HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Bach-diggare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2003/05/14 :  10:33:26  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
Tänkte ta och kolla hur intresset här på forumet är för Den Store Mästaren Bachs verk?

För att vara lite mer specifik, tycker du om att analysera hans verk? Tycker du att fugorna är rent fantastiskt underbara och sättet på vilket han hanterar temat? Sifferanalys? Häpnar du över hur (i vissa fall brutalt) han hanterar tonarterna och dess byten? Någon åsikt om Die Kunst Der Fuge (särskilt den sista fugan)?

Eller känner du helt enkelt bara till extraordinära inspelningar på hans alster? Skriv då en post!

Vanligen och vänligen
/Georg

"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/14 :  12:11:13  Show Profile Send divander a Private Message
Klart man diggar Bach. En av historien största låtskrivare och keyboardspelare. Han har ju gjort en och annan hit. Satt igår och lyssnade på Mattheus passionen. Jag har en inspelning från Harmonia Mundi som jag gillar (HMC 951676.78). Jag lyssnade igår även på Carl Philipp Emanuel Bach (BIS-CD-857). Han var inte så dum han heller.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/14 :  12:25:33  Show Profile Send divander a Private Message
Oj! Jag höll på att glömma Goldbergvariationerna med Glenn Gould (SMK 52619). Det här är en av de sista skiorna jag skulle göra mig av med (om jag av någon anledning skulle behöva rensa hårt i skivhyllan).

Oops! I did it again
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2003/05/14 :  12:31:01  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
När GG spelar GBV är oförglömligt... Har du bara en av inspelningarna!? Vilken utav dem är det? Ett litet tips åxå, det finns en DVD från när han spelade in GBV -81 (eller var det -82?)... att dessutom få _se_ honom spela... Ger garanterat rysningar av välbehag...

/G

"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/14 :  13:04:29  Show Profile Send divander a Private Message
Jag har bara den från 82. Är dom andra lika bra? Jag kanske får ta och skaffa mig en dvd-spelare. Nu har jag ju en anledning till.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2003/05/14 :  13:18:08  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
Att få se GG spela är väl i sig en tillräcklig anledning!?

Han har gjort en inspelning från -55 också (GG's debut...), som klart skiljer sig i karaktären från den från -82. På den äldre är det lite mer fart och fläkt i spelet, lite högre tempo... lite mer jävlar anamma skulle man väl kunna säga, dock inte på ett negativt sätt! När han spelade den så var han (enligt egen utsago) mer inriktad på de olika variationernas karaktärer till skillnad från -82 inspelningen när han har satt fokus på verkets _helhet_, något som klart och tydligt märks vid en jämförelse... Prova själv. Personligen tycker jag att båda inspelningarna hör till varje hushålls obligatoriska skivor... men det är ju min åsikt...

/Groegg

"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/14 :  13:23:32  Show Profile Send divander a Private Message
Då får jag även skaffa den äldre inspelningen. Tack för tipset. Att han har tänkt på helheten vid inspelningen 82 är verkligen något man hör. Han får ihop bitarna väldigt bra. Jag tycker att det är en skiva som fungerar bra både att ha i bakgrunden och lyssna "riktigt" på. Jag spelar ofta den skivan när jag sitter och skriver och jobbar.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/05/14 :  13:36:05  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Jag fick uppleva en direktgraverad BACH för några veckor sedan.

Det var nära nog religöst, men 50% var nog tack vare den otroliga inspelning! ;-)


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2003/05/14 :  13:39:54  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
Vänligen utveckla Pär... Vilket/vilka verk? Solister, orkester? Nyfiken juh...

/GGreg

"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/05/14 :  13:54:34  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Jag behöver hjälp för att få ens 50% rätt...Skall läsa på!

Hur som helst var det orgel inspelad i en kyrka.

Verkligen häftigt med de kraftiga, djupa men ändå luftiga och detaljerade bastonerna neråt 30, 40Hz...


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2003/05/14 :  14:23:33  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
Ja orglar är härliga ting... Att sedan de lägsta bastonerna spelas med fötterna gör inte saken sämre... Var på en konsert en gång med en organist som i en fuga skulle till att spela temat i basen i ganska hyffsat tempo... Såg ut som en sprattelgubbe...

Har hört att det finns en tävling som går med några års mellanrum för organister. Tävlingsmomentet är att, likt Bach ofta gjorde, _improvisera_ en fuga på ett givet tema inom en viss tidram (typ 1 timme, inget spelande, bara funderande under förberedelsen) Skulle vara intressant och upplevelserikt att åka och beskåda den någon gång... i framtiden... Bara för att se om de tävlande "håller måttet"...

