HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Impedans?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

margell
Member

97 Posts

Posted - 2003/05/04 :  08:23:08  Show Profile Send margell a Private Message
Hej

Jag har byggt ett par två-vägare med SEAS P21REX/DD och H535, som filter har jag ett 6/12dB-filter med konjugatlänk i basdelen.

Om man tittar på SEAS impedansmätning för diskanten och bas så är dem som lägst 6 ohm resp. 8 ohm.

http://www.seas.no/seas_line/tweeters/H535.PDF
http://www.seas.no/seas_line/woofers/H282.PDF

Nu har jag inte möjlighet att mäta upp dessa, med blir den lägsta impedansen som vanligt med två parallellkopplade elemenet? Dvs. 3,4 ohm eller kommer det in några andra fenomen som ställer till det? Finns det något sätt att ta reda på om det är kraftiga induktiva- resp. kapacitivalaster utan oscilloskop?

Jag vill veta allt detta för jag är på jagt efter en förstärkare, och när man kollar spänningskubarna på en del förstärkare, så dalar de en hel del efter 4 ohm.

Den jag först främst kikat på är Densen Beat 100 och enligt Stereophile.

"The 4 ohm power hit 150W on short-term program-related peaks, but the amplifier didn't like 2 ohms at all - the peak level was truncated by electronic limiters to just 30W effective power (8,75 dBW). Severe 4 ohms speaker loads should be avoided."

Klara denna förstärkare av att driva mina högtalare är frågan alltså?

Hela testet finns på www.densen.dk under reviews .En spänningskub gjord av Tyska Audio finns även där.

Mvh Joakim


JM
Member

533 Posts

Posted - 2003/05/04 :  09:42:16  Show Profile Send JM a Private Message
Elementen är ju iofs paralellkopplade, men inom olika frekvensområden. Så förstärkaren kommer bara att "känna av" ett element åt gången sas... Inga problem med andra ord !

Mvh/Janne

Att mäta är att veta !
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000