Author |
Topic |
AndersP
Member
1563 Posts |
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2002/08/09 : 22:46:42
|
quote: Och då har man en i reserv om man av misstag skulle skjuta av någon vilket lätt händer. Ducka.
Det har du nämnt något om tidigare.
Är det vanligt att kondingar exploderarar? Och hur gör de stora tillverkarna? Monterar de ihop förstärkaren och testar och om det pangar så byter de komponenten eller motionerar de kondingarna först?
Jag har bara lyckat blåsa en kondning tidigare tidigare och då vände jag fasen... och fasen vad jag blev förvånad...
-The world is my oyster... |
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2002/08/09 : 22:47:45
|
AndersP
Helt rätt. Dom var snabba att snappa vår idé. Tog bara någon timma. Danskarna är på hugget. He,he...
Edited by - Flint on 2002/08/09 22:49:2 |
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2002/08/09 : 23:08:28
|
Nagref
Njae vanligt tycker jag inte men en gång hände det att man hade vänt polerna vid monteringen av en kondensator. Tråkigt när man har varit noggrann och byggt snyggt och får hela skiten nerkladdat med konstigheter som man inte vet om det är giftigt och frätande. Sen vet man aldrig hur länge en kondensator har legat på lager innan den hittade hem till mig. För en fabrik/tillverkare är det förmodligen annorlunda eftersom de förmodligen hela tiden får färska leveranser. Vi pratar ju också stora nätdelar med mycket energi. ESR i tio-tolv parallellkopplade kondingar blir i stort sett noll så det kan dunka till en rejäl ström. Jag har mest använt Fischer&Tausche 220uF/500V i mina rörbyggen och dom har varit kanon. Mycket jämn kvalitet och det uppgivna ESR-värdet håller dom med marginal. Dom tål också överspänning. 520V har jag pressat dom på. I början morrar dom åt mig men ingen har lättat. Efter ett tag vänjer dom sig verkar det och formaterar sig efter den spänningen. Varför har jag pressat dom? Jo det hände att jag beställde nättrafo med för hög utspänning. 370V i stället för 350V obelastat. För att se om jag kunde behålla dom så provade jag och det gick bra. Sen har jag givetvis orsakat några smällar genom slarv också. Sånt händer.
Jag är helt övertygad att dom seriösa tillverkarna bygger och testar efterhand som bygget framskrider.
Edited by - Flint on 2002/08/10 07:57:3 |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2002/08/09 : 23:29:55
|
Aha! Det var intressant!
Som självbyggare vet man inte alltid vad man får och det känns inte rätt att klaga alltid...
Vh /n
quote:
Nagref
Njae vanligt tycker jag inte men en gång hände det att man hade vänt polerna vid monteringen av en kondensator. Tråkigt när man har varit noggrann och byggt snyggt och får hela skiten nerkladdat med konstigheter som man inte vet om det är giftigt och frätande. Sen vet man aldrig hur länge en kondensator har legat på lager innan den hittade hem till mig. För en fabrik är det förmodligen annorlunda eftersom de förmodligen hela tiden får nya leveranser. Vi pratar ju också stora nätdelar med mycket energi. ESR i tio-tolv parallellkopplade kondingar blir i stort sett noll så det kan dunka till en rejäl ström. Jag har mest använt Fischer&Tausche 220uF/500V i mina rörbyggen och dom har varit kanon. Mycket jämn kvalitet och det uppgivna ESR-värdet håller dom med god marginal. Dom tål också överspänning. 520V har jag pressat dom på. I början morrar dom åt mig men ingen har lättat. Efter ett tag vänjer dom sig verkar det och formaterar sig efter den spänningen. Varför har jag pressat dom? Jo det hände att jag beställde nättrafo med för hög utspänning. 370V i stället för 350V obelastat. För att se om jag kunde behålla dom så provade jag och det gick bra. Sen har jag givetvis orsakat några smällar genom slarv också. Sånt händer.
Jag är helt övertygad att dom seriösa tillverkarna bygger och testar efterhand som bygget framskrider.
Edited by - Flint on 2002/08/09 23:12:57
-The world is my oyster...-
Edited by - Nagref on 2002/08/10 10:22:2 |
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2002/08/09 : 23:42:06
|
Nej precis. Bäst att kolla själv.
Dags för bingen. Hörs
|
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2002/08/09 : 23:59:47
|
quote:
Nej precis. Bäst att kolla själv.
Dags för bingen. Hörs
Iack för svaret!
Sov gott!
Ska snart också krypa till kojs.
|
|
n/a
deleted
1623 Posts |
Posted - 2002/08/10 : 01:40:17
|
Hej!
Om A råkade "snabb-urladda" 1st kondensator så det sade "sprak + gnistror" är denna k då,-paj/afunktionell med,- #1 Stor sannolikhet?, eller #2 liten sannolikhet??( ;).
Mvh A.
Edited by - Audiomaniker on 2002/08/10 01:51:0 |
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2002/08/10 : 03:04:41
|
Flint
Det lät tufft det där du varit med om, men som dom säger det som inte dödar stärker. Men man kan fundera ibland.
