HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Bashorn färdigt!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2003/04/28 :  17:41:36  Show Profile Send Rapid a Private Message
Halloj!
Nu är mitt bashorn klart och provlyssnat . Hornet är ritat för en JBL 2240G 18" bas, som har suttit i en 300 liters portad låda innan. Hornet var iofs klart för nästan en vecka sedan men jag har äntligen tagit mig tid för att knåpa ihop en halvrisig hemsida med information om det. Måste säga att jag är väldigt nöjd med hornet Det var inte så himla svårt att designa. Mycket kul projekt som kan rekommenderas.
OBS! Se till att ni får in hornet genom dörren och eventuella trappor. Annars slutar det med att ni får såga uti det som jag gjorde.

Ritningen ger ett horn som är 70cm+2*22mm=74,4cm högt horn så kolla upp dörr bredden innan om ni ska bygga det.
Jag tycker faktiskt det blev bättre ljud i hornet än i den förra basreflexlådan. Betydligt rappare enligt mig. Här e URL:en om ni vill kolla lite:
http://hem.passagen.se/sajberrapid

För tillfället driver jag hornet med en risig Rotel RA-1000 förstärkare men när jag har byggt till en volympott på delningsfiltret (annars lär hornet överrösta allt annat) så ska jag koppla basen till ett Adcom GFA-555 slutsteg som ska ge 850W i 4ohm, bryggat.

MVH Mattias

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/04/28 :  17:46:53  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

helt rätt.

hur fann du JBL elementet ?
har du fler? vill sälja nått? kanske?

hihi

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/04/28 :  17:56:05  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
sajberrapid,

Wow!!! Fräckt!!!

Vad säger gannarna nu då?

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2003/04/28 :  18:02:40  Show Profile Send Rapid a Private Message
neriks: hehe, jag bor i villaområde så det e rätt lugnt (hornet pekar mot trädgården). Jag har inte vågat maxxa det än för förstärkaren suger rätt kraftigt, men målet är att takpannorna ska rysta (det gjorde de innan).

NN: Köpte i lilatidningen för 3år sen kanske. Sen byggde jag en 300l låda i 22mm MDF som jag har kört med ett tag. Jag har inga fler lösa JBL element. Däremot har jag ett par högtalare med JBL 2235, beyma 8M100, fostex 1" driver FD600 och JBL 2405 som jag kör med, men de ska jag nog sälja (inte i delar) sen när mina horn e klara. Kanske behåller basarna... får se.
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/04/28 :  18:10:54  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

jasså!!

jag är spekulant på 2235 om du vill sälja nån gång!!
är du nöjd med 2235 baselementet ?

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2003/04/28 :  19:38:51  Show Profile Send Rapid a Private Message
ja, de funkar bra men som sagt så får jag väldigt lite bas i mitt rum. Alla högtalare jag har testat ger lite bas. Jag har paddat ner mina mellanregister som är på 104dB nästan 16dB, men det är ändå inte så mycket bas. Neutral skulle jag nog beskriva basen. Jag tycker dock jag borde få några dB roomgain så jag borde få rätt bra flås. Men visst, de spelar fint. Jag gillar bara inte att ha så mycket på L-pads för de blir ganska känsliga när man närmar sig -16dB. Funderar på att sätta i andra basar med högre verkningsgrad, sälja högtalarna och behålla 2235. Får se hur det blir till sommaren. Nu står det mellanregisterhorn på tur att byggas men först måste rost lagas på bilen =)

MVH Mattias
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/04/28 :  20:56:28  Show Profile Send Parasite a Private Message
Sajberrappid, om man bortser att jag saknar en bild med "hela hornet" så måste jag säga att jag tyckte det såg klart sjysst ut =). Är u full gång med att försöka mig på nått bygge själv, dock inte lika seriöst som en 18". Dock lite nyfiken och hade tänkt på mina bara knän be dig provspela lite tekno och redigt elack metal-musik och få ett utlåtande hur en sån hornkonstruktion klarar det =).

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2003/04/28 :  21:34:06  Show Profile Send Rapid a Private Message
Den 2:a bilden är nästan hela hornet, men jag förstår om det är svårt att se helheten =)
Ska fixa i delningsfiltret så jag kan ställa volymen och koppla in ett större slutsteg, sen kan jag testa åt dig. Vad vill du få spelat? Själv kör jag rätt mycket Infected Mushroom, om du känner till dem.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/04/28 :  22:17:41  Show Profile Send n/a a Private Message
Angående dämpningen så kanske du skulle fundera på aktiv delning även mellan 2235orna och dom övriga elementen. Kostar en slant men löser samtidigt dina problem.

