HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Basreflex med höga Qts
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

luminous
Member

252 Posts

Posted - 2003/05/03 :  02:34:07  Show Profile Send luminous a Private Message
Jag undrar om det är någon som har lite koll på vad det är för dåliga egenskaper man får om man använder en bas med högt Qts (över ~0,45) i en basreflex låda? Man för ju underbart djup bas enligt simuleringar förutsatt att elementet har rimligt låg fs!

Jag har ju läst att dessa basar trivs bäst i slutna lådor!

MVH | Life's too short for bad sound

Edited by - luminous on 2003/05/03 02:35:52

Mixon
Member

69 Posts

Posted - 2003/05/03 :  12:13:01  Show Profile Send Mixon a Private Message
Med ett högt Q-värde så blir impulssvaret försämrat. Skickar du in en kort puls så tar det alltså längre tid innan konen står stilla.

Mixon
Go to Top of Page

luminous
Member

252 Posts

Posted - 2003/05/03 :  17:26:12  Show Profile Send luminous a Private Message
Låter ju inte så kul! Men vad jag vet så beror impulssvaret enbart på frekvensgång och resulterande fasgång/grupplöptid, vilket inte förklarar detta... Alltså måste jag veta fel?

Är det någon som vågar sig på en lite mer djupdykande förklaring??? (kanske finns svaret i min nylånade Loudspeaker Design Cookbook 6th edition som är men den kan ju mäta sig med en mindre telefonkatalog )

MVH | Life's too short for bad sound
Go to Top of Page

Simba
Member

308 Posts

Posted - 2003/05/03 :  17:45:35  Show Profile Send Simba a Private Message
Normalt vil jeg tro de store kassene er det største problemtet.

Samt avrullingen nedover (24dB.pr.okt) vil passe dårlig med rommets forsterkning (12db.pr.okt). Dette vil gi en ulinear frekvensgang. Jo dypere kassen går, jo større blir problemene.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000