HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Lite hårda skivtips!!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Deamonbreed
Member

210 Posts

Posted - 2003/05/13 :  14:41:50  Show Profile Send Deamonbreed a Private Message
Fick ett gäng plattor i brevlådan så jag tänkte dela med mig av lite intryck jag fått av dem.

Soilwork-A predator's portrait



Soilwork-Natural born chaos



Mycket bra döds må jag säga. Lirar i samma liga som In Flames Och Dark Tranquillity, kommer från skånska Helsingborg minsann. Tänker inte skriva så långt men värt att nämna är är de båda plattorna (släppta 2001 resp. 2002) är sprängfyllda med energi, det går alltså undan. Gitarrerna är tunga och sångaren är bra. Rensar bra helt enkelt!

Sportlov-Offerblod i Vallabod



Jaha, vad är detta då? Detta är en grupp med medlemmar ur bl a Dark Funeral. Tydligen är det lite hemligt vem de är. Musiken är black och de sjunger på svenska. Texterna handlar uteslutande om vintersport. Låter kanske helt åt helsike men faktum är att detta är skitroligt. Musiken är hyfsad dvs. inte alls lika bra som ex. Dark Funeral men fy fasen vad skoj det är!!! Medlemmarna heter som följer:
Count Wassberg
Dubbdäck Doom Ockulta
Hell Y Hansen
Thermoss
Fjällhammer

Här följer en av många roliga textrader:
"Med stearin och klistervalla, får vi visioner av femmilen,
Ljusen släcks och ropen skalla:
Satan är bäst i den klassiska stilen!"

Som sagt, letar man efter högkvalitativ black så ge f-n i att köpa, men har du en slant över och vill få ett par rejäla garv så köp. Köp då även deras debut: Snöbollskreig.

Och så raskt över till ännu en sk. konceptplatta:

Finntroll-Visor om slutet



Finntroll spelar en väldigt udda form av metal och texterna handlar mycket om troll, skog och andra otyg. Sjunger på svenska fast de är finnar. Använder lite udda instrument såsom dragspel osv. Detta är en platta som man köper om man köpt Finntrolls två andra alster som rockar på bra. Denna platta är dock typ akustisk och har en massa skumma spår tex får man höra hur det låter när ett troll äter kött osv. Värt att notera är att en ny sångare sjunger och det gör han bra. Som sagt, väldigt udda men väldigt kul!

Dark Tranquillity-Haven



Ganska nytt band för mig, köpte deras senaste Damage done och föll direkt så jag var bara tvungen att köpa fler. Detta är näst senaste plattan och den är en klockren tia! Tunga gitarrer, mycket energi blandat med en snorbra sång och lite syntar. Hårdrock blir inte bättre än såhär, KÖP!!!

Så, det var allt för denna gången, men jag återkommer. Deamonbreed är ständigt ute och jagar onda toner

Lev väl, lyssna ont!

jotun
Starting Member

39 Posts

Posted - 2003/05/13 :  20:49:46  Show Profile Send jotun a Private Message
Du måste ju inköpa följande Dark Tranquility skivor: Projector, The Minds I samt The Gallery. De är riktigt bra allihopa.
Om du inte har hört Satariel - Phobos and Deimons, KÖP!
Go to Top of Page

Deamonbreed
Member

210 Posts

Posted - 2003/05/13 :  21:37:04  Show Profile Send Deamonbreed a Private Message
DT-plattorna finns med i nästa månads budget, tror jag iaf....

Satariel har jag dock aldrig hört, får snoka reda på deras hemsida och forska lite.
Go to Top of Page

jotun
Starting Member

39 Posts

Posted - 2003/05/13 :  22:37:01  Show Profile Send jotun a Private Message
www.satariel.com
Sångaren från Candlemass är med som gäst på några av låtarna :)
Go to Top of Page

Deamonbreed
Member

210 Posts

Posted - 2003/05/13 :  23:28:55  Show Profile Send Deamonbreed a Private Message
Lät bra! Lite åt The Crown-hållet vilket inte är helt fel
Go to Top of Page

jotun
Starting Member

39 Posts

Posted - 2003/05/13 :  23:38:16  Show Profile Send jotun a Private Message
..har inte hört så mycket av The Crown, men nu måste de kollas in lite närmare...det här kan bli dyrt :)
Go to Top of Page

Deamonbreed
Member

210 Posts

Posted - 2003/05/13 :  23:56:56  Show Profile Send Deamonbreed a Private Message
Hårdrock är en dyr sport Du kan i princip köpa alla fast favoriten är Deathrace King, sicket rårens
Go to Top of Page

redestad
Member

264 Posts

Posted - 2003/05/14 :  00:30:21  Show Profile Send redestad a Private Message
Kul att fler gillar Soilwork, har Natural Born Chaos (producerad av Devin Townsend!) och har haft lite svårt att smälta blandningen med den mycket kompetenta och hårda musiken och den stundtals tralliga refrängsången. Men det är egentligen bara något att vänja sig vid, han sjunger ju bra (riktigt skönt "gastande" i verserna), med det är som sagt kontrasten, väntade mig kanske något mer rakt igenom "dödsigt".