Är hornen effektkrävande .
Verkningsgraden är naturligtvis så pass hög att det igentligen inte skall gå åt så mycket effekt men elementen är fortfarande lika stora.

NN. Det här kanske skulle vara nått för dig, till subbarna alltså.

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2003/04/28 :  22:38:29  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
sajberrapid- det står att du ska bli elektronikingenjör om två och ett halvt år.
hur blir man det?
vad har du gått för linjer och kurser?

/olle- vill gärna bli om några år

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2003/04/28 :  23:09:49  Show Profile Send Rapid a Private Message
ola: Läser till civilingenjör i elektroteknik på lunds tekniska högskola. 4,5 år lång utbildning och jag har snart 2,5 år kvar. På gymnasiet läste jag natur.
Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2003/04/28 :  23:22:02  Show Profile Send Rapid a Private Message
dahlberg. Jepp, jag har funderat på aktiv delning eftersom jag har 2st likadana slutsteg men samtidigt så kan jag inte sälja högtalarna till någon med ett slutsteg då. Jag ska ändå bygga nya högtalare nu så jag hoppar nog över det =)
Nä, det är bra verkningsgrad så det krävs inte så mycket egentligen men samtidigt känns det som ett 18" element vill ha lite att röra sig med. Jag vill gärna ha goda marginaler =)
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/04/28 :  23:27:51  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Hörredu Sajberrapid,

du har intressanta idéer, och ligger lite på samma spår som
mig och Neriks märker jag.
Ett stort plus i kanten att du har JBL -element hemma!!!


Du vet, nu är du med i "klubben JBL" :)

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2003/04/28 :  23:36:52  Show Profile Send Rapid a Private Message
Niklas, jo, jag tycker mig kunna ana det själv :) Det hade varit kul att lyssna på dina högtalare när de blir färdiga men du bor väl inte i närheten av skåne? 100% JBL blir det väl inte riktigt men en hel del :) Du har lyckats samla på dig rätt många element har jag hört. Ska bli kul att se vad det blir av dem. Själv har jag fått smak för horn på gamla dar (fyllde 21 förra veckan :) ).
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2003/04/28 :  23:54:19  Show Profile Send Anton a Private Message
En elektro-typ till !
-Är själv e00:a.

Praktiskt att placera hornet under skrivbordet! Du lär ju inte sakna bas med det hornet iaf. .

Grannarna skulle nog protestera om man byggde något likande själv, men tanken har faktiskt funnits.

/Anton

Edited by - Anton on 2003/04/28 23:56:16
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/04/29 :  00:05:43  Show Profile Send henricsson a Private Message
sajber, Fetast! För lite bas E du galen
Kul med fler folk som gillar den psykadeliska musiken.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2003/04/29 :  10:00:56  Show Profile Send Rapid a Private Message
Anton - elektro, trevligt :)
henricsson - hehe, för lite bas kanske är fel att skriva men i förhållande till vad jag borde få så är det så tycker jag.
Go to Top of Page

blackrose
Member

172 Posts

Posted - 2003/04/29 :  13:31:23  Show Profile Send blackrose a Private Message
FRÄNT!!
Något som skulle gå att göra med ett par JBL GTI 1200 !!??
Vad ska elementet ha för egenskaper??

Som Lemmy i Motörhead säger: "Eat well, stay fit and die anyway"
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/04/29 :  19:21:05  Show Profile Send Parasite a Private Message
Hej igen sajberrappid, infected mushroom rockar ju fett (om man nu kan använda ordet "rocka" om techno) de är noig perfekta eftersom de kör en hel del variationer i sin musik , mina favvolåt med dem är för övrigt "bust a move". Har du tillgång till ministry också så skulle det va perfa inom metal-genren =)
Skälet att jag vill ha ditt utlåtande från sån musik är att jag dels giullar sån musik och dels så brukar det vara så att olika högtalare passar bäst till en viss sorts musik, skulle va kul att veta om de funkar till Infected mushroom och ministry =)

Tackar ödmjukast på förhand =)

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2003/04/29 :  21:41:48  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
ok, tackar.
jag tror jag ska gå det sen när jag växt till mig lite

det eller en akustikskola i luleå som en kusin berättade om

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2003/04/30 :  08:59:55  Show Profile Send Rapid a Private Message
blackrose - nja, bilbasar tror jag fungerar dåligt i horn. Jag vet inte exakt vilka parametrar man bör ha men vissa säger att elementet ska ha en lätt kon och en stor magnet. Kan du fixa en länk med alla T/S parametrarna så kan jag kolla lite?
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/04/30 :  10:43:27  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
sajberrapid,

Generellt så brukar man använda element med lågt Qts och relativt högt fs ... Kvoten mellan Qts och fs bör ligga någonstans runt 120 eller högre.


Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000