HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Bandpass med 18 " Eminence ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/04/27 :  11:49:08  Show Profile Send time a Private Message
Någon som provat eller har åsikter om bandpasslådorna ?
www.speakerplans.com (under sub plans ) Verkar ha högre verkningsgrad än vad som är troligt, vore kul att prova men frågan är om de duger nåt till jämfört med en portad låda och inte flåsar eller bullrar. Neriks eller NN ?

Lämnat forumet

Edited by - time on 2003/04/27 11:53:30

Simba
Member

308 Posts

Posted - 2003/04/27 :  12:51:43  Show Profile Send Simba a Private Message
Bandpasskasser kan fungere bra, vær bare oppmerksom på at disse kassene IKKE er designet for Eminence. I en bandpasskasse kan man forøvring prioritere følsomhet på bekostning av frekvensgang (=smalere frekvensområdet). Man kan da få en høyere følsomhet enn elementet er oppgitt med.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/04/27 :  13:31:37  Show Profile Send time a Private Message
Konstruktören rekommenderade Eminence Omega 18 till de båda bandpasslådorna, varför fungerar inte det ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Simba
Member

308 Posts

Posted - 2003/04/27 :  13:49:46  Show Profile Send Simba a Private Message
Det kan nok stemme!! Omega-18 har parametre som kan passe. Tror som du sier at følsomheten ser mistenkelig høyt ut.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/04/27 :  14:50:46  Show Profile Send time a Private Message
Det vore mycket intressant att höra hur en sådan låda låter, de är tydligen kapabla till ett ljudtryck som man antagligen inte kommer i närheten av hemma. Borde låta ganska oansträngt

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/04/27 :  15:47:48  Show Profile Send Parasite a Private Message
Förmodligen är den bandpass-subben med allra största säkerhet byggd för PA och jag har hört 2 olika badpasskonstruktioner till PA och skulle vilja säga så här att de ger inte redigt redigt sköööön bas, men de ger däremot ett härligt tryck. Så till de spelningarna jag hörde bandpasslådorna så funkade de alldelles förträffligt dvs rock på icke proffsnivå. Tror att man får tänka både två o tre gånger när bandpasslådor är lämpliga och inte.

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/04/27 :  15:54:16  Show Profile Send time a Private Message
Duger kanske till biorummet ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/04/27 :  16:19:02  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
time,

Jag håller med Parasite i det han skrev ...

Det går att få väldigt bra verkningsgrad med bandpasslådor men personligen gillar jag dem inte alls ... Jag har tyvärr aldrig lyckats bygga en bandpasslåda som ger ett rent och fint basljud ... Det går dock att få en hel del muller och tämligen kraftiga ljudtryck med bandpasslådor .

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/04/27 :  16:24:43  Show Profile Send Larsen a Private Message
De erfarenheter jag har av bandpasslådor (PA-bruk) är att de ger bra verkningsgrad, men går mycket åt det entoniga hållet. Not my cup on tea.

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/04/27 :  20:11:07  Show Profile Send time a Private Message
Tack, det verkar som det blir portade lådor istället ev med Omega 18, vill nog att de spelar snyggt.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/04/27 :  21:22:01  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Time:

Jag har en ritning som kanske kan vara av intresse. Den är tänkt för Eminence Omega 18, Magnum 18LF eller Kilomax 18.

Ge mig din mailadress om du vill ha ritningen.

/Erik
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/04/27 :  22:04:43  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Jag tycker inte om bandpass, jag tycker inte basen är realistisk, låter
stökig och muddig.
Men det finns nog potential att bygga en BRA bandpass dock, fast man ska
nog välja en annan låddesign!

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/04/27 :  22:24:35  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Förresten så går det även att använda JBL 2245 i den lådan jag har ritning på. Kom förresten på att den ju finns online (hade jag glömt):
http://www.woodhorn.com/Home%20Theater/subwoofer.htm

Eminence Delta 15 ska tydligen också passa utan några modifikationer av lådan enligt uppgift.

/Erik

Edited by - Erik Johansson on 2003/04/27 22:25:16
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/04/27 :  22:38:54  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

ja 2245 passar där perfekt, och jag har faktiskt funderat på att
testa att bygga en sådan låda! fast det går åt rätt mycket tid
och material..

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/04/28 :  06:46:42  Show Profile Send time a Private Message
Den var snygg ! Det är nog ett bättre alternativ än bandpass. Det är väl egentligen bara att anpassa avstämningen till andra element. Tycker en 2245 kostar för mycket, det är därför jag går och sneglar på Eminence

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/04/28 :  06:53:57  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Som sagt, alla de nämnda Eminence-elementen passar helt utan modifikation.

/Erik
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/04/28 :  21:14:14  Show Profile Send Parasite a Private Message
Har faktiskt hört en bandpass som lät ganska okej =), det var en 7:e ordningens trekammarlåda (tror jag det heter) alltså 2 basar med varsin kammare som spelade in i den tredje, alla kammare portade med rejäla rör. Tyvär så hörde jag bara den när han hade kopplat in den till tv:n (ja han drev den bara med tv:ns inbyggda förstärkare) med 2 st kompaktstereohögtalare till. Lät faktistkt redigt okej om man tänker på förutsättningarna. Han har den i bilen nu och där har jag inte hört den. Med detta så vill jag fortfarande hålla fast vid att man bör tänka vad man använder en bandpass till, hemmabio och bil eller om man gillar att dra på så att tackputtsen snöar inomhus så kan det nog va supärbt om lådan är anpassad till det man ska ha den till. Men för hifi och väl-ljud så är nog inte bandpass rätt idé. Men som sagt va till hemmabio (kanske för att öka draget i djupbasen) eller till hemmadiskot eller som sub till datorn är jag övertygad om att den kan passa. =)
De få egna erfarenheter jag har av bandpass är att de brukar funka bäst till anrtingen bioljud där det antingen är explosioner eller skottlossning så är bandpass inte fel, alternativt tekno, där basen ofta är så snabb så man inte hinner tänka på att den är lite entonig och mullrig. Däremot lugnare rock och liknande kan låta fördjävligt om man inte har bra bas för att den sortens bas är INTE förlåtande enligt mig, till skillnad från teknons bas.

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000