Author |
Topic  |
matså
Semesterfirare

2705 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 12:10:02
|
Hej min arbetspolare är igång igen. Han påstår att de som lyssnar på rockmusik inte behöver stereo. För att det skall låta naturligt så skall det vara mono.
Jag håller inte med, gör ni? |
Min fotosida på flickr
|
|
svanbo
Member

1240 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 12:11:38
|
Öhhh.... va? Finns det något argument till detta påstående? Annars känns det meningslöst att överhuvud taget kommentera... |
 |
|
matså
Semesterfirare

2705 Posts |
|
Hepcat
Member

1103 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 12:25:49
|
Det måste väl gälla vissa beatles skivor och liknande som var gjort för mono från början men bolagen gjort mysko stereo verisioner av. En del av det jag lyssnar på är mono inspelat. |
www.selleri.de
|
 |
|
jajo
Member

147 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 12:27:05
|
Heter din arbetspolare Phil Spector? /Jan |
Sämre signatur. |
 |
|
svanbo
Member

1240 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 12:30:18
|
Onaturligt?? Håller han för ena örat när han är på konsert då eller...? |
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 12:45:16
|
Jag tror att din arbetspolare i själva verket är du själv! Du vågar bara inte säga det själv för du inser att ingen kommer att hålla med dig! (Obs! Skämt)

Johan. |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
bernu
Member

424 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 12:54:17
|
Det enda jag skulle kunna gå med på är att exempelvis elgitarr endast består av en monosignal mellan gitarr och förstärkare men det är ju trots allt så att vi uppfattar ljudet från förstäraren med vanligtvis två öron vilket trots allt ger stereo...
/Björn |
/Björn, Halmstad (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15306) |
 |
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 13:20:00
|
Det finns faktiskt en del inspelningar som åtminstone jag föredrar i mono. Det gäller främst gamla 60-talsinspelningar som gjorts om till "fuskstereo" (trummorna helt utpanorerade till vänster, sången enbart i höger kanal o.s.v.) I sådana fall låter det i varje fall betydligt naturligare med mono. |
 |
|
matså
Semesterfirare

2705 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 13:51:16
|
Nej käre herr Knoppen, det är inte jag. Han anser sig vara så klok att inte blanda sig med fanatiker som oss |
Min fotosida på flickr
|
 |
|
Member

83 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 13:54:35
|
Hmmm tycker att man känner igen det här från minhembio.com  |
There are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't |
 |
|
Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 13:56:28
|
Hej Matså!
Att du orkar hålla på såhär, är själv trött på alla som "har en kompis" som gjort detta eller detta! Samma sak med alla som säger att de bor ihop med en "vän", trots att vännen bott där i 10- 30 år, så kan de inte säga att det är min pojk/flickvän etc. Varför inte ta steget full ut och säga jag eller att man är hpmosexuell etc! Pröva Matså att i ditt fall säga jag, det känns nog bättre efteråt. Om det nu är en arbetskamrat som du "filosoferar" med så försök få tag i någon djupare arbetskamrat. Mvh Kenth
   |
 |
|
rikkitikkitavi
Member

656 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 13:56:30
|
hm, kan det ha med långt hår och headbanging att göra?
/rickard |
I m only in it for the DIY |
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 13:57:25
|
Det blir spännande att höra nästa uttalande från din arbetspolare! Faktiskt mycket underhållande! |
 |
|
matså
Semesterfirare

2705 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 13:59:38
|
Nej han är kortklippt bor i en föredetta koperativt boende och är kommunist(bra) och är mycket trevlig. Han är dessutom musiker med tinutus. Men är mycket trevlig, han må ha lite konstiga åsikter |
Min fotosida på flickr
|
 |
|
Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 14:03:33
|
Hej igen Matså!
Kul att din "kompis" är en bra kommunist, och inte är/var som Stalin, Lenin mfa! Mvh Kenth
   |
 |
|
marens
Member

3368 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 14:24:20
|
Han har inte tänkt på att man hör saker bättre om de kommer ifrån olika håll? Har din kamrat testat att hålla för ena örat i en folksamling och försökt urskilja vad någon säger?
Tycker själv att rena monoinspelningar låter påträngande och grötigt, man blir trött i öronen för det går inte att urkilja nånting i musiken. Sen om det var så "riktig" rock lät för 50 år sedan skiter jag fullständigt i. |
 |
|
matså
Semesterfirare

2705 Posts |
|
j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 15:15:05
|
Kan du inte be din arbetspolare att skriva själv på forumet?
Så kan ha få vår bild till livs direkt! Och vi får direkt ta del av hans roliga åsikter! (Det är väl samme man?)
Man kanske tillochmed kan göra en samlingstråd med lustigheter... 
Angående topicen: Stig Carlsson var länge motståndare till stereo! Kommer dock inte ihåg varför...
mvh J.P. |
 |
|
Neodynium
Member

2170 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 15:20:05
|
Mono? Killen kanske är döv på ena örat? Pratade med en kille som bara hade hörsel på ena örat... enligt honom så gav "stereo" inte honom något... pga att alla ljud kom från samma ställe enligt honom själv.
|
 |
|
qsecofr
Member

615 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 15:23:55
|
öööö han får liksom en kanal på köpet i dag varse han vill eller inte. |
 |
|
DasIch
Starting Member
36 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 15:56:01
|
matså, börjar det inte bli dags att ta med din arbetskamrat till någon trevlig hifi-handlare, så kan han jämföra olika system - kanske både i mono och stereo - för att bilda sig en bättre uppfattning? Fast det kanske är dumt om du trivs med honom som han är. Dessutom vet jag inte hur kommunister reagerar på en sådan miljö. Den enda kommunist jag träffat skulle ylat något om förtryck mot arbetarklassen om han såg priserna på lite exklusivare hifi. Men så var han allmänt galen också, vilket din arbetskamrat inte behöver vara.
Den rockmusik jag lyssnar på är annars oftast inspelad i stereo, och det skulle garanterat låta onaturligt utan ett ordentligt stereoperspektiv. |
Objektivist |
 |
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 16:02:42
|
Jag vet en hel del skivor som låter bättre och mer naturligt i mono. Det är såklart äldre musik. Att mono skulle vara bättre än stereo håller jag inte med, men att en hel del skivor så kan, och är, mono att föredra. T ex så föredrar jag Jimi Hendrix's Axis Bold As Love i mono. Även en del tidig Bob Dylan låter bättre i mono. |
 |
|
jajo
Member

147 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 16:26:19
|
Jag har en hel del Jazz inspelad i mono samt en del opera. Dessa pressningar låter ofta mycket bättre än de stereoutgåvor som gjordes då. Det är främst Liberty och Blue Note från 55-56 vill jag minnas. /Jan |
Sämre signatur. |
 |
|
bassman
Member

402 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 16:30:51
|
Jag gillar multikanalsmono. |
Det låter bättre med helrör på bänken
|
 |
|
NtR
Member

680 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 18:05:14
|
Hej!
Jobbarpolarn din har en poäng, dock inte när det gäller plattor. Jag är själv rockmusiker så jag kan språket s.a.s. Jag har vid ett flertal tillfällen varit och kollat diverse gig där jag hamnat lite fel i lokalen. Då är det rättså irriterande att man panorerat ut den där (troligen) snygga mandolinen i högerstacken, när jag står och sippar på min bira till vänster på haket. Surt. Ännu värre är det när man panorerar ut stämsången för mycket, då går ju halva harmonierna förlorade. Kort sagt, mono är inte alldeles fel live. |
Nicke the Rocker |
 |
|
Topic  |
|