HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Joni Mitchell
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

struts
Member

315 Posts

Posted - 2003/05/06 :  13:41:01  Show Profile Send struts a Private Message
Är en stor beundrare av Joni Mitchell och köpte hennes sista album "Travelouge" före helgen som visade sig vara en helt fantastisk produktion. Dubbel cd´n innehåller "bara" gamla låtar i ny tappning som består i att hon som i "Both sides now" arrangerat låtarna för symfoniorkester tillsammmans med mer vanlig sättning.
Som jag förstår var det här hennes sista utgåva eftersom hon som helt tappat tron till musikindustrin och det är väldigt sorgligt men åandra sidan är det bra att det finns artister som vågar säga ifrån.
"Travelouge" har ett fantastiskt bra ljud och texterna manar till mycket eftertanke och som sagt musiken är mycket bra.
Förutom symfoniorkestern medverkar: Brian Blade (trummor)
Chuck Berghofer (ac bas)
Larry Klein (elbas)
Herbie Hancock (piano)
Billy Preston (B-3 orgel)
Wayne Shorter (sax)
Plas johnson (sax)
Kenny Wheeler (flugelhorn)
Paulinho DaCosta (percussion)
Rekommenderas/struts

J
Starting Member

43 Posts

Posted - 2003/05/06 :  16:45:58  Show Profile Send J a Private Message
Har inte hört skivan du nämner, har dock 'Clouds', 'Ladies of the Canyon', 'Blue', 'For the Roses' och 'Court and Spark'. Alla är snuskigt bra!

För att göra en lång historia kort, jag sällar mig till beundrarskaran!

Edited by - J on 2003/05/06 16:46:24
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2003/05/06 :  18:39:57  Show Profile Send Mattias a Private Message
Tack för tipset Struts!

Detta verkar mycket lovande. Skivan hamnar på inhandlingslistan direkt. På allmusic.com haglar lovord oxå

/Mattias
Go to Top of Page

bubblebobble
Member

119 Posts

Posted - 2003/05/06 :  23:35:12  Show Profile Send bubblebobble a Private Message
Jag gillar hennes cover på Jimi Hendrix' "Up from the skies". Har för mig att den är med på skivan "Pop"... Lyssna på den!
Go to Top of Page

bubblebobble
Member

119 Posts

Posted - 2003/05/06 :  23:40:08  Show Profile Send bubblebobble a Private Message
quote:
Jag gillar hennes cover på Jimi Hendrix' "Up from the skies". Har för mig att den är med på skivan "Pop"... Lyssna på den!

Pinsamt! Jag blandade ihop henne med Rickie Lee Jones!!! Det är alltså INTE Joni Mitchell som gjort Hendrix-covern utan Rickie Lee Jones. Den är mycket bra ändå!
Go to Top of Page

struts
Member

315 Posts

Posted - 2003/05/09 :  09:59:47  Show Profile Send struts a Private Message
Jag känner att jag måste göra ett tillägg om Mitchell´s "Travelogue" som måste finnas med. Joni som paralellt med sitt musik och textförfattande även är en målande konstnär ger även, som alltid, den sidan stort utrymme i utformningen av förpackningen och i "Travelogue" är det speciellt bra.
Bilderna på skivorna är målningar gjorda av henne och det följer med en liten bok med hårda pärmar som är ett slags galleri av några av hennes målningar tillsammans med korta textutdrag från hennes sånger. Centralt för hennes musikskapande är texterna som alltid finns tydligt återgivna i hennes produktioner och i "Travelogue" i form av ett medföljande texthäfte. Skivorna innehåller även annat bildmaterial som jag själv inte tittat på i datorn ännu.
Och är man som jag intresserad av att läsa om vilka som medverkat i produktionen så finns även det bra och informativt återgivet. För att sammanfatta så det här en av de mest kompletta och seriösa utgivningar jag stött på och jag har ändå handlat skivor i nästan 35 år.

Jag kan nog bli lite "för mycke" i mina beskrivningar och hyllningar till Joni Mitchell men "so what", hennes musik kommer ständigt att upptäckas och hyllas av nya lyssnar/musikergenerationer och i princip ha ett evigt liv. Det var ingen tillfällighet att hon fick Polarpriset.
struts
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000