Ett annat hett tips i genren är Darkane, "Expanding Senses", en i mina öron mycket bra skiva som är snarlik ovnstående men snäppet hårdare, med ett sjusärdeles tungt ljud, trumljudet är nog bland det häftigaste jag hört på någon metallplatta. Allting sitter dock på rätt ställe och de sparsmakade syntslingorna kryddar det hela ytterligare, också överlag argare sång än Soilwork. Alla som gillar The New Wave of Scandinavian Heavy Metal (som de så elegant kallar dessa band på Allmusic) bör genast kolla upp detta högkvalitetsalster.

Har länge nosat på Dark Tranquillity, och blev ännu mer inspirerad nu, ska definitivt kollas upp närmare. Hur är ljudkvaliteten på Haven och den senaste?
Go to Top of Page

jotun
Starting Member

39 Posts

Posted - 2003/05/14 :  08:30:52  Show Profile Send jotun a Private Message
Ska beställa lite skivor från ginza tills nästa löning :)
Ljudkvaliteten på Dark Tranquilitys skivor tycker jag är bra, de nya skivorna har lika bra kvalitet som de äldre. Personligen tycker jag att skivorna före Haven är klart bäst :)
Go to Top of Page

Obizzz
Member

76 Posts

Posted - 2003/05/14 :  19:28:44  Show Profile Send Obizzz a Private Message
japp Dark Tranquillity rekommenderas starkt, alla skivor är bra men på olika sätt :)

The Gallery är en riktig höjdarplatt men det är även Haven fast de låter ganska olika.

Soilwork är ju också helt ok köpte Natural Born Chaos efter att ha sett dem som förband åt In Flames i Göteborg förra året.
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2003/05/14 :  19:39:42  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Vad gäller The Crown:

Visst, Deathrace King är en röjig platta (försök hitta en The Crown som inte är det! hehe).
Men deras ultimata skiva är ju såklart Hell Is Here!
Dessutom är omslaget bland det läckraste som skådast inom den hårda metallen

Och på tal om Finntroll:
Visor Om Slutet är ruskigt bra, men är man lite mer konservativ vad gäller hårdrock kan man ju kika in deras tidigare alster, Jaktens Tid och Midnattens Widunder istället!
Gillar man Finntroll så kan jag stark rekommendera Ensiferum också, ett finskt band som bara släppt en platta hittills (ny på G snart!).
Go to Top of Page

jotun
Starting Member

39 Posts

Posted - 2003/05/19 :  18:34:45  Show Profile Send jotun a Private Message
Lyssnar just nu på Passenger. Anders från In Flames som sjunger. Inte lika hårt som IF, men ändå riktigt bra :)
Go to Top of Page

jotun
Starting Member

39 Posts

Posted - 2003/05/20 :  20:52:27  Show Profile Send jotun a Private Message
Dagens skivtips: Beseech - Souls Highway. Tjej på sång tillsammans med en kille, lite som theatre of tragedy. Första skivan som jag hört med dessa och den är riktigt bra.
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2003/05/20 :  21:34:13  Show Profile Send molsson a Private Message
Jag säjer MESHUGGAH. För sören. Gå och köp nothing och destroy erase improve. Det blir inte bättre än så. Faktiskt.

Sportlov, hmm, måste kolla in detta.

No hay banda!!
Go to Top of Page

redestad
Member

264 Posts

Posted - 2003/05/21 :  00:16:47  Show Profile Send redestad a Private Message
För sören var det... Bra sagt, alla som inte har dessa fantastiska Meshuggah-skivor springer genast till skivaffären :-) Riktigt ondskefullt bra!
Go to Top of Page

redestad
Member

264 Posts

Posted - 2003/05/21 :  00:21:51  Show Profile Send redestad a Private Message
Även den gamla EPn None med samma band är super. Stark köprekommendation. Den finns dock med till 4/5-delar på senare utgivningar av debutskivan Contradictions Collapse så det är ett mycket bra köp. Contradictions Collapse tycker jag dock är deras klart ojämnaste med en något annorlunda ljudbild och stil mot de senare alstrena.
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2003/05/21 :  17:04:54  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Sitter just här och lyssnar på en klassiker från 1991.
Den är ju bara så bra att jag måste slå ett slag för den...

SKYCLAD - Wayward sons of mother earth
Go to Top of Page

Lepra
Member

524 Posts

Posted - 2003/05/22 :  04:17:48  Show Profile Send Lepra a Private Message
Kan ju bara rekomendera Six feet under med låtar som Torture killer, no warning shot, sick and twisted.
Eller varför inte lite "Grabbarna" (cannibal corpse) med låtar som Hammer smashed face, stripped raped and strangled, addicted to vaginal skin... det är Örgasm!!

Har bara hört nåra låtar med Soilwork, mest från deras första platta och de var bra.
Meshuggah är riktigt bra!

Frozen Brains Tell No Tales
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2003/05/22 :  21:15:14  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Inga andra Skyclad fantaster här?

Skyclad kan ju betraktas som verkliga pionjärer vad gäller att förena metall med folk musik. Att Martin Walkyier kanske är en av tidernas mest innovativa och kluriga textförfattare är ju definitivt inget minus!

Edited by - millenniumking on 2003/05/22 21:17:14
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000