/G

"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page

stegg
Member

109 Posts

Posted - 2003/05/14 :  15:54:14  Show Profile Send stegg a Private Message
Kolla inn cellosuiterna!
Pablo Casals inspelningar är en klassiker, men jag köpte suiterna 1,2 och 5 med Edgar Meyer på kontrabas!!!!
Den mannen är unik! (Känd för bluegras- trioen med Yo Yo Ma och Joshua Bell och samarbetet med Bela Fleck.)
Men som han spelar Bach...
Inspelad på Sonyclassical.
mvh
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2003/05/14 :  16:07:03  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
Har redan kollat in dem... Några lite mer noggrannt, spelat hela första, preludiet från den andra och sarabande och gavotte I/II från den sjätte... fast på gitarr då... Den femte cellosviten finns ju även som en lutsvit, men den är _svår_,ursprungligen skriven för 5-strängad cello om jag inte missminner mig, så den har jag inte gett mig på hela... än...

De två namnen du nämner kan ju vara värda att kolla upp, särsklit kontrabasen , Yo-Yo Ma är ju underbar, har en DVD där han spelar två av Bachs cellosviter... mumma...

/G


"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page

stegg
Member

109 Posts

Posted - 2003/05/14 :  19:53:41  Show Profile Send stegg a Private Message
Jojje
JO, jag kan nästan lova att du får en positiv överraskning med Maier. Lätt, luftigt och rent (fast det är kontrabas)
Har försökt själv med transkiption för kontrabas på första och andra, men det är inget jag spelar för andra än mig själv...men roligt är det.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/05/15 :  02:51:53  Show Profile Send brumel a Private Message
Jojje det tycks som om vi kan bilda en liten egen Bach-klubb här på forumet. Kunst der Fuge är ju helt fantastisk! Jag har den på orgel (Rubsam, Naxos) och en med stråkar (St Martins in the Field, Philips). Väldigt abrupt slut på sista contrapunctus. Ba di daa...
Några påstår att den store mästaren bara drog sin sista suck där mitt i fugan! Undrar verkligen om det är så??!!

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2003/05/15 :  08:36:02  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
brumel: Kunst der Fuge... Inspelningen med St Martin in the Fields (Neville Marriner dirigent) är min absoluta favorit! Jag har även en orgelvariant (också Rubsam tror jag, men inte på Naxos...), en variant för stråkkvartett (kan rekommenderas) och så givetvis Glenn Gould spelar valda delar...
Vad gäller sista (trippel-)fugan och dess slut hade jag helst sett att den är avslutad och att sista sidorna kommit bort bara för att hittas inom kort... jaja, man får väl drömma lite! En annan förklaring som jag hört (men som jag är lite skeptisk till även om den är fullt möjlig) är att han hade virat in sig så komplicerat i kontrapunkten att han inte såg någon väg ut och därför bara slutade... Fast vid närmare eftertanke är det nog inte särskilt troligt, det är ju Bach vi pratar om... För att spinna vidare på trippelfugan: Visste du/ni att det sista temat som introduceras är en rejäl signatur av stycket, temat inleds nämligen med tonerna: B-A-C-H Varje gång jag hör det går det långa rysningar längs ryggen... Damn, he was good!
Sedan har vi ju spegelfugorna, det är contrapunctus nummer 16, 17 och 18 (rectus och inversus)... Inte undra på att Die Kunst Der Fuge har kallats musikens bibel...

Du hade en ganska bra idé där, låt oss starta en klubb som bara njuter Bach

Vanligen och ovanligt vänligt
/Georg

edit: nummer på spegelfugorna.

"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo

Edited by - jojje_guitar on 2003/05/15 08:49:51
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2003/05/15 :  10:57:39  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
Trippelfugan, tredje temat äntrar scenen (markerat 19C i takt 193), tredje stämman, observera tonerna:



Kan det bli bättre än att man kan skriva sitt namn i toner?!?

