HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Bryston 4B-SST (Rena Dynamiten)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/05/13 :  09:12:38  Show Profile Send Rebo a Private Message
Specifikationer

Effekt: 2x300w 8 ohm, 2x500 w 4 ohm.
THD: Mindre än 0.005% 20-20 kHz vid 2x500w 4 ohm. Typiskt värde är ca 0.002% och enligt Bryston så rör det sig om s.k. jämna övertoner vilka anses vara av den mindre ”skadliga” typen.
SNR: 113dB, jämfört med angivna effekter.
Bandbredd: Över 100kHz.
Dämpfaktor: Över 500.
Vikt: Enheten väger ca 25 kg.
Pris: 36000
Övrigt: 20 års garanti från Bryston.
URL: www.bryston.ca

Företaget

Alla Brystons steg bygger i princip på samma kretslösning som har vidareutvecklats och förfinats under årens gång. SST serien är den senaste versionen. Jämfört med den äldre ST serien har den bl.a. kraftigare nätaggregat och nya utgångstransistorer. Uppbygganden mellan de två serierna skiljer sig tyvärr så pass mycket att det inte är möjligt att uppgradera från ST till SST. Bryston bygger genomgående med bipolära transistorer och har valt att arbeta med klass AB. Innan ett Bryston steg lämnar fabriken har det noga mätts upp för att kontrollera att det minst uppfyller de angivna specifikationerna. Ett papper med resultatet från dessa mätningar följer också med steget. Varje slutsteg hårdkörs också i ca 100 timmar för att ev. fel tidigt ska upptäckas. Man skulle alltså kunna säga att alla nya Bryston steg är lite inkörda från fabrik.

Kvalitetsintryck.

4B-SST är varken spec. stort eller tungt med tanke på den effekt den kan avge. Designen är snygg, men visst finns det snyggare steg enligt min smak. Kvalitets intrycket på anslutningar, reglars mm är bra. De håller inte samma klass som de allra fetaste stegen från Krell och Mark Levinson, men för priset helt klart mycket bra. Huvudströmbrytaren sitter på baksidan men det sitter även en av/på knapp på fronten. Denna ”knapp” är ingen vanlig knapp, utan själva SST loggan är ett känsligt membran. Genom att trycka lagomt hårt och länge på detta membran så kan man stänga av eller slå på steget. Det tog ett tag innan jag vande mig vid detta. Håller man för länge så hinner nämligen steget både starta upp och stänga ner, och håller man för kort tid så händer inget. Lite störigt tills det att man vant sig som sagt. Man kan också välja mellan balanserade/icke balanserade ingångar och mellan 1 eller 2 V ingångskänslighet. Än så länge har jag bara använt de balanserade ingångarna och 2 V läget.

En sak som direkt imponerade med detta slutsteg är det låga brusgolvet. Med ett lågbrusigt försteg är det i princip helt tyst från högtalarn trots att mina högtalare har en ganska hög känslighet på 91 dB. I bas och mellanregister går det inte att höra något brus eller någon störning alls och man måste i princip lägga örat på diskanten för att kunna uppfatta det lilla brus som finns där. Det tar ca 15-20 min från det att steget har slagits på tills att det verka ha stabiliserat sig. Men även då det är helt kallt så låter det mycket bra och det rör sig inte om några jättestora förändringar. Vid normala lyssningsnivåer blir steget heller inte spec. varmt.

Ljudet

Det första man slås av är renheten, öppenheten och dynamiken över hela registret. Man brukar säga att vissa förstärkaren har en svart bakgrund, men detta passar inte riktigt in här. Känslan är snarare att bakgrunden mer eller mindre saknas. De som är van ett lite varmare och mörkare ljud kan lätt uppfatta det som att steget kanske drar lite åt det ljusa hållet, men det rör sig absolut inte om någon betoning av diskanten. Steget har ingen kylig eller varm klang, utan är snarare väldigt neutralt utan antydan av varken hårdhet eller vasshet. Denna neutrala dynamiska renhet gör att t.ex. välinspelade röster får en mycket bra närvarokänsla och akustiska gitarrer får också den rätta snärten utan att det för den skull låter vasst eller onaturligt. Dessa kvalitéer följer också med hela vägen upp i diskanten som klingar luftigt och rent. Basen har också god upplösning hela vägen ner på djupet. Komplexa basgångar reds ut och presenteras på ett korrekt sätt utan att det verka anstränga förstärkaren det minsta. Basen har också det rätta ”snärten” när den behövs. Toppklass helt enkelt.

