Author |
Topic  |
|
vagabond
Member

152 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 21:30:48
|
Hej! Troligen fel topic men jag försöker ändå :)
Jag tänkte nämligen bygga en enkel fjärr till min förstärkare och undrar om någon har tips/schema och sånt. Egentligen ska bara volympotten styras (och ev på/av-knappen)
tacksam för svar. |
Ingen är perfekt, jag är ingen alltså är jag perfekt. |
|
Fisksmisk ola
Member

1763 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 21:36:44
|
det finns väl sådana byggsatser på elfa? de kanske är lite dyra dock om du vill kunna komma undan extremt billigt |
Euroline - T-Amp - DIY |
 |
|
Petter
Member

129 Posts |
Posted - 2003/04/30 : 11:02:40
|
Pabo: Du har väl byggt en i trä, vad innehåller den? |
/Petter Lind
"Friskt lödat, hälften brunnet." |
 |
|
rikkitikkitavi
Member

656 Posts |
Posted - 2003/04/30 : 11:25:12
|
vagabond, PM:a Pabo, hes got the stuff you need, fjäko kretsar som är busenkla att använda.
/rickard |
I m only in it for the DIY |
 |
|
944Driver
Member

159 Posts |
Posted - 2003/04/30 : 12:53:33
|
Holtek har jag för mig kretstillverkaren heter, finns på RS. De är verkligen busenkla att använda. HT12L eller nått heter nån av kretsarna..
//Magnus |
 |
|
Pabo
Member

993 Posts |
Posted - 2003/05/01 : 14:55:48
|
Howdie boys!
Det var ett tag sedan. Jag har sååå mycket att göra och snart tittar dessutom min bebis ut ur frun 
Jag har använt kretsar ifrån Holtek som heter HT12A och HT12D. De är som sagt busenkla att använda. Mha några dioder nollar man önskade ingångar på sändaren och sedan kommer samma 4-bits parallellkod ut på mottagarens utgångar.
Jag vet dock inte om man kan få tag i dem i Sverige. |
Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen! |
 |
|
Freddie
Member

322 Posts |
Posted - 2003/05/01 : 17:53:38
|
Schema på fjärr och mottagare med Holtek kretsar
Fjärrkontroll:

Mottagare:

Jag fick tag på mina från Farnell, men det var ett bra tag sedan. Dessutom så säljer dom inte till privatpersoner :(
/Freddie |
 |
|
Freddie
Member

322 Posts |
|
Pabo
Member

993 Posts |
Posted - 2003/05/01 : 19:30:29
|
Jag såg att Farnell faktiskt säljer alla Holteks fjärrkretsar nu. Detta kan kanske vara min förtjänst eftersom jag ringde till dem för något år sedan och tipsade om att det är lönlöst att ha mottagare i sortimentet men inte sändare. Jag rekommenderade dem att ta in HT12A som komplement till HT12D vilket de nu har gjort
Snälla ni, ifrågasätt inte att det är min förtjänst, man kan väl få leva i sin drömvärld en stund
Man behöver dock fixa en liten fiffig motordrivare efter mottagaren och det har jag gjort. Jag kanske kan lägga upp en bild om jag får tid. |
Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen! |
 |
|
|
Topic  |
|