HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Portfråga
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

PelleW
Member

311 Posts

Posted - 2003/04/26 :  13:16:10  Show Profile Send PelleW a Private Message
Om man ska göra en slitsad port, finns det något minsta höjd på porten? Säg att man gör porten 250mm bred och 5mm hög, är detta ett problem?

MVH
Pelle

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/04/28 :  16:42:36  Show Profile Send AndersP a Private Message
Egentligen inte. Såvitt jag vet är det bara portens area och längd ( på insidan ) som är intressant. Sen är det ju en annan femma att den port du beskriver blir skapligt trång, men det beror ju på applikationen förstås.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/04/28 :  17:19:10  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Det borde väl dock kunna bli problem med blåsljud vid smala portar. Om du gör den tillräckligt smal så får du nog en flöjt, eller kanske snarare en orgel.
Go to Top of Page

PelleW
Member

311 Posts

Posted - 2003/04/28 :  17:24:05  Show Profile Send PelleW a Private Message
Två olika bud här. Kanske någon som provat att göra något liknande?
Tänkte mest på om man skulle göra en port till Tangband-åttan, så vore det enkelt om man kunde göra en platt port invändigt eftersom den blir ganska lång.

/Pelle
Go to Top of Page

Magnus Lindqvist
Member

115 Posts

Posted - 2003/04/29 :  07:30:31  Show Profile  Visit Magnus Lindqvist's Homepage Send Magnus Lindqvist a Private Message
Pelle, av ren nyfikenhet, vilken volym på lådan och avstämning har du tänkt dig. Själv är jag inne på att ha 27 liters volym och Fb 27Hz. Detta skulle innebära en port på diameter 5 cm och längden 26 cm.
/Magnus

http://www.prisjakt.nu/galleri.php?user=Magnus%20L#10291
Go to Top of Page

PelleW
Member

311 Posts

Posted - 2003/04/29 :  10:31:06  Show Profile Send PelleW a Private Message
Magnus,

jag har inte simulerat med den så mycket. Det var mest en tanke då jag tänkte ha lite mer än 19cm^2:s (motsvarande 5cm i diam) öppning på porten. Då blir röret rätt så långt med en avstämning på ca 28Hz.
Jag tänkte först prova åttan i en transmissionlinjelåda, modell papprör från Ångsågen. Funkar inte det bra så kommer jag att prova en portad låda. Antagligen lite mindre än 27 liter. Tyckte mig se bra resultat med enbart 20 liter. Dock tillkommer någon liter i port då.

/Pelle
Go to Top of Page

MadMan
Member

540 Posts

Posted - 2003/04/29 :  12:28:27  Show Profile Send MadMan a Private Message
Jag tänker testa 12Liter portat (tangband). men det jag undrar är om denna 65cm långa port kommer få nå fuffens för sig.. ??

röret kommer även vara krökt 2 ggr, kommer det störa luftflödet något ?

Nice from a far, but far from nice.
Go to Top of Page

Isidor
Member

166 Posts

Posted - 2003/04/29 :  14:18:28  Show Profile Send Isidor a Private Message
PelleW,

En slitsformad port är på många sätt att föredra framför en cirkulär dito eftersom man på detta sätt minskar turbulensgraden, alternativt uttryckt höjer den maximala ljudtrycksnivån innan blåsljud uppkommer. Virvlarna har svårare att "få plats" i en kanal av denna typ (lägre Reynold's tal). Dock ökar man också det laminära strömningsmotståndet när spalten blir tunn, vilket gör att man inte bör underskrida kanske 10 mm eller så. Rundade kanter på in- och utsida är också viktigt, som vanligt.


Madman,

Krökta portar bör man vara försiktig med. Om man nödvändigtvis vill använda en sådan så måste man undvika tvära böjar som genererar turbulens. Överkursen innefattar också s.k. ledskenor.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000