Den goda renheten i kombination med det låga brusgolvet resulterar också i en mycket god upplösning. Det som via andra förstärkare kan låta lite luddigt, framträder klarare och blir lite lättare att urskilja. Vad gäller ljudbilden finns det inget spec. att anmärka på. Huruvida den upplevs som framåt eller ”laid-back” verka vara helt beroende av inspelningen och utplaceringen av olika instrument m.m. är också bra. Om man ska sammanfatta det hela med två ord får det bli ”Rent”och”Driv”.

Slutord

I mina öronen finns det inget att klaga på. För priset är detta ett otroligt bra slutsteg om du söker ett ljud som är inspelningen trogen. Även om du har planerat att spendera mycket mer pengar skulle jag rekommendera en lyssning. Räcker inte effekten i ett 4B-SST till så finns det 14B-SST, med 2x600w i 8ohm, och 7B-SST monoblocken. Man kan också brygga ett 4B-SST och får då över 900 W i 8ohm. Detta skulle jag dock inte rekommendera detta om högtalaren har låg impedans. I de allra flesta fall torde dock effekten i 4B-SST räcka mycket långt.

Kringutrustning: Meridian 588, Perreaux sm6p, Audiovector m3 Avantgarde.

Testmusik (ett urdrag): Tool-Lateralus, Tom ”mästaren” Waits- Beautiful Maladies, Eva Cassidy – Songbird, div. Dire Straits och Mark Knopfler, Bob Dylan – Oh Mercy.

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2003/05/13 :  09:21:26  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Oj oj oj, verkar trevligt det där steget! Bryston var ett av de märken jag funderade på när jag bytte slutsteg. Nu blev det en Meridian 557 istället. Kan tänka mig att de är lite lika i klangen. Har inte insett vad mängder med effekt och försvinnande liten distorsion kan göra för musiken förrän nu...

Ino Audio for life
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/05/13 :  10:08:31  Show Profile Send Rebo a Private Message
Jo, både Meridian och Bryston gör fina stärkare. . Jag var lite sugen på en 559, men nu blev en Bryston.
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/05/21 :  11:10:45  Show Profile Send Rebo a Private Message
Här kommer några bilder på härligheten


Som synes är det en dual mono konstruktion.



Fronten med SST membranet, som alltså även fungerar som on/off knapp, och de två lysdioderna som blinkar rött om man lyckas få steget att klippa. Silver utan handtag är så klart snyggast

Edited by - Rebo on 2003/05/21 11:12:25
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/05/21 :  18:09:59  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Rebo,

Härlig recention ... Bryston verkar göra väldigt fina prylar . Tyvärr har jag aldrig fått möjligheten att testa något slutsteg från Bryston så nu blev man ännu mer sugen på att testa


Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog


Edited by - neriks on 2003/05/21 18:10:19
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/05/22 :  07:15:19  Show Profile Send Rebo a Private Message
Tack Neriks

Klart du ska prova ett Bryston steg. Du har ju redan väldigt fina grejer hemma, men Bryston hade nog inte behövt skämmas allt för mycket även i det fina sällskapet.

Brystons större steg 14-SST och monoblocken 7B-SST är också topp rankade i Stereophile, men så länge man inte behöver den extra effekten så ska de olika Bryston-slutstegen låta väldigt lika.
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2003/05/25 :  09:07:27  Show Profile Send n0p a Private Message
Never mind.

Exit Planet Dust

Edited by - n0p on 2003/05/25 09:08:12
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000