HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Bygga snygga chassien ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2003/04/28 :  22:21:10  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
Någon som kan förklara hur man får till SNYGGA chassien (helst utan allt för stor kostnad) till en rörförstärkare´. Att klippa till och bocka ett "U" , dvs topp med 2 sidor är väl OK. Men nästa 2 då. Då är ju bockmaskinen i vägen. Banka med hammare och bräda.... visst men det blir INTE snyggt när jag gör det. Vad/var skall jag leta efter info.? På nätet? Biblioteket?

Vi snackar 2-3mm aluminium. Storlekar runt 500x200mm vikt mått.

mvh
gammelnalle

Den som hittar några stavfel får behålla dessa

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/04/29 :  12:02:14  Show Profile Send matson a Private Message
Kan inte trä vara ett alternativ?



Annars plåtar och fyrkantsstång.....

Mvh
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2003/04/29 :  12:06:09  Show Profile Send cittroman a Private Message
http://www.edgaraudio.se/tubes/chassie.htm

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2003/04/29 :  12:31:01  Show Profile Send jonsson a Private Message
topp, sidor, och baksida kan du bocka utan problem fast det är nog smidigare att ha topp och sidor i ett stycke, botten och baksida i ett och lös frontplatta??? lite hur du tycker det är smidigast, och hur du vill att det ska se ut... nackdelen med så tjockt material är att du inte kan få snygga vassa hörn utan att du får pressmärken i materialet och det är inte så snyggt...

Mvh Magnus Jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2003/04/29 :  20:44:45  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
Man bugar och tackar för svar.
Trä!!! Oj, det VAR SNYGGT! men int' tror jag det bli så snyggt när ja' skall träa...
Edgaraudio: Jo jag skrev "helst utan allt för stor kostnad" och med mina mått så blir det inte billigt....
Magnus verkar vara närmast vad jag KANSKE kan åstadkomma....
Jag skall till yrkesskolan imorgon , kanske kan någon där hjälpa en gammal gubbe att lösa problemet. Jag vill helst göra jobbet själv....
Men kom gärna med mer inputs...

björn

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/04/29 :  21:21:04  Show Profile Send time a Private Message
Åk till IKEA och köp en besticklåda, sinkade hörn och lätta att "slakta" klipp till en alu eller kopparplåt och lägg i. Finns i två storlekar !

Lämnat forumet
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2003/04/30 :  09:42:35  Show Profile Send jonsson a Private Message
Ett litet tips om du vill ha snygg finsih: gör topp och sidor i typ 0.5 mm rostfritt en fetare frontplatta, kanske trä!? botten och baksida kan du ju ha i lite kraftigare alu typ 2-3 mm??? anledningen till de tunna toppen är att du kan göra skarpa snygga bockar i tunn plåt medans du i tjockare material får skrapmärken, större radie på bocken och materialet har en tendens att se ut som det blir sprickor i det....

Mvh Magnus Jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/04/30 :  22:54:23  Show Profile Send Xover a Private Message
Inget trä i lådan glöm det det blir bara problem med skärmning från allhanda strålningar, gör en låda helt i metall helst stålplåt men andra material kan komma ifråga, rör är känlsliga för bakgrundstrålning.
Go to Top of Page

naked child
Starting Member

17 Posts

Posted - 2003/05/01 :  00:28:24  Show Profile Send naked child a Private Message
Kennets sidor. klicka elektronik. Där visar han hur man kan göra sjysta frontpaneler.Http://hem bredband.net/b100922/hoppsida.Html.

naked child
Go to Top of Page

naked child
Starting Member

17 Posts

Posted - 2003/05/01 :  00:59:16  Show Profile Send naked child a Private Message
sorry! addressen till kenneths hemsida är: http//welcome.to/kenneth.johansson

naked child
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/05/01 :  01:15:28  Show Profile Send time a Private Message
Antog att du ville bygga rörslutsteg, det funkar bra med träsidor men försteg kräver lite skärmning, folie eller plåt

Lämnat forumet
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2003/05/02 :  18:32:44  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
Tack för nya tips. Det har FAKTISKT varit till hjälp! Kennets sida var extra kul, men jag tror att bägge adresserna var fel... (?) men jag kom rätt till slut. Värt att titta på om man är elektronikintresserad. Fast jag hade lite svårt att hitta rätt men det var väl liasom meningen???
mvh
björn

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000