HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Bästa baselementet 30-400 hz
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 8

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/05/12 :  23:04:52  Show Profile Send Nagref a Private Message
Öhman är avstängd.

Jag har tyvärr inte lyssnat på de elementen så någon kommentar från mig får du inte i det fallet!

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/05/12 :  23:09:03  Show Profile Send David A a Private Message
Om jag inte missförstod Öhman så var dom här W104 helt nya, och fanns inte att provlyssna än så länge. Om det är en ny eller uppdaterad version har jag dock ingen aning om.
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/05/12 :  23:10:01  Show Profile Send Nagref a Private Message
Tror det är ett helt nytt element men det är ju bara att fråga honom.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/05/12 :  23:12:50  Show Profile Send David A a Private Message
Kul, då kan man få bli provkanin
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2003/05/12 :  23:16:20  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
En av de mest imponerande och välljudande basupplevelserna jag någonsin varit med om var med följande uppställning:

2 st baslådor med 2 st Thiel & Partner C-220 per låda. Varje element hade sig egen 50 liters slutna låda.

Jag blev mäktigt imponerad av hur dessa element lyckades återge en orgel med sådant tryck, djup och renhet! Kan meddela att två dagar efter demonstrationen var ett par av dessa otroliga baselement på väg hem till mig!

/Mcz

PS. Länk till elementet: http://www.accuton.com/e/data/products/c_drivers/C220/e_C220-T6.html. DS

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

Kemppi
Member

524 Posts

Posted - 2003/05/12 :  23:23:21  Show Profile Send Kemppi a Private Message
Intressant, thiel kanske skulle kunna vara något. DOCK så vet jag att deras 8" element kostar ÖVER 4000 kr st det blir 16k i bara element.. Många pengar blir det.

Någon här som byggt med Thiel basar?

och för den delen, några ord om Skaaings 10" element får någon?

Du säger svetsa. Jag säger stabilt! Bor inte i fjollträsk.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/05/12 :  23:37:26  Show Profile Send n/a a Private Message
16000 i element till basen, enbart.

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

Kemppi
Member

524 Posts

Posted - 2003/05/12 :  23:49:38  Show Profile Send Kemppi a Private Message
dahlberg; ja. många pengar blir det. frågan är bara hur kompromisslös basdel jag vill ha. *suck* det är då satan vad dyrt det ska bli

Du säger svetsa. Jag säger stabilt! Bor inte i fjollträsk.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/05/13 :  00:36:06  Show Profile Send brumel a Private Message
Om basar slår igenom i dessa moderna tider måste det vara fel på avstämningen. För höög måste den vara. Seas basar verkar ju robusta och kan göra stora konutslag. Märkligt. Kanske det ska till ett hp filter.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/05/13 :  00:45:52  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Hm Accutons 8" bas hadde en X-max på ändast 2,6mm!
visst om man använder 6st så kanske det går... per sida då!

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Kemppi
Member

524 Posts

Posted - 2003/05/13 :  01:44:15  Show Profile Send Kemppi a Private Message
fortfarande så verkar det vara Seas Exel som är bäst, iaf simulerat. Jag har inte med FlexUnits 10" i mitt prog så det kan jag väl lämna åt någon annan

Men som det verkar nu så pris/prestanda så är seas bäst.

Du säger svetsa. Jag säger stabilt! Bor inte i fjollträsk.
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2003/05/13 :  07:53:01  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Alexi:

Vad fick du Xmax på 2,6 mm från?! Det står ju tydligt i databladet att Xmax (OBS! Linear excursion) är på +/- 5,2 mm!

Kemppi:

Jag håller på att bygga med Thiel & Partner element, tyvärr har projektet avstannat på grund av pågående studier och bristande ekonomi. Projektet beräknas kosta ~50 kkr att färdigställa och hittills har jag lagt ner 25 kkr i det. Projektet använder C-220, C-79 och C-11. Det var som sagt efter demonstrationen projektet blev till, har ännu inte hört ett bättre baselement i mina öron!

För övrigt tycker jag alla T&P:s element ger en väldigt artikulerad och "korrekt" bas. Hjälper just nu Björn (bernu här på forumet) med en satellit bestyckad med C-92 och C-11, basen är både djup och "torr", precis som bas ska låta enligt mitt tycke!

/Mcz

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/05/13 :  13:17:02  Show Profile Send n/a a Private Message
Kempiiiiiii, du har ju tänkt dig att dela aktivt med Embla-filter och då har du ju möjlighet att skära under exempelvis 25hz.

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme

Edited by - n/a on 2003/05/13 13:48:58
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/05/13 :  14:33:02  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Ja 5,2mm P-P är lika med 2,6mm enkel väg!