I allt nätdelssnack så om någon är intresserad så har jag kvar alla delar till den switchade nätdelen, 4 st 800w 54v (justerbart) apparater med kablage + två st skiljetrafos för störavskiljning om någon är sugen på att testa.
A Det är aldrig bra att kortsluta en konding men dom brukar klara sig, möjligen minskar livslängden om det sker flera gånger.
|
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2002/08/10 : 07:42:44
|
cittroman
som dom säger det som inte dödar stärker. Men man kan fundera ibland. Jo nog f.. har jag undrat. Nog om det.
Du ser att det finns intresse för sw.nätdelar. Själv är jag också intresserad av problemet störningar och brus från både switchade och standardnätdelar. Både det som kommer utifrån nätet alt. andra maskiner i närheten och det som kommer från apparaten i sig själv. Det senare tror jag inte är tillräckligt belyst och debatterat. Dom flesta lägger skulden på elnätet och glömmer att nätdelen i sig själv också skapar störningar.
I min jakt på välljud och rörförstärkare har jag tittat på grundbruset på förstärkarens utgång. När jag helt får bort dom spikar som orsakas av nätdioderna så blir ljudbilden stabilare och det blir "tyst mellan musiken". Det är lätt att låta flummig och trendig här men så har jag upplevt det. Genom att vrida och vända på vissa delar i nätdelen så att störfälten har riktats bort från känsliga delar har jag har fått bort all synlig form av störning så långt som mitt oscilloskop kan hänga med och då har det också låtit bäst. Jag vet. Det är otroligt lätt att gå över i inbillning här och höra det man förväntat sig. Men långtidslyssning har visat att det verkar stämma. Tror du eller någon annan att det ligger något i min tes.
Edited by - Flint on 2002/08/10 09:28:4 |
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2002/08/10 : 10:26:17
|
Flint Helt klart ligger det mkt i det du säger, har även själv upplevt samma sak. Byggde en "tvåvånings" låda med 2 ringkärnor 4 likriktarbryggor 4 10000 uf på nedrevåningen med kopparplåt emellan, sedan upp med spänningen till "övreplan" och en lytbank med 20 st 10000uf 4 st 3300 uf allt shuntat med 4 st 4,7 uf polyprop. Det blev en mkt "tyst" och störningsfri spänningsmatning och det speglade sig helt klart vid lyssnings tester
|
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2002/08/10 : 10:43:17
|
Kul att höra. Då finns det hopp för mitt "själsliv" ett tag till. Hur många gånger mer tycker du att en SW.nädel stör jämfört med en standard? Går det att dämpa utan att ta till storsläggan?.
Bra det här med att kunna redigera sitt inlägg. jag behöver det.
Edited by - Flint on 2002/08/10 10:54:1 |
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2002/08/10 : 11:14:11
|
Om vi spånar vidare på tesen så kan man lätt tänka sig att en HT eller IC kabel som ligger i ett fält med dessa störningar kan ta upp dom och indirekt påverka ljudet på liknande sätt. Då kanske inte materialet i kabeln är det viktiga utan dess förmåga att på ett eller annat sätt undvika att ta upp störningen. Skärmen är det första man tänker på men det kan nog finnas andra delar med som lägger sig i.
Flint's VVS & RÖR-servic |
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2002/08/10 : 12:57:45
|
Den switchade jag testade med är gjord för telefoni och därför mkt tyst på DC sidan, mindre störningar än en konventionell nätdel. Inducerade störningar är mkt luriga att komma åt det är min erfarenhet Nämnda nätdel i två plan funkade bra, likaså separat nätdel i egen låda funkar perfekt. Har nog inga bra lösningar på när allt är "packat" så att säga, försökte bygga ett kompakt slutsteg med ringkärna men kunde ej få bort dom inducerade störningarna, ringkärnans axiella strålning var boven. Är inte alls hemma på det här med kablar, men helt klart skall man försöka få tag på en kabel med så "tät" skärm som möjligt helst dubbelskärmad. Om jag har fattat rätt så sysslar du Flint mest med rör? Är det inte lite bökigare att få tysta rörsteg?
|
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2002/08/10 : 13:36:23
|
Är det inte lite bökigare att få tysta rörsteg?
Inte speciellt. Mitt fluke har upplösning 1mV. Brum och brus mätt på utgången med inkopplad högtalare pendlar mellan en och två mV. Jag pratar om ett 40W Klass-A steg Med 3 - 4 mV kan jag höra det om jag lägger örat intill elementet. Då jobbar jag några dagar till tills det försvinner. Precis som när det gäller alla ljudprylar så är jordning och layout viktiga. Rör är i och för sig kinkigare eftersom dom är högohmiga, framför allt in, vilket gör att störningar lättare dammar in, men det gör det å andra sidan lättare att åtgärda genom att man kan flytta runt lite på plattan och se/höra vad som händer. Man kan också ansluta en spole till en förstärkare och lyssna på brummet och knattret som uppstår på olika ställen runt en nättrafo. Bara att lyssna fram lämplig placering för olika prylar. Sen får man ju se till att det blir snyggt också. Men det är en annan tråd.
