HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Koaxialkabel, vad göra med?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/05/01 :  18:03:45  Show Profile Send Parasite a Private Message
Hejsan, har en massa koaxialkabel av den typ som förr användes till mindre nätverk (tror ni vet vad jag menar utan at kunna dden rätta benämningen), finns det något vetigt man kan använda dess till, tycker ju det är synd att slänga =).

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2003/05/01 :  19:49:46  Show Profile Send lennartj a Private Message
Om det råkar vara kabel typ RG59 är den utmärkt som digital interconnect (75 ohm är optimalt för SPDIF). I vilket fall tycker jag att du ska skaffa lite medelbra RCA-kontakter och göra dig ett enmeterspar först att prova med. Min erfarenhet är att sådana kablar kan låta väl så bra som många färdiga kabelpar i 1000kr-klassen.
Ser kablen riktig sunkig ut, eller om skärmen eller mittledaren ser oxiderad ut, även om du klipper av kabeln en bit in och skalar rent, så är det nog bäst att kassera skräpet.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/01 :  23:51:52  Show Profile Send divander a Private Message
Jag sitter i samma sits. När jag idag städade i garderoben under trappen hittade jag en rulle RG59. Jag har ingen aning om var den kommer ifrån (som så mycket annat i mitt hem) me låg där gjorde den i alla fall. Tyvärr så har jag ingen användning av en digitalkabel. Jag får väl fläta en korg eller något annat av den.

Det borde väl vara stor skillnad mellan olika RG59-kablar. Eller låter dom liknande bara de inte har oxiderat?

Oops! I did it again
Go to Top of Page

944Driver
Member

159 Posts

Posted - 2003/05/02 :  00:55:48  Show Profile Send 944Driver a Private Message
Testa den som vanlig signalkabel annars, det är inte impedansen på 50 eller 75 ohm som kommer att avgöra om den funkar bra till det. Om den är lång kan den vara perfekt till nått multiroom test eller nått.

//Magnus

Edited by - 944Driver on 2003/05/02 01:01:33
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2003/05/03 :  20:36:01  Show Profile Send lennartj a Private Message
Ursäkta, jag var lite otydlig. När jag nämnde 1000 kr-PAR menade jag som signalkabel. Vi är många som har fler programkällor än CD (tuner, MD, (kassett???) etc.), som vi kanske inte anser värda att kosta på kablar för 1000-tals kr, men koax med skapliga kontakter kan vara ett lyft jämfört med medskickade "lakritssnören".

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000