"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo

Edited by - jojje_guitar on 2003/05/15 10:58:11
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2003/05/15 :  20:05:55  Show Profile Send DHT a Private Message
Trevligt att vi har ett antal Bach-fantaster här på forumet! Ni kan räkna mig dit också. Angående Die Kunst der Fuge så har även jag Naxos/Rubsam och Philips/Marriner -inspelningarna. Har även en på Harmonia Mundi med Davitt Moroney på cembalo. Gillar även jag Marrinerskivan bäst, den har jag ju dessutom på vinyl . Har dessutom haft lyckan att höra några av dessa fugor "live" på barockorgeln i Nidarosdomen i Trondheim. Musikalisk Extas!
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/05/15 :  21:01:04  Show Profile Send brumel a Private Message
Men den snyggaste orgelfugan tycker jag är Bwv 538 Toccata och Fuga den "doriska". En ganska kärv sak som går i moll. Jag förstår inte hur han kan lösa upp dom där täta dissonanta harmonierna. Den är i långa stycken närmast klaustrofobisk men ändå kan han slingra sig ur sin egen labyrint på ett beundransvärt sätt.
Jag har en inspelning med Ton Koopman som är mycket bra.
Måste höras!

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2003/05/15 :  22:30:02  Show Profile Send DHT a Private Message
"Den doriska" är definitivt en höjdare den med...vilken skivbolag och årtal är det på din inspelning brumel?

Är ju både lite jobbigt och samtidigt roligt att det finns så många inspelningar av verken, som var och en kan vara helt olik den andra...
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/05/15 :  23:27:40  Show Profile Send brumel a Private Message
Koopman (lärjunge till pionjären inom äldre musik Leonhardt) har spelat in på Telefunken i serien Das Alte werk (nuvarande Teldec). Tja det finns massor av inspelningar men den jag refererar till fick jag för en spottstyver. Det är en återutgivning till rätt pris.

Meisterwerke Organ works vol 1. DG faktiskt.

Inspelningen kan säkert dyka upp på andra utgåvor också.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2003/05/16 :  14:19:22  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
DHT: Har du den på vinyl?!? Ge mig!!!!!!!

Än har jag inte fått tillfället att njuta Kunst der Fuge "live", men däremot har jag hört/sett Ein Musicalisches Opfer (stavning?) "live" i Eindhoven i Holland framfört på barockinstrument! Detta var under år 2000 då man "firade" Herr B's 250-åriga dödsdag. Varannan vecka var det framförande av kantater i domkyrkan så det hann bli en del (gjorde examensarbete där i dryga 3 månader)...

brumel: Hur Bach för sig i harmoniken är till mångt och mycket fortfarande en stor gåta, något som min gitarrlärare många gånger påpekat för mig... Hur han (B alltså) gör det är väl egentligen ingen gåta (med facit i hand) men hur han fick idéerna till det...? Jag jobbar sedan ett par månader tillbaka på fugan ur tredje violinsonatan (tror jag det är, nu blev jag osäker) och i början på den finns ett alldeles lysande exempel på klurig harmonik. När temat presenterats och den stämman börjar med kontrasubjektet visar det sig att det består av en fallande kromatisk skala som, om man bara spelar temat och det därpå följande kontrasubjektet (alltså utelämnar temat i nästa stämma) så låter det uppåt väggarna tokigt! En vacker melodistämma följt av en kromatisk skala låter i detta fall inte klokt, MEN spelas det tillsammans med den andra stämman (som det ska göras...) som nu spelar temat så låter det helt naturligt och alldeles lysande bra!! (Gick det att hänga med i svängarna?)

Vanligen, vänligen och en trevlig helg!
/Georg

"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/05/16 :  20:44:25  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Med risk för att bli slagen på fingrarna så tycker jag att man kan sätta på vilken Deep Purple eller Yngve Malmsten skiva som helst och höra hur mycket Bach som helst.
Ganska långt från orginalmusiken men ändå.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

tompa
Member

328 Posts

Posted - 2003/05/16 :  23:31:25  Show Profile Send tompa a Private Message
Det värmer långt in i centrum att höra så många diggare av Johan Sebastian!
Mina favoriter av papa Bach är Brandenburg-konserterna och då helst i de klassiska inspelningarna som DG gjorde med Karl Richter.

tompa
Go to Top of Page

stegg
Member

109 Posts

Posted - 2003/05/17 :  00:11:14  Show Profile Send stegg a Private Message
Tompa
Då borde du lysna på nyare inspelningar med t.ex. Reinhard Goebel el, J.E. Gardiner.
Swing, rattle and rock;n roll !!!
Go to Top of Page

tompa
Member

328 Posts

Posted - 2003/05/17 :  23:42:53  Show Profile Send tompa a Private Message
Tack för tipset, Stegg, jag ska lyssna på dessa nyare inspelningar!
tompa
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000