166 Posts |
Posted - 2003/05/19 : 10:45:31
|
Niklas,
Det är effektivare att klämma dit ordentliga tätningslister runt dörrarna. Detta kräver ofta att man fräser ned karmen en aning, men är väl värt besväret. |
|
|
DrBoar
Member
457 Posts |
Posted - 2003/05/19 : 11:07:03
|
Att peta in dämpmaterial är helt meningsöst eller nära nog meningslöst. 1. Täta nuvarande dörrblad 2. Montera en tung spån/gips skiva i dörröppningen och och täta.
Hur ambitiös du skall vara beror på hur solid väggen i övrigt är och sommljud etc. Är det en tunn gipsvägg som står flytande på ett trägolv så läcker det ljud överallt och dörren gör inte mycket till eller från. Är å andar sidan golv och vägg stadig så kan du vinna mycket.
Principen för ljudisolering (kolla i vilken studio som helst eller googla sondproofing studio eller något liknande) är att ha dubbla väggar som inte har fysiskt kontakt med varandra. Detta finputasas sas med isoleringmaterial mellan väggarna och tyngre vägg material. (http://www.soundproofing101.com/soundproofing_3.htm) http://alsnetbiz.com/homeimprovement/faq10c.html
|
|
|
gardd
Member
509 Posts |
Posted - 2003/05/19 : 12:44:34
|
Mitt tips är att köpa en jäkligt tjock glasdörr. Tjockt glas tar bort bort både bas och diskant. Nackdelen är att sådana tjocka glasdörrar är mycket dyra. Har du råd kan du definitivt satsa på en sådan.
Tänk dock på att en ren glasyta reflekterar inne i själva rummet, men det är en helt annan sak som inte hör till denna tråd! |
jag kör https://www.clonesaudio.com |
|
|
Niklas Nord
6152 Posts |
Posted - 2003/05/19 : 12:59:35
|
Ja isidor, det med tätningslister är redan inköpt.
|
|
|
Yps
Member
180 Posts |
Posted - 2003/05/19 : 15:55:14
|
Niklas: Skaffa en säkerhetsdörr istället, den stoppar ljudet rejält, då ingår en stålkarm också. Om du bor i lägenhet går det säkert att fråga värden så fixar de en dörr åt dig. Det kostade mig 70kr/månaden när jag bodde i lägenheten, och samtidigt fick man bort dubbeldörren. Annars tror jag priset ligger på 10-12´ med montering.
//Magnus |
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2003/05/21 : 14:54:18
|
Mitt tips är detta:
* 2 x 13 mm gipskiva längs väggen.
* Fyll mellanrummet mellan gipsskivorna och dörren med vanlig mineralull.
* Stäng dörren och dreva minull längs dörrblad och karm, för att enkelt kunna återställa dörre vid senare tillfälle (t ex om du flyttar eller dör när du är 100 år gammal).
Efteråt kan du kolla genom att köra brus i ena rummet och lyssna efter ljudläckage. Täta om nödvändigt.
På detta vis får du en dubbelvägg som har ungefär liknande ljudisolering som en lägenhetsskiljande gipsvägg. Det är alltså troligt att den övriga väggen har sämre ljudisolering eftersom den inte är lägenhetsskiljande.
Ungefär som Isidors och DrBoars tips alltså!
/Johan |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
|
|
copland
Member
111 Posts |
Posted - 2003/05/21 : 15:34:42
|
Är det någon som testat proffsprodukter från exv. Auralex (www.auralex.com)? Duger det till studiotillämpningar borde det ju duga i hemmiljö... En del av de här produkterna har lite för mycket "offentlig miljö"-look, men en del ser helt ok ut tycker jag (om man jämför med vissa DIY-alster iaf...)
/Manne |
Mann |
|
|
Baltazar
Member
887 Posts |
Posted - 2003/05/21 : 21:48:17
|
Är också lite nyfiken på något i stil med Auralax prylar. Någon som vet några svenska ÅF(helst i sthlm)?
Mvh |
|
|
|
|
Topic |
|