HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Ljudisolera hemma. Vilket material?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2003/05/17 :  15:13:31  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Som topicen antyder har jag tänkt ägna mig lite åt att ljudisolera hemma. Det som ska göras är att jag ska sätta något dämpmaterial bakom min ena dörr som leder in till vardagsrummet som inte används. I dagsläget är den dörren gömd bakom en stor hylla. Mellanrummet mellan dörren och hyllan är rätt stort(ca30 cm)då dörramen är ganska djup och dörren sitter "längst in" i dörramen om man ser den från vardagsrummet. Däremellan hade jag tänkt mosa in en massa gullfiber eller nåt annat som kan funka. Dörren är ju långt ifrån solid så man hör tydligt ett ganska lågt samtal genom dörren vilket inte gör det bättre när man vill lyssna lite högre. Hela lägenheten fylls ju med ljud Tänkte även tätta dörren med silicon. Så, vad ska jag använda för dämpaterial och hur ska jag gå tillväga för att så lite ljud som möjligt ska smita in till vardagsrummet? Finns ju fö. två typer gullfiber. En kompakt som jag tror är avsedd för golv och en som är lite mer luddig.

Tack på förhand!

Mvh / Christian



Edited by - Baltazar on 2003/05/17 15:33:13

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/05/17 :  17:22:01  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Glasull är bra och det är minst lika viktigt att göra dörren lufttät. Totalt sett blir dock dämpning kanske inte så jättestor men hjälper säkert till.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/05/17 :  18:28:45  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

det är svårt att ljudisolera, bas är typ omöjligt,
du kan nog tabort en del störande högre frevenser
med enkel ljudisolering och lite stillastående luft
däri..

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Isidor
Member

166 Posts

Posted - 2003/05/17 :  21:50:09  Show Profile Send Isidor a Private Message
Det du behöver för god ljudisolering är hög massa. Täck dörröppningen med dubbla gipsskivor i lagom storlek och dreva (täta) runt kanterna med mineralull. Gipsskivorna behöver inte fästas in mot karmen utan kan vila mot den med bara någon enkel fästpunkt. På detta sätt får du en ljudisolering för dörrområdet som är ungefär lika stor som för resten av väggen.
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/05/18 :  20:26:18  Show Profile Send celef a Private Message
att täta är oerhört viktigt vid ljudisolering, såg ett exempel på discovery channel med ett kylskåp, övertygande! nästa steg är att minska energin inne i *kylskåpet* medelst absorbenter.

sound pollution
Go to Top of Page

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2003/05/18 :  21:30:32  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message
Hur skulle absorbenter kunna minska energin i *kylskåpet* ?
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2003/05/18 :  22:03:37  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Ok, tack för alla svaren hittils. Får se när man orkar ge sig in på detta bara. Har provisoriskt klistrat fast lite tätningslister runt dörren som jag inbillar mig hjälpte lite grann iaf.

Mvh / Christian


Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/05/19 :  09:15:11  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

jag är mer inriktad på att täta mot mitt trapphus,
jag har dubbla dörrar så jag funderar på att sätta
vadd på insidan av min innerdörr mellan dörrarna.


Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Isidor
Member

166 Posts

Posted - 2003/05/19 :  10:45:31  Show Profile Send Isidor a Private Message
Niklas,

Det är effektivare att klämma dit ordentliga tätningslister runt dörrarna. Detta kräver ofta att man fräser ned karmen en aning, men är väl värt besväret.
Go to Top of Page

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2003/05/19 :  11:07:03  Show Profile Send DrBoar a Private Message
Att peta in dämpmaterial är helt meningsöst eller nära nog meningslöst.
1. Täta nuvarande dörrblad
2. Montera en tung spån/gips skiva i dörröppningen och och täta.

Hur ambitiös du skall vara beror på hur solid väggen i övrigt är och sommljud etc. Är det en tunn gipsvägg som står flytande på ett trägolv så läcker det ljud överallt och dörren gör inte mycket till eller från. Är å andar sidan golv och vägg stadig så kan du vinna mycket.

Principen för ljudisolering (kolla i vilken studio som helst eller googla sondproofing studio eller något liknande) är att ha dubbla väggar som inte har fysiskt kontakt med varandra. Detta finputasas sas med isoleringmaterial mellan väggarna och tyngre vägg material.
(http://www.soundproofing101.com/soundproofing_3.htm)
http://alsnetbiz.com/homeimprovement/faq10c.html

Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/05/19 :  12:44:34  Show Profile Send gardd a Private Message
Mitt tips är att köpa en jäkligt tjock glasdörr. Tjockt glas tar bort bort både bas och diskant. Nackdelen är att sådana tjocka glasdörrar är mycket dyra. Har du råd kan du definitivt satsa på en sådan.

Tänk dock på att en ren glasyta reflekterar inne i själva rummet, men det är en helt annan sak som inte hör till denna tråd!

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/05/19 :  12:59:35  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Ja isidor, det med tätningslister är redan inköpt.

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Yps
Member

180 Posts

Posted - 2003/05/19 :  15:55:14  Show Profile Send Yps a Private Message
Niklas: Skaffa en säkerhetsdörr istället, den stoppar ljudet rejält, då ingår en stålkarm också.
Om du bor i lägenhet går det säkert att fråga värden så fixar de en dörr åt dig. Det kostade mig 70kr/månaden när jag bodde i lägenheten, och samtidigt fick man bort dubbeldörren. Annars tror jag priset ligger på 10-12´ med montering.

//Magnus
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/05/21 :  14:54:18  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Mitt tips är detta:

* 2 x 13 mm gipskiva längs väggen.

* Fyll mellanrummet mellan gipsskivorna och dörren med vanlig mineralull.

* Stäng dörren och dreva minull längs dörrblad och karm, för att enkelt kunna återställa dörre vid senare tillfälle (t ex om du flyttar eller dör när du är 100 år gammal).

Efteråt kan du kolla genom att köra brus i ena rummet och lyssna efter ljudläckage. Täta om nödvändigt.



På detta vis får du en dubbelvägg som har ungefär liknande ljudisolering som en lägenhetsskiljande gipsvägg. Det är alltså troligt att den övriga väggen har sämre ljudisolering eftersom den inte är lägenhetsskiljande.



Ungefär som Isidors och DrBoars tips alltså!


/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

copland
Member

111 Posts

Posted - 2003/05/21 :  15:34:42  Show Profile Send copland a Private Message
Är det någon som testat proffsprodukter från exv. Auralex (www.auralex.com)?
Duger det till studiotillämpningar borde det ju duga i hemmiljö...
En del av de här produkterna har lite för mycket "offentlig miljö"-look, men en del ser helt ok ut tycker jag (om man jämför med vissa DIY-alster iaf...)

/Manne

Mann
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2003/05/21 :  21:48:17  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Är också lite nyfiken på något i stil med Auralax prylar. Någon som vet några svenska ÅF(helst i sthlm)?

Mvh


Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000