Om kablar. Jag är inte heller intresserad av kablar men jag ser likheter i hur vi uppfattar ljudskillnaden.
En tanke. Varför finns det inte likriktarbryggor med inbyggd avstörning. Knäspänningsknycket går ju tillbaks till trafon och därifrån ut i omgivningen? Är det jag som har fattat fel? Problemet ligger ju inte som du säger efter likriktaren, på DC-sidan, utan före.
Edited by - Flint on 2002/08/10 21:39:1 |
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2002/08/10 : 15:01:32
|
En tanke. "Varför finns det inte likriktarbryggor med inbyggd avstörning"
Konding paralellt med varje diod funkar skapligt men varför ingen tillverkar "avstörda" bryggor fattar jag inte, men troligtvis sabbar dessa "kondingar" lite av bryggans snabbhet men inom audio lär inte det spela någon större roll
"Man kan också ansluta en spole till en förstärkare och lyssna på brummet och knattret" Du menar altså att ansluta spolen till ingången och få inducerade störningar och därifrån komma fram till lämpliga placeringar?
|
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2002/08/10 : 15:03:00
|
Ja, men ansluta till en annan förstärkare. Inte samma. Som gitarrist är det ett problem när förstärkarens nätdel inducerar brum in i micken. I det här fallet är det i stället en mätmetod.
Edited by - Flint on 2002/08/10 15:13:3 |
|
|
paradis_oscar
Får jag lov?
628 Posts |
Posted - 2002/08/10 : 15:06:26
|
till alla som svarade på mitt inlägg angående vad nätdelen var tänkt att bestå av: planen är att bygga 2 monoblock, tänkte låna lite ideer av krell ksa100 i nätdelen på den så sitter det en 1,4k VA trafo vilket borde bli en 700 VA per kanal (eller har jag helt fel ?) så då tänkte jag mig en 1kVA per block, det borde räcka om man vill göra det lite kraftigare äv vad det redan är... momsen är jag inte speciellt brydd över för den slipper jag då jag beställer genom skolan. att panga stora kondnigarkan ju vara lite småfarligt... särskild om man står böjd över dom när det smäller, fast det hade jag tänkt att inte göra, hade inte tänkt att smälla någon heller... ... fast olyckor händer ju...
MVH: Andreas Erixon Arnqvist
paradis_oscar@hotmail.co |
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2002/08/10 : 15:16:19
|
paradis_oscar
Om du följer mitt råd med formatering så har du minskat riskerna rejält. Jag varnar bara för att jag själv aldrig skulle starta ett bygge utan att veta att allt är OK.
Har du något schema på förstärkaren som du kan visa?
Flint's VVS & RÖR-service -- Kör Med Rör Man Hö |
|
|
paradis_oscar
Får jag lov?
628 Posts |
Posted - 2002/08/10 : 15:21:10
|
har bara krells shema på datorn... sitter och ritar lite på mitt eget lite då och då när jag har tid (för hand, jag får lättare att tänka då av någon konstig anledning) ...men när jag har färdigställt det så ska jag gladeligen lägga ut ett ex. här och hoppas på lite komentarer på vad som kan göras bättre och om jag har fått något stort hjärnsläpp nån stans.
det kommer snart, bara jag slipper stressa så borde allt lösa sig.
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2002/08/10 : 15:25:58
|
Jag menar inte att stressa. Tänkte bara att sluttrissorna bör bli ganska många så att dom klarar av den ström som denna "baltasvets" kommer att kunna lämna. Har du räknat på deras stömkapacitet?
Flint's VVS & RÖR-service -- Kör Med Rör Man Hö |
|
|
paradis_oscar
Får jag lov?
628 Posts |
Posted - 2002/08/10 : 15:28:56
|
nix, det kommer, har bara ritat dig grunderna än så länge, ska nog böra ta och räkna på allting till veckan (glönsk som jag är så har jag ju förlagt min kära miniräknare, får se om jag hittar den, annars så får jag väl gå och köpa mig en)
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2002/08/10 : 20:35:40
|
Hej P_O!
Att utgå från Krells schema är nog ingen dum ide. Det kan bli bra. Krell misslyckades ju inte med det!
Själv så gör jag mer efter eget huvud men jag tar intryck efter de bästa (S, R och M)
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2002/08/10 : 21:44:05
|
Tjena nagref.
Rätt. Man ska ”låna” av dom bästa. Det finns en uppfattning, har jag hört, att man kan mäta en konstruktörs framgång genom att se hur mycket hans idéer stjäls, kopieras och klonas. Det finns ingen anledning att uppfinna hjulet på nytt.
Flint's VVS & RÖR-service Lägger en kabe |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2002/08/10 : 22:38:40
|
quote:
Tjena nagref.
Rätt. Man ska ”låna” av dom bästa. Det finns en uppfattning, har jag hört, att man kan mäta en konstruktörs framgång genom att se hur mycket hans idéer stjäls, kopieras och klonas. Det finns ingen anledning att uppfinna hjulet på nytt.
Flint's VVS & RÖR-service Lägger en kabel
Får man fråga om Flint har några som du gärna lånar ifrån?
Vh /n
|
|
Topic |
|