HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 vilken impedans??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

limpan
Starting Member

37 Posts

Posted - 2003/05/16 :  00:37:50  Show Profile Send limpan a Private Message
Tillverkaren har på elementet angivit ett motstånd på 6ohm, men beräknar jag motståndet från Le och Re (Le^2+Re^2=impedansen^2) får jag 4.8ohm..

vilken impedans ska användas vid delningsfilter-beräkningar?? ..eller har jag missuppfattat nånting..??

:)

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/05/16 :  01:11:06  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
vilken impedans ska användas vid delningsfilter-beräkningar??
Impedanskurvan hos elementet.

Dessutom adderas Le:s reaktans med Re. Det blir Re + j*w*Le där w=2*Pi*f
Det är här kruxet kommer in: f!!! Man måste alltså se impedansen som en funktion av frekvensen, allt annat ger sämre resultat vid beräkningar än att gissa(!).
Ett ytterligare problem är att impedansen inte följer Re + jwLe utan ser annorlunda ut, särskillt vid låga frekvenser där membranets resonans och lådavstämning påverkar impedansen. Dessutom brukar tillverkarna ange ett högre Le än vad det verkligen är. Ta (jwLe-Re)/jw så får oftast ett mer rätt värde på Le.

Så det som ger beräkningar mest likt verkligheten är helt enkelt att mäta impedanskurvan på elementet.
Go to Top of Page

limpan
Starting Member

37 Posts

Posted - 2003/05/16 :  02:42:11  Show Profile Send limpan a Private Message
vilket värde har j?

så man kan teoretiskt beräkna motståndet vid en given frekvens med:
impedans = Re+j*2*pi*f*Le eller menar du så här: Re^2+(j*2*pi*f*Le)^2=impedans^2 ??

..är lite sent nu kanske därför jag inte fattar.

jag har en impedanskurva från tillverkaren, men vilket värde ska jag ta från kurvan då??

:)
Go to Top of Page

margell
Member

97 Posts

Posted - 2003/05/16 :  07:49:31  Show Profile Send margell a Private Message
Limpan: j är samma som det imaginära i. Impedans består av en realdel och en imaginär del, Z=a+bi.
Go to Top of Page

limpan
Starting Member

37 Posts

Posted - 2003/05/16 :  14:03:01  Show Profile Send limpan a Private Message
hmm.. komplexa tal är inte min starka sida.

Men hur beräknar jag impedansen utifrån z=a+bi då? eller kan det inte beräknas??

hur läser jag av elementets impedanskurva?

impedanskurvan:
http://www.seas.no/seas_line/tweeters/H881.PDF

:)
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/05/16 :  14:34:06  Show Profile Send henricsson a Private Message
limpan, här är en annan kurva (H881 har bra mycket lägre resonansfrekvens än Seas anger )



Någon som kan förklara den lustiga terrassen?

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/05/16 :  14:47:14  Show Profile Send marens a Private Message
j^2 = -1 alltså om man skulle räknar ut impedansen algebraiskt hela vägen och sedan ta absolutbeloppet av det så får man impedansens magnitud som funktion av frekvensen. Men det förutsätter ju att du vet hur impedansen skulle se ut i form av ett nät med spolar och kondensatorer och motstånd och det är skitsvårt. Det finns liten poäng med att räkna så.

Det jag försöker säga är egentligen att man bör ta med hela impedanskurvan i beräkningen på något sätt, inte bara impedansen vid en frekvens. Komponenterna arbetar ju inte vid en enda frekvens, inte heller högtalarelementens frekvensrespons och impedans, de är ju alla en funktion av frekvensen. Därför måste man ta alla dessa med i beräkningen av filtret vilket blir väldigt mastigt, snudd på omöjligt för hand. Det är därför det finns hjälpmedel i form av datorprogram som kan hålla reda på alla värden vid olika frekvenser samtidigt på impedans och frekvensrespons och simulera filtret på så sätt.

En annan sak man måste tänka på är att elementens frekvensrespons ändras när man sätter dem i en högtalare pga diffraktionen från baffeln. Alltså bör man mäta elementens frekvensrespons när man byggt högtalaren och därefter ta fram ett filter för att få den frekvensrespons man vill ha.

Säg att man vill ha ett filter med en frekvensrespons karaktäristik av 2:a ordningens Linkwitz-riley typ vid 2000Hz så att båda elementen summerar till rak frekvensgång och spridningen off axis är hyffsat jämn och bra. För att få den frekvensresponsen måste man alltså ta elementens frekvensrespons i beräkningen och korrigera för den så att man får den respons man vill ha. Det är detta som är filtrets uppgift. Om du kollar på mätningen från seas på din diskant så ser du att den börjar rulla av mot ungefär 8dB/oktav vid 1kHz med en snäv knyck en bit högre upp. Sen har du impedanspuckeln vid 900Hz att ta hänsyn till också, runt denna frekvens kommer responsen bli lite starkare än om den inte fanns där. Säg att man mätt upp denna respons med elementet monterat i sin högtalare, om man då vill ha en respons på 12dB/oktav vid 2000Hz så måste man göra ett filter som korrigerar för allt detta för att få det.

Det duger alltså inte att räkna ut ett 12dB/oktav textbook-filter med en spole och kondensator med framräknade värden utifrån endast punkt på impedanskurvan. Då har man ju missat allt det som har störst betydelse för att man ska nå syftet med filtret: nämnligen hur frekvensresponsen för element+filter blir.
Go to Top of Page

limpan
Starting Member

37 Posts

Posted - 2003/05/16 :  15:18:27  Show Profile Send limpan a Private Message
Tack för förklaringen. Nu förstår jag vad du menar. Vilket dataprogram kan göra allt detta då? Just nu använder jag JBL SpeakerShop..

:)
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/05/16 :  15:22:14  Show Profile Send marens a Private Message
Jag använder speakerworkshop, det är väldigt kraftfullt och gratis. Sen kan man behöva nån impedansjigg och mätmikrofon samt mikförstärkare. Helt klart att värt att satsa en del tid på att fippla med innan man konstruerar högtalarna. Annars är det som att famla i mörkret.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000