Author |
Topic |
|
Roq
RödaTråden Vinnare
2892 Posts |
Posted - 2003/05/07 : 17:49:40
|
Gillar inte att skriva negativa inlägg men här kommer ett eftersom jag känner mig lite besviken... För ett tag sedan blev "min hifi-handlare" sur på mig - Jag hade inte köpt någon av CD-spelarna som jag tidigare lånat hem.
Har tyckt mycket bra om min butik och fått bra och engagerat bemötande och service. Jag har vid olika tillfällen köpt högtalare för 15.500:-, DVD-spelare för 5000:-, signalkabel, en Tivoli Audio Model One, gett rekommendationer till vänner om affären vilket lett till åtminstone en såld DVD-spelare á 5000. Sen har jag också uppgraderat mina högtalare för 6000 pix. Detta under 6 månaders tid! Och så har jag INTE köpt en CD-spelare.
Jag tycker helt klart att det är fel att systematiskt använda sig av en butiks service för att sedan handla någon annan stans - då gynnar man inte en god service!. Om jag ska köpa nya komponenter vill jag i alla fall pröva olika märken/olika affärer/begagnat - är jag ensam om det? Ironiskt nog köpte jag till slut en beggad spelare som från början köpts i samma affär :-)
Det kändes i alla fall helt klart tråkigt att bli utskälld för att man handlat grejer regelbundet under ett halvår i affären och intresserat sig för deras sortiment. Inte alls lika sugen att gå dit längre... jag får väl hitta en ny favoritbutik?
(Inte ute efter att peka ut butiken då jag tycker de gör ett bra jobb men mitt förtroende för dem har helt klart sjunkit)
|
|
pontus
Member
392 Posts |
Posted - 2003/05/07 : 17:57:19
|
mkt illa -- bara att säga upp bekantskapen. |
|
|
Julienne
Member
78 Posts |
Posted - 2003/05/07 : 18:01:08
|
Lät verkligen inte trevligt... håller med föreg. talare, eller ska man kanske kalla det "skrivare" |
Frågar man inget - Får man inget veta |
|
|
rejvgudrun
Member
562 Posts |
Posted - 2003/05/07 : 18:41:40
|
Jag tycker att man ska hänga ut dåliga hifihandlare. Det är närmast en konsuments skyldighet! Det är det enda sättet att ränsa ut rötäggen samtidigt som det gynnar dom sjyssta handlarna. |
________________________ PRAGA MATER URBIUM |
|
|
yalpa
Member
1208 Posts |
Posted - 2003/05/07 : 19:36:51
|
Jag har lånat en hel del prylar från min lokala handlare, flera slutsteg och även ett par högtalare. Jag har visserligen även köpt en del elektronik därifrån, för pengar som nästan inga studenter lägger ut. Nu har jag dåligt samvete för att det senaste slutstegsköpet inte blev av. Men eftersom mitt rum har så katastrofal akustik och jag kommer bo kvar i 2-3 år till, så kunde jag inte motivera mig till att köpa ett nytt slutsteg.
Jag har dessutom sålt min älskade Classik just pga. att rummet suger och ska få hem en trevlig liten HK650 imorgon. Just nu känns det inte som att det är värt att kämpa och försöka få till ett bra ljud. Ingen annan har heller lyckats i dessa studentrum, byggda av gips och betong.
Hifiintresset kommer dock att finnas kvar och när jag får en bra lägenhet, med bra akustik, då kommer jag att uppgradera. Som hifi-handlare måste man vara beredd på att en del kunder ångrar sig etc. Det handlar oftast om stora pengar för saker som man egentligen kan undvara. Då är det ingen som vill göra ett köp där man inte är helt nöjd. |
|
|
audiogear
Member
329 Posts |
Posted - 2003/05/07 : 19:40:59
|
Håller med rejvgudrun. Det ska löna sig att behandla kunderna väl och tvärtom, straffa sig om så inte är fallet. |
|
|
JoelH
Member
159 Posts |
Posted - 2003/05/07 : 19:41:14
|
Jag hade nog skällt tillbaka! |
|
|
Roq
RödaTråden Vinnare
2892 Posts |
Posted - 2003/05/07 : 19:43:18
|
yalpa: Precis. Handlaren borde kunna "kosta på sig" hemlån även om det kanske inte i 100% av fallen leder till köp i just den affären. Köper man ALDRIG nåt och bara lånar hem är det ju en annan sak.... Verkar ju som du också köpt en del grejer från ditt ställe. |
|
|
weezer
Member
568 Posts |
Posted - 2003/05/07 : 21:39:56
|
Mitt intresse för Linn var egentligen av en händelse; för att spinna vidare på Yalpas historia...var förbi Jörgen på den tiden det hette "Fru Musica" (döptes således om till Stereokompaniet senare då han fick för många i butiken som letade efter nothäften osv ;) ), med anledning av att jag skulle hämta upp en stereobänk jag beställt.
I handen hade jag en NAD-stärkare jag just köpt från HiFi-klubben. Han ojjade sig över den och skickade hem mig med en Arcamstärkare för *billigare* peng, bara för att jämföra.
En vecka senare hade jag lämnat tillbaka Nad-stärkaren och köpt en Genki/LK100/Wakonda av Jörgen. Och sen har uppgraderingarna fortsatt...HiFi borde vara avdragsgillt.
