HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 PAD Proteus Högtalarkabel
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/06/14 :  13:58:58  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Hej
Är det någon här på forumet som har provat/jämfört PADs högtalarkabel Proteus Single Wire med tex.Transparent dyrare varianter eller Nord Ost SPM,jag har idag Nord Ost Red Dawn variant 1,har det till ARC rörutrustning(LS-25mk1 och VT-100mk2)och Sonus Faber Cremona golvvariant men önskar lite mer " melodi i basen " är fö.nöjd med mellanreg.och diskant.
Mvh

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/06/14 :  18:11:54  Show Profile Send Adagio a Private Message
Det känns kanske fel, men lyssna på ett par inspelade Red Dawn rev2.
Jag ska prova SPM någon dag framöver (bara för att veta vad jag pratar om) men den kostar för mycket för mig, den "nya" Red Dawn bygger på erfarenheter från SPM-serien, en sneak-SPM skulle man kunna säga, den ligger mer rätt för mig i pris. Du berättar inte vad du har för signal-kabel? Har man råd skall man bränna mer krut där, kanske SPM eller Quadrofil som skall vara riktigt bra, och nöja sig med Red Dawn rev2 som högt.kabel. Det är ett antagande, men med din (varma) utrustning skulle PAD kunna ta bort all magi, den klarar högupplösta, dynamiska och transparanta kablar.
PAD kan göra sig bra i anläggningar som drar för mycket åt det kalla, dynamiska hållet.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/06/14 :  18:59:25  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Adagio - Din slutsats om Pad kanske är välgrundad, men mina erfarenheter säger att det mest rör acueos och elementa serien. Proteus kablarna och då speciellt rev c är i de system jag provat riktigt bra kablar. Det är dock fullt troligt att dom inte passar vissa system som hand i handske och får effekten du nämnde, men det kan likaväl vara tvärt om. Kablar är inte alltid helt enkelt.

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/06/14 :  22:03:10  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Tack för svaren.Det lutar nog åt att jag lånar hem kablar av diverse olika fabrikat och sen provar mej fram,kabeln mellan för och slutsteh är fö.PAD Maximus det blir nog också att lyssna sej fram.
Mvh
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/06/15 :  00:19:05  Show Profile Send Adagio a Private Message
Helt rätt och riktigt, berätta sedan om dina intryck.
S.m.f>Det är skilnad på PAD och PAD, en kompis till mig köpte Colossos REVC och det låter mycket bra, men det drar ljudet mot det mörka, lugna hållet. Något han förvisso ville ha efter att ha bytt till Krell från Nelson Pass.
Måste dit och lyssna nu när kablarna puttrat någon månad.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/06/28 :  08:15:07  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Jag har nu lånat hem ett par PAD Proteus rev.b och kört dom i min anläggning och jag kan säga i mitt tycke så åker Proteus 8:or runt Nord Ost Red Dawn rev.1 i alla fall,det blev en väldigt stor skillnad till PADs fördel om dom sedan är prisvärda är en annan fråga som jag ska ta mej en funderare på.I mitt tycke blev allt bättre.Det finns säkert bättre kablar än Proteus också men då måste man nog upp i väldigt höga prisklasser.
Mvh
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/06/28 :  09:07:06  Show Profile Send Adagio a Private Message
Prova rev-c.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/06/29 :  04:45:48  Show Profile Send Bravo a Private Message
Hur stor är skillnaden mellan P.A.D. rev B och rev C egentligen.
Någon som har hört och jämfört.

Klart nyfiken

Bravo
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/06/29 :  17:23:41  Show Profile Send Adagio a Private Message
Vet inte men skärmningen är ju väldigt olika, dvs matrialet i alla fall.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/06/30 :  00:56:17  Show Profile Send Bravo a Private Message
Hej adagio!

Precis, mina har vatten, det nya "joxet" har de ju döpt till Ferox tror jag det var. Det är alltså en ny fyllning i skärmningen och tydligen går det att fylla även signalkablarna med Ferox, dessa kablar är ju tomma annars.

Men, som sagt, har någon lyssnat och kunnat bedömma om det är värt uppgraderingskostnaden.

Tack för svaret i alla fall

Bravo
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/06/30 :  03:43:31  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Jag känner en som provat och han sa att det blev en förbättring men det motsvarade inte kostnaden,sen har dom också tydligen bytit själva kabeln också.
Mvh
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/06/30 :  15:00:15  Show Profile Send Bravo a Private Message
Tack, intressant.

Bravo
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/06/30 :  15:03:35  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Purist Audio är myspys!! Är klart sugen på att testa lite kablar från Purist Audio igen!


Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/07/14 :  16:15:19  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Nu har PAD Proteus varit inkopplade ca.3 veckor i min anläggning och jag kan konstatera att det fungerar med ett alldeles ypperligt resultat.Dessa kablar kan i rätt system göra väldigt bra ifrån sig.
Mvh



Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/14 :  18:46:47  Show Profile Send Bravo a Private Message
Skojigt att höra och grattis till din ljudförbättring "Neon Park"!

Själv hade jag en fantastisk rums- och kroppsinformation när jag körde Proteus rakt igenom hela systemet. Sedan blev jag med en separat dac och blev tvungen att använda billigare kablar där. Trots stora förbättringar så försvann den otroliga rumsinformationen, så nu återstår att försöka lösa problemet med att par kablar från Madrigal eller att gneta ihop till summan för ett par Proteuskablar till.

Som sagt de är bra framförallt till begagnadepriser, jämfört med var du får betala för ett par nya i motsvarande kvalitet.

Bravo
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/07/14 :  20:22:23  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Bravo:jag skulle råda dej att leva på blodpudding ett tag till,att köpa"billigt"är att köpa rätt från början jag ska ev.uppgradera XLR-mellan dac och försteg kanske till Proteus och XLR-kabeln mellan för och slutsteg ev.till Proteus även där mellan dac och försteg har jag idag Cardas och mellan för och slutsteg har jag idag Maximus men det gäller att hitta Proteus beg.annars är dom på tok för dyra men beg.är dom riktigt prisvärda.
Mvh
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000