Author |
Topic  |
|
weezer
Member

568 Posts |
Posted - 2003/04/27 : 11:31:29
|
Holah!
Som det ser ut idag består 2-kanalsuppsättningen av enbart Linn, men jag tänkte försöka vara lite okonservativ och eventuellt beblanda in andra tillverkare .
Aktiