HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Tippsa mej om Progressive metall!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

FCX
Member

154 Posts

Posted - 2003/04/29 :  02:42:44  Show Profile Send FCX a Private Message
Tjena!

E på jakt efter lite nya artister innom progressive metall. Så jag tänkte ni kanske kan tippsa mej om några riktigt bra plattor

De jag äger nu är Evergrey - Recreation day, Pain of salvation - Remedy lane, Dreamtheater - Awake och Live at the marque, tool - Lateralus och Aenima

Hmm, som ni ser så är samlingen inte så stor. Men ska utökas Tror jag har fått med alla nu. Väntar spänt på svar

Tack på förhand
Fredrik

Finns inget bättre än att koppla av med bra ljud, en bra skiva och en god single malt. Det är mumma för själen!

redestad
Member

264 Posts

Posted - 2003/04/29 :  04:19:55  Show Profile Send redestad a Private Message
Ett tokbra band, helt utan sång, är Planet X som jag starkt rekommenderar om du gillar instrumentella grejor. Keybordisten har för övrigt spelat i Dream Theatre och Virgil Donati trakterar trumsetet till allas belåtenhet, riktigt "ond" trummis. Rätt tungt och tekniskt med en underbar lutning mot fusionhållet här och var.

Är helt inne på din avkopplingslinje... Islaymalt är riktig smörjning för själen!
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2003/04/29 :  07:52:26  Show Profile Send molsson a Private Message
Till att börja med skall du springa och köpa Dream Theater's Scenes from a memory. Sedan, ARK, Vanden plas, Jelley jam, liquid tension experiment, flower kings, spocks beard, the explorers club.

Sedan hävdar jag att Ardbeg TEN är bättre. Inte en 10-årig, utan att ett försök att efterlikna an vintage 1910.

No hay banda!!
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2003/04/29 :  08:29:19  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
Molsson hann före med det mesta... men jag tror att han glömde Transatlantic, de är ju ett måste!!

Vanligen och vänligen
Georg

"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/04/29 :  11:01:22  Show Profile Send Ayn a Private Message
Virgil Donati är en ruggigt bra trummis

Jag vill instämma i kören som förespråkar Dream Theater. "Scenes from a memory" är nog den platta jag skulle välja om någon frågade vilken platta jag tycker är "bäst" i min samling.

Ett band som jag upptäckt nyligen är Threshold. Skivan "Critical mass" är klart njutbar!

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2003/04/29 :  12:57:59  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
Synd att Ardbeg 1975 Vintage inte finns mer (har e´n i källaren!)
Nått av det bästa detta kultdestilleri har producerat!!
Den 17åriga hadde vi som "turné" whisky när jag var o jobbade på Ardbeg i höstas!
Rush!! men det är väll inte metall, men progressivt!

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page

FCX
Member

154 Posts

Posted - 2003/04/29 :  16:34:10  Show Profile Send FCX a Private Message
Tackar för alla förslag!! Ska kolla in ovannämda helt klart! Många intresanta förslag. Många har jag aldrig hört talas om, vissa bara läst lite om i tidningar. Ska bli ett sant nöje att lyssna igenom plattorna. Nackedelen är väll att jag riskerar att bli fattig på kuppen, men skivaffär ägaren blir väll glad i alla fall

Har en kompis som också äger en Ardbeg 75:A. Han vill inte öppna den, de vill jag att han ska
Hmm, så Ardbeg TEN är alltså inte tio år utan en replika av 1910 ås "modell". Får man kanske provsmaka den någon gång då. Lite småkul om det nu skulle visa sig att man tycker mer om TEN versionen. Den e ju billgare oxå

Ledzepp: Har DU jobabt på Ardbeg i scotland? Vilken lyx i så fall! Hur tusan får man ett sånt jobb??

/Fredrik

Finns inget bättre än att koppla av med bra ljud, en bra skiva och en god single malt. Det är mumma för själen!
Go to Top of Page

dali
Member

322 Posts

Posted - 2003/04/29 :  18:08:13  Show Profile Send dali a Private Message
Om du klarar tung metall med kakmonstersång så är svenska Opeth otroligt bra. Prova "Blackwater Park" eller "Deliverance".


