HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 nytt DIY kablage.. coax från elfa.. vilka?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

regner
Member

899 Posts

Posted - 2003/05/03 :  11:20:17  Show Profile Send regner a Private Message
tjenare gott folk..

senaste timman har jag sittit på elfas hemsida och tittat igenom deras coax kabel sortiment och det finns en hel del trevligt.. de som verkade trevligaste är dock inte 75 utan 50 ohmare.. A erfarenhet, hur pass mycket påverkar detta ljudet?

Jag har tänkt beställa hem ett gäng olika kablar för en liten utverdering. I hopp om att någon ska spela bättre än min rg59a.
Så nu skulle jag gärna vilja ha några förslag. Vilka coax kablar ur elfas sortiment skulle NI själva välja eller kunna tänka testa. En liten motivering skulle även vara bra.

mvh

Micke

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/05/03 :  11:26:55  Show Profile Send Nagref a Private Message
Ska du testa en massa olika så föreslår jag att du kollar på de med lägst kapacitans. RG62 ligger bra till då!

Gör gärna 10-meterslängder (där du ser till att hålla höger och vänsterledaren nära varandra (med buntband eller helt enkelt genom att tvinna dem)) så att ljudskillnaderna blir tydligare. Efter det så kan du ju göra mer lämpliga längder av vinnaren.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/05/03 :  12:23:58  Show Profile Send matson a Private Message
Hej!
Om signalkabeln inte skall vara speciellt lång(över 2 meter), så tycker jag inte det är någon större idé att jaga låg kapacitans.
Kabeln tål en viss kapacitans och jag hade valt någon koax med en riktig kopparledare.
Jag hade också satsat på en semi-balanserad konstruktion hellre än att bara använda koaxen som den är.
Kolla även in deras "mik-kablar" när du ändå är igång.(55-813-43 tex)
För semi-balanserad hade jag utgått från 55-906-41 och sen kompletterat med skärm och mantel.
Ren koax hade jag letat upp Belden 1506A(tror jag den med solid ledare heter).

Mvh
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2003/05/03 :  16:02:20  Show Profile Send DHT a Private Message
Är det en vanlig analog-kabel du skall göra behöver du inte bry dig om impedansen..
RG214 är den koax som jag gillat bäst av de jag provat (har även testat den mot ett flertal kommersiella kablar runt 3000-4000kr med framgång)
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2003/05/05 :  14:29:31  Show Profile Send regner a Private Message
hmm.. där ser man, varken kapasitans eller impendans är något man igentligen behöver bry sig om när man väljer analog signalkabel. Tack för alla tips!

Efter lite utverdering hamnade valet på: http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2042.htm och http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/3900.htm ... ska bli intressant att se vilken som klingar bäst och hur mina olika rg59or står sig mot dem.

mvh

Micke
Go to Top of Page

tengil
Member

331 Posts

Posted - 2003/05/05 :  15:00:17  Show Profile Send tengil a Private Message
Spelar över huvud taget kabelns ohm någon roll? Är det inte flera tusen ohm i ingångarna och utgångarna alla redan? (Jag har ingen personlig kommentar till detta, då jag har fått höra det personligen..)

Regner: Du håller väl koll på kablarnas diametrar? Den ena är jättesmal (inget större problem) medan den andra är jättetjock (10.5mm), vilket inte går in i någon RCA-kontakt jag sett..
men.. lösningar finns på allt! Det blir bara mer eller mindre krångligt!!
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2003/05/05 :  20:13:52  Show Profile Send DHT a Private Message
Om man skalar bort manteln en bit på RG214 så går den in precis i en 9mm RCA och sådana finns det ju en hel del av.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000