HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 nordost eco-3
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/07/07 :  15:51:34  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Jepp, nästa steg blir Shaktistenar, fast det teget kanske borde ha tagits tidigare Sedan blir den naturliga fortsättningen Bybees, både i ingången till försteg, ingång till slutsteg och slutligen i dina högtalare.

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/07/07 :  16:20:02  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Nja, jag är skeptisk.... Jag kommer inte köpa den där vätskan heller, även jag har gränser. Men bara att det funkade är häpnadsväckande, pust

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/07/07 :  16:31:00  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Det funkar med diskmedel också, men verkan går över snabbt.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/07/07 :  16:33:08  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Oki, hur gör man? rent diskmedel och smetar på i tunt lager och låt torka eller

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/07/07 :  17:38:46  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Utspätt som diskvatten. Eco 3 är mer långverkande.
Och effektivare tror jag. Och låt det torka.
Varken Eco 3 eller diskmedel är bra om det skvätter runt i cdspelaren.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/

Edited by - Jorma on 2003/07/07 17:42:10
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/07/07 :  18:34:12  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Worth a try!

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/07/07 :  21:25:54  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Visst skall man vara skeptisk, det är sunt och klokt. Men om man är beredd att satsa kanske tusentals kronor på att byta en redan bra kabel, mot en som kanske är lite bättre, eller i varje fall annorlunda, kan det vara en god affär att testa tweaks istället. Det kan ibland ge mer ljudförbättring per satsad krona.

Jag håller som bäst på att spela in de Bybees jag monterade i mitt försteg i helgen så jag skall avvakta med allför stora ord. Jag kan dock klart konstatera att de pengar som jag kanske trodde kunde vara pengar i sjön har visat sig vara en mycket god investering såhär långt.

Mitt utvärderingsförfarande kanske nte är 100% bra ,en det ger en fingervisning. Jag har en y-kontakt bak på cd spelaren utgångar. Från den har jag två likadana signalkablar, en går till cd ingången på försteget, och den andra till tuneringången på samma försteg. På cd ingången har jag bytt ut kabelstumparna mellan kretskort och RCA kontakt, mot bybees, tuneringången är orörd. På detta sätt kan jag med fjärren växla mellan vilken ingång jag vill lyssna till, den med Bybees, och den utan.
Kan nämna att jag satt Bybees även på pre out utgången, och dessa har hela försteget glädje av.

Till och med en lomhörd skulle klart uppfatta vilken skillnad det är mellan de olika ingångarna. Den med bybees ger Diana Kralls röst en större djup, ljudbilden öppnar upp i djupet, från att vara lite platt till att vara tredimensionell, osv. 3000 kr för denna uppgradering anser i ala fall jag vara billigt

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/07 :  23:53:36  Show Profile Send Bravo a Private Message
Ansluter mig till "StefanB". Jag provar också Bybees för närvarande, men kopplade till högtalarna. Jag tycker mig höra en förbättring med ett lugnare, klarare och mera detaljerat ljud, samt en tystare bakgrund.

Har nu på ren nyfikenhet inköpt en flaska eco-3 som jag skall prova.

Bravo
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/07/08 :  01:17:55  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
När min Eco 3 flaska är slut, så kommer jag att köpa en ny. Men det kommer att dröja länge. Medlet är drygt. Man behöver inte mycket för en behandling. Diskmedelseffekten är borta långt innan man har spelat igenom en cdskiva.
Bybee,s rekomenderar jag att montera i högtalarna först. Oftast är effekten störst där. Och effekten av dom hörs sedan tydligare när man monterar dom i apparaterna.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/07/08 :  11:48:27  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Japp, vid närmare eftertanke hoppar jag nog diskmedel Om det blir något får det bli Nordost eco-3. Jorma, den länken du gav oss testade ju vätskan och de kunde inte höra någon skillnad på kablar men på cdskivor. Någon som hört skillnad (till det bättre!) på kablar?

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/09 :  03:07:42  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jag har nu köpt en flaska eco-3, men inte hunnit pröva den än.
Handlaren sa ingenting om ljudet, däremot sa han att det var utmärkt att ha på kablarna för det fastnade inget damm på dem, alltså mera lättstädat.

Bravo
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/07/09 :  12:48:44  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Om det blir skillnad på kablar beror på vilket material och hur kablarna är byggda. PVC verkar att påverkas mer än Teflon.
Björn som arbetar hos Audionord (nordostimportör) fick en hörbar påverkan på matarkabeln till anläggningen. Det är en svart grov jordkabel (4x6+6 mm2) som jag har installerat hos honom. PVCisolerad.
Mina JPCkablar är också PVCisolerade, och påverkas av ECO3.
No.1 som inte har annan isolering än ledarisoleringen (Teflon) är lite svåra att behandla. Nätstrumpan ytterst är svart och blir fläckig om man sprutar på Eco 3.
Sedan beror det på anläggningen också om man hör påverkan på kablaget. Cdskivor är där jag tycker att det gör bäst och tydligast effekt.
När Björn demonstrerade ECO3, strök han på medlet på basmembranen på sina Wilson Watt Puppyhögtalare!! Och basen blev klart hörbart renare i ljudet. Skillnaden var mycket lätt att höra.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/

Edited by - Jorma on 2003/07/09 12:56:07
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/07/09 :  14:36:14  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Nästan lite nostalgi. Är det någon som minns "zerostat"-pistolen ?