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Kemppi
Member

524 Posts

Posted - 2003/05/13 :  14:55:17  Show Profile Send Kemppi a Private Message
Dahlberg; våra simuleringar visar ju på att elementen tappar effekt under viss frekvens. Detta antog vi ju att det berodde på värmeutväckligen som uppstog vid stora konutslag.

Ifall det är på det viset så är ju elementen felkonstruerade, efter som vid fulla konutslag så ska ju maximalt luftflöde uppstå genom spolen. Borde det inte vara så att elementet kyls mycket mer effektivt vid större konutslag då?

Du säger svetsa. Jag säger stabilt! Bor inte i fjollträsk.
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/05/13 :  15:25:01  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Jo desto större konutslag desto mer luft pumpas runt spolen och kyler ner den.

Kemppi, jag har precis simulerat med INO basarna lite dom simulerar snyggt i mycket små lådor och har bätre X-max än Skaaning tom!

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/05/13 :  15:41:54  Show Profile Send David A a Private Message
Alexi:

Vilken av Inos basar då? Och HUR små lådor?
Go to Top of Page

Kemppi
Member

524 Posts

Posted - 2003/05/13 :  15:43:26  Show Profile Send Kemppi a Private Message
Alexi: MKT intressant. kan du lägga ut värderna på de elementen här?
och som david sa; Hur små lådor?

Du säger svetsa. Jag säger stabilt! Bor inte i fjollträsk.
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/05/13 :  16:17:59  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Nu vill jag tillägga lite..

Seas: Jag har haft både dom nya och gamla 6,5" och har bara vid ett tillfälle upplevt att dom slagit igenom, dom nya med "spider"-korgen är mycket bättre på alla sätt.

Dom nya W22EX-001 kostar 2033:-/st och inget annat.

W22:an ihop med Peerless XLS är bland dom bästa om inte dom bästa elementen i det området och såklart i den prisklassen.

Med dubbla 6,5" (W18E-001) så kunde jag spela duktigt högt och med en bas ner till nästan 25Hz hemma hos mig. Och jag har haft en del PA-element (Hej NN!) så jag vet vad högt är. Tilläggas är att jag drivit dom med steg runt 150-200W.

Jag tycker Ingvar Öhman pratar lite konstigt ibland

Vill säga mycket ............(censuerat)

Det är bara vad jag tycker så skrik inte på mig är ni snälla..

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

Kemppi
Member

524 Posts

Posted - 2003/05/13 :  16:28:07  Show Profile Send Kemppi a Private Message
Intressant MaxMartin. Du har inte haft möjligheten att lyssna på Seas 10" exel ? det är väl den som jag är mest intresserad av, eller snarare fyra st delade på två lådor.

MVH Kemppi

Du säger svetsa. Jag säger stabilt! Bor inte i fjollträsk.
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/05/13 :  16:28:53  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Okej Max,

då ska du ha tack!! Vad för PA har du kört?

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/05/13 :  16:38:26  Show Profile Send n/a a Private Message
Tjena Max, vi skall inte skrika på dig, det brukar vi inte göra på den här delen av forumet "W21 ex-002" är det element som jag har refererat till när jag har angivit priser för Excel åttor (Hifi-kit).

Fungerar Peerless xls-10 bra upp till 400hz

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

Kemppi
Member

524 Posts

Posted - 2003/05/13 :  16:40:46  Show Profile Send Kemppi a Private Message
Vad är skillnaden på W21 ex-002 och 001?

NU vet jag skillnaden.. :)

Du säger svetsa. Jag säger stabilt! Bor inte i fjollträsk.

Edited by - Kemppi on 2003/05/13 16:42:48
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/05/13 :  16:46:58  Show Profile Send n/a a Private Message
Kemppi, kolla 22'an också.

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/05/13 :  16:54:30  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Tjenare MaxMartin!
Som jag sa tidigare i denna tråden så kör jag ett par W22EX-001 och det är mera en 8"are än en 10"are i mina ögon, jag tycker att dom låter jäkligt bra så vi har nog liknande smak, men jag kör dom ända upp till 2000 Hz.

Och jag håller med: Ingvar Öhman är säkerligen jäkligt duktig men han vill för mycket ibland och kanske klagar onödigt mycket på konstruktioner som inte är hans egna, efter att ha jobbat i några månader med Roger Sperrling så vet jag att Innovatörer fungerar så och jag ser väldigt många likheter mellan dessa herrar även att ingen av dom skulle vilja beblandas med den andre... :)
Go to Top of Page
Page: of 8 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000