--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad ---
--- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare ---
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2003/04/29 :  18:14:02  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
Jag är med bla i en liten "herrklubb" som heter Ardbegs vänner, vi var över och gjorde Islay och fick då möjlighet att jobba två dar på destilleriet.
Ardbeg ten är tio år och en replika såtillvida att den är gjor i still som Ardbeg var tidigare innan det låg i malpåse.
Lite kraftigare, rökigare.
Ni som gillar den 17 åriga bör börja bunkra upp, den kommer att ta slut och troligen aldrig komma igen, det har jag från säker källa! (Stuart Thompson, Destill Manager)
Den bästa Ardbeg som finns på marknaden (fick prova lite ur Stuarts favorit fat, Bourbon från -74, det är nog den bästa jag druckit!) är i mitt tycke "Lord of The Islay" Prova om ni får tillfälle!!!
prova

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2003/04/29 :  22:34:04  Show Profile Send molsson a Private Message
Sån tur att man sitter på en ten, 17 och vintage 1975 då. hehe.

No hay banda!!
Go to Top of Page

redestad
Member

264 Posts

Posted - 2003/04/30 :  01:19:39  Show Profile Send redestad a Private Message
Ledzepp:

OT men viktigt! Vad menar du med att den 17 åriga Ardbegen ska försvinna? Hur resonerar de då och vika sorter kommeratt finnas?

Vad är Lord of the Islay för buteljering, finns den att få tag på?

Finns det två 10 åriga varianter, tror inte riktigt jag förstod riktigt. Intressant med en replika av en 1910 års destillering. Har läst att Ardbeg var rökigare och busigare före 74 men har inte kunnat hitta några tappningar därifrån och äldre, hade en 1975 Vintage tidigare men hann inte köpa ny innan den var slut på systemet :-( Enormt irriterande, den var ju helt fantastisk och dessutom omoraliskt billig :-)

Ha det bra allihopa!

redestad
Go to Top of Page

FCX
Member

154 Posts

Posted - 2003/04/30 :  03:58:39  Show Profile Send FCX a Private Message
Hmm, man kanske skulle säkra sitt lager av ardbeg 17 då?

Om ni vill veta lite mer info om ardbeg och dess fantastiska whisky
http://www.ardbeg.com/

MVH
Fredrik

Finns inget bättre än att koppla av med bra ljud, en bra skiva och en god single malt. Det är mumma för själen!
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/04/30 :  08:28:21  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Extremt OT men vem bryr sig: Jag tror jag smakat Ardbeg någon gång, men jag minns faktiskt inte. Hur skulle ni beskriva den jämfört med Laphroaig (min referenswhisky )?
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/04/30 :  08:30:50  Show Profile Send hal a Private Message
Tack för whisky-tipsen. Älskar malt.
Brukar köpa malt-whisky i julklapp till en firma vilket dom uppskattar. Han som valde laphroaiq´en (osäker på stavningen) tyckte dock den var väl tuff.
Första gången valde bertil en whisky (kommer inte ihåg sorten) tog på sig glas-ögonen och läste på den vackra förpackningen "...from the island of..." tog sedan av sig glasögonen tittade på mig och sa: gör dom whisky på Island ?
Hmmmm...


Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2003/04/30 :  08:33:43  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
Saken är den att eftersom Ardbeg låg nere några år så har dom inte nog med gamla fat, prioriterar därför 17årig att få lagras för att bli 21 alt 24 år,
typ "Lord of the Islay" som finns i beställningssortimentet.
Dom kan ta mer betalt och tjäna mer pengar, tråkigt för oss men sant!
Framtiden för Ardbeg blir 10årig som deras standard, och lite äldre specialbuteljeringar.
Känns som vi kom ifån ämnet lite!!

Slaínté!

Dont look back. Something might be gaining on you...