Mvh
weezer (som just fått sina aktiva kort installerade ) |
Edited by - weezer on 2003/05/07 22:09:18 |
|
|
poppen
Member
1570 Posts |
Posted - 2003/05/27 : 13:09:18
|
Hanlaren verkar vara en riktig okropp !!!! |
Edited by - poppen on 2003/05/27 13:10:05 |
|
|
Neodynium
Member
2170 Posts |
Posted - 2003/05/27 : 13:43:37
|
Hade du sagt att du skulle köpa en cd spelare? Eller bara att du ville testa några? Om man hade lånat ett gäng och sagt att man skulle köpa och sedan skippar det så kan man ju förstå om handlaren blir lite besviken.. men att skälla på dig var ju absurt.. helt fel av honom!!!
|
|
|
Mr.Älg
Member
489 Posts |
Posted - 2003/05/27 : 13:46:35
|
Poängen med hemlån är väl att man ska kunna prova hemma, i lugn och ro för att se om man ska köpa. Annars hade man ju lika gärna kunnat köpa burken direkt. SJälv har jag bara lånat hem högtalare, av vilka jag också köpte ett par. Hade jag inte fått låna hem några olika att prova med hade det inte blivit någon affär alls. |
|
|
divander
Member
1905 Posts |
Posted - 2003/05/27 : 13:56:34
|
Hoppas att det var en engångsföreteelse. Även handlare har dåliga dagar då skäller och surar på allt och alla. En handlare som alltid är så brukar inte vara handlare någon längre tid. |
Oops! I did it again |
|
|
Merkurius
Member
1750 Posts |
Posted - 2003/05/27 : 13:59:58
|
Hmmmm... undra varför en viss handlare i Kalmar ändå överlevt så pass länge |
|
|
Neodynium
Member
2170 Posts |
Posted - 2003/05/27 : 14:00:36
|
Jo.. självklart skall man kunna låna hem produkter!! Men om man sa till dem att man ska köpa en cd spelare... och sedan inte gör det så kanske de tjurar lite.. men att bli utskälld är ju knepigt..
|
|
|
divander
Member
1905 Posts |
Posted - 2003/05/27 : 14:26:03
|
Merkurius: Om handlaren brukar bete sig på detta sätt är nog anledningen till att han är kvar att konkurrensen är för liten. Eller så har han en stor släkt som handlar mycket. |
Oops! I did it again |
|
|
Merkurius
Member
1750 Posts |
Posted - 2003/05/27 : 14:33:57
|
divander: Konkurrensen är nästintill obefintlig, om man nu inte räknar med expert På något konstigt viss så har han ändå alltid kunder när man kommer ditt. Jag vet ju inte hur hans situation ser ut rent ekonomiskt men han kanske har så pass många kunder att han inte behöver bry sig så mycket om en enskild kund.
En annan teori kan vara att jag är student och att jag dessutom pratar norrländska i detta karga, snåla landskap |
|
|
divander
Member
1905 Posts |
Posted - 2003/05/27 : 15:00:43
|
Där har du nog problemet. Alla vet väl att norrlänningar bara köper snöskotrar, renar och jäst för pengarna. Han förtod nog att risken att en norrlänning skulle lägga pengar på hifi var näst intill noll. |
Oops! I did it again |
|
|
n/a
deleted
1846 Posts |
Posted - 2003/05/27 : 15:01:11
|
Håller med "JoelH", skäll tillbaka. Vem f..n tror han att han är, om han skall leva på dina surt förvärvade pengar så får han skärpa sig. |
”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”
- Olof Palme |
|
|
binmarv
Member
403 Posts |
Posted - 2003/05/27 : 17:03:53
|
Jag håller med dig Roq, inget man vill återvända till. Jag bara undrade lite. Har du alltid blivit expedierad av samma biträde ? Äger personen butiken ? Om man vänder sig till olika biträden och de inte känner igen en så kan det bli på det här tråkiga viset, trots att det så klart inte borde vara så. Jag kan bara beklaga. Synd bara att man inte vet vilken butik så att varningen går ut. Fast sen kan det ju vara så att personen i fråga kan ha haft en dålig dag. Hur som helst, Hoppas du hittar nåt nytt. Jag kan alltid lämna rekomendationer... |
Det man inte har i huvudet får man ha i öronen! |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2003/05/27 : 17:58:28
|
Med den givna informationen i sinnet kan jag bara beklaga, alla är tyvärr inte begåvade med hyffs, en kille som din hifi-handlare kommer förmodligen inte att bli långvarig, jag anser att man inte förtjänar sånt med den inställningen.
Skrapa av dig det här och se det för vad det är, en mäniska utan begriplig verklighetsanknytning, jäkla synd efter en längre tids lycka, men tyvärr kan folk limma på sig ett falskt yttre, frågan är vilket av dessa det var du tragiskt nog fick uppleva nu.
Han är ju inte ensam på marknade direkt, något han nog borde tänka på.
Lycka till med framtida kontakter, som jag ser det kan det ju bara bli bättre.
|
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
|
|
Merkurius
Member
1750 Posts |
Posted - 2003/05/27 : 18:01:01
|
Divander:
quote: Där har du nog problemet. Alla vet väl att norrlänningar bara köper snöskotrar, renar och jäst för pengarna. Han förtod nog att risken att en norrlänning skulle lägga pengar på hifi var näst intill noll.
Tack för den passningen |
|
|
Brosk
Member
426 Posts |
Posted - 2003/05/27 : 19:43:55
|
Låter som läge att öppna en hifibutik. Vilken stad var det i sa du... |
|
|
|
Topic |
|