HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Dämpning i hörnen, vad bygga?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2003/04/27 :  17:03:00  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message
Snart är det dags att flytta till ny lägenhet. Jag och tjejen håller på och planerar möblering lite och en idé hon kom med var att ha bokhyllor placerade i hörnen vridna 45 grader. Detta tyckte jag lät som en bra idé eftersom det ger mig utrymme att bygga något dämpande bakom.



Så... Vad skulle man kunna bygga bakom bokhyllorna?

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2003/04/28 :  09:58:32  Show Profile Send jonny99 a Private Message
Jag hoppas att bokhyllorna är sådana utan rygg annars blir det ju inte så mycket effekt. Om du fyller utrymmet bakom bokhyllorna med rockwool och sätter en ram med ett akustiskt transparent tyg framför så får du en bredbandsabsorbent som borde gå relativt långt ner i basen. Om du istället slår in rockwoolen hermetriskt i byggplast så får du en membranabsorbent som funkar bättre i basen men inte alls i mellanregistret och diskanten. Jag skulle satsa på det första alternativet i första hand, om du tycker att resultatet är för dött och diskantfattigt så kan du ju alltid bygga om till det andra alternativet. Detta är enkla och billiga alternativ som är enkla att bygga och som man kan slänga ut om "she who must be obeyed" får andra inredningsideer. Andra på forumet har byggt mer avancerade saker som eventuellt funkar bättre men som är svårare och dyrare att bygga, du kan göra en sökning för att hitta diskussioner om dessa.
Go to Top of Page

Johnny
Member

223 Posts

Posted - 2003/04/28 :  10:33:50  Show Profile Send Johnny a Private Message
Jag är också lite nyfiken på hur man kan lösa detta, har en likadan möblering, exakt lika faktiskt

Jag har iofs inga "öppna" hllor, men jag ska köpa nya, och då är det väl lika bra att satsa på sådana

//Johnny

Just nu: In Flames "Soundtrack to your escape"
Go to Top of Page

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2003/04/28 :  21:10:49  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message
Bokhyllorna är dessvärre med rygg:


Min förhoppning är ändå att, om hyllorna står lite luftigt från väggen, man skall kunna dämpa åtminstone låga frekvenser.

Go to Top of Page

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2003/04/28 :  21:36:31  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message
Förresten. Stenullen (rockwool på svenska?), i vilken form köper man lämpligast denna som? Är det i plattor, i "säckar" eller vad? Hur mycket kostar det i grova drag?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000