Edited by - Ledzepp on 2003/04/30 08:34:49
Go to Top of Page

jotun
Starting Member

39 Posts

Posted - 2003/04/30 :  13:29:00  Show Profile Send jotun a Private Message
Senaste Opeth skivan med titeln Damnation har "vanlig" sång, den skivan är helt klart värd att kika lite närmare på :)

Go to Top of Page

srv
Member

377 Posts

Posted - 2003/04/30 :  22:18:21  Show Profile Send srv a Private Message
Den bästa jag smakat är Blue Label, men den mest prisvärda är; Cragganmore, ej rökig utan en riktig "vaniljare"
Cheers, SRV

Texas Flood........
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/05/01 :  11:33:28  Show Profile Send Micke Y a Private Message
OK då kör vi:

Within Temptation - mother eath - bäst 2002
Rapsody - Italjenare med fart i baskaggen, pompöst
Minds Eye - från Tyresö utanför Stockholm, Progressive rock (ej metal)gjort med hjärna
Lacuna coil - Italjenare igen, lite ojämn men med guldkorn
Ice Age - The great divide är bäst. Mycket hög kvalitet på framförandet, håller över tid.
Fates Warning - A pleasant shade of grey- Bästa progressive de senaste 5 åren. Ett mästerverk som troligen inte kommer att upprepas.
Ayreon/Star One/Arjen Lucassen - Hög, jämn kvalitet, bra produktion med många svenska gästmusiker. Space opera. Går ofta i spelaren.
Arena - the visitor/Immortal/Contagion är bäst just nu. Lite mindre gitarr men med bra låtar och genomtänkta arr.
Pallas -The cross and the crucible. Efter APSOG den bästa prog skivan på mycket länge. Pampigt med ett basdriv som ni aldrig hört tidigare.

Det får räcka så länge

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2003/05/01 :  12:48:38  Show Profile Send millenniumking a Private Message
De bästa progressiva alstren i år är enligt mig:

Daniele Liverani - Genius Episode One : A Human Into Dream's World
(del ett av ett mästerverk i tre delar, ser fram emot del två...)
Opeth - Damnation

På tal om whisky så är även jag ett stort fan av Islay och kraftig rökighet. Bowmore är nog min favorit för tillfället.
Go to Top of Page

FCX
Member

154 Posts

Posted - 2003/05/01 :  18:27:21  Show Profile Send FCX a Private Message
Härligt med alla dessa förslag, mera mera
Just för tillfälelt snurrar Evergrey - Recreation day i spelaren nästan dygnet runt

Finns inget bättre än att koppla av med bra ljud, en bra skiva och en god single malt. Det är mumma för själen!
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2003/05/01 :  22:28:23  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Symphony X är ett annat band du bör kolla upp om du inte redan gjort det!

Men kungarna av progressiv hårdrock var, och är fortfarande, RUSH. Jag säger bara "2112", "Hemispheres" och "A farewell to kings".
Go to Top of Page

Mackanl
Starting Member

34 Posts

Posted - 2003/05/02 :  10:13:00  Show Profile Send Mackanl a Private Message
Ta och lyssna på senaste King Crimson "The power to believe". Väldigt varierad och bra skiva, allt ifrån stenhård metal till softa instrumentallåtar.

Mvh Markus

Ps. Sätter nog mina pengar på King Crimson när vi snackar kungar av progressiv rock
Go to Top of Page

Obizzz
Member

76 Posts

Posted - 2003/05/03 :  21:59:24  Show Profile Send Obizzz a Private Message
du har ju börjat bra skaffa nu resten med dream theater och pain of salvation :)

du kan ju kolla runt lite på forumet på www.sdts.nu om du letar efter progressiv metal :)
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/05/04 :  19:34:05  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Hur jag kunde glömma Shadow Gallery vet jag inte riktigt men nu har jag sagt det till slut.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

rejvgudrun
Member

562 Posts

Posted - 2003/05/05 :  15:16:04  Show Profile Send rejvgudrun a Private Message
FCX: Tänka sig att jag har sjungit i samma (kyrko)kör som trummisen i Pain of Salvation...hehe

________________________
PRAGA MATER URBIUM
Go to Top of Page

Obizzz
Member

76 Posts

Posted - 2003/05/06 :  22:33:05  Show Profile Send Obizzz a Private Message
cooooolt :)

Pain of Salvation är riktigt riktigt riktigt bra tycker jag iaf :)
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000