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/07/09 :  16:20:42  Show Profile Send Timbre a Private Message


Minns...
Den är lika aktuell idag...
Go to Top of Page

escape
Avdelning: meningslöst vetande

247 Posts

Posted - 2003/07/09 :  16:32:37  Show Profile Send escape a Private Message
Kanske kan de nostalgiska herrarna upplysa ungdomen om vad "zerostatpistolen" är för något?

Vänligen //Christoffer
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/07/09 :  16:42:23  Show Profile Send poman a Private Message
Jag kommer bara ihåg elände med dom Zerostatpistolerna funkande ett litet tag sen gick den sönder byte och samma sak igen plus två andra till.
Men när den fungerade så tog den också bort det statiska på skivorna.
Hoppas det är bättre kvalite idag.

/PO


Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/07/09 :  16:58:41  Show Profile Send Timbre a Private Message


I dessa normlösa dagar finns den i alla möjliga färger. På den gamla goda tiden fanns den bara i vitt...

En oumbärligt vapen i kampen mot statisk elektricitet...

Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/07/09 :  17:03:09  Show Profile Send Timbre a Private Message

Frågan blir då om en Bedini Compact Disc Clarifier utför samma manöver men på ett fredligare sätt...

Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/07/09 :  17:12:45  Show Profile Send Timbre a Private Message

Vill man dyka ett stycke djupare ner i välljudsmystiken finns alltid Bedini Ultra Clarifier med Dual Beam treatment.
Himlen (eller botten...) består av en Ultra Clarifier med Quadri Beam (). Superduperbehandling, men då skall det förstås till magiska vätskor också...

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/09 :  22:01:44  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jodå, jag tror t.o.m. att jag har en liggande någonstans.
Den blev lite jobbig att använda i längden.

Bravo
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/07/09 :  22:53:03  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Och så fanns det kolfiberborstar till Vinyl. Dels för att samla damm i spåren, men också antistat, då kolfiber är ledande.
Finns det kvar sådant?
J

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/10 :  03:09:27  Show Profile Send Bravo a Private Message
Åter till ämnet!

Jag har nu hunnit prova eco-3 på några cdskivor.
De lät hörbart bättre, mer fokuserat, mer detaljerat och mjukare, mer analogt om man så vill.

Slutsatsen blev att sörjan fungerar på cdskivor, några kablar har jag inte hunnit med att behandla.

Jag gjorde en jämförelse med en del övriga tweaks och kunde konstatera följande.

Behandlingen med eco-3 gav ungefär lika stor effekt som att kantslipa, sandpappra och svartmåla kanterna. (cd-svarv, se svalander audio http://www.svalander.se/cdsi/cdsi.htm )

Att använda ovan beskrivna metoder eller eco-3 gav ungefär samma förbättring om än inte helt lika.

Att kantslipa, måla och sandpappra och använda eco-3 gav ytterligare en förbättring, osäkert hur stor, men jag som inte brukar ha svårt att byta skivor, blev nu sittande och bara njöt av en nära analogupplevelse.

Tweakarna har effekt, dock lite olika stora beroende på skivorna och eventuell känslighet olika människor har för den här typen av störningar.

Det styrker dock min teori att det är problem med mediet, avläsningen
och överföringen.

.......Sammanfattning.......

En klart prisvärd förbättring som är enkel att använda.

Bravo
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/10 :  03:12:31  Show Profile Send Bravo a Private Message
En fråga till forumets djupt kunniga medlemmar bara.

Hur länge varar effekten av eco-3 på cdskivorna innan man måste stryka på ett nytt lager?

Bravo
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/07/10 :  18:20:48  Show Profile Send Adagio a Private Message
Bravo> Har aldrig kollat hur länge, sprayar alltid när det ska finlyssnas, det blir som en rit, välja skiva, spraya, torka, dra bort luckan, lyfta pucken, lägga i skivan, lägga på pucken, stänga luckan,
släcka displayen, ställa in volym och sedan sätta sig tillrätta o trycka på play på fjärren. Det är nästan en magisk känsla ibland, att lyssna på ett helt album rakt igenom.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

SubZer0
Member

132 Posts

Posted - 2003/07/10 :  18:33:43  Show Profile Send SubZer0 a Private Message
Det här måste jag bara testa :)
Någon som vet en sv nätbutik som säljer zerostatpistolen och evo-3?

//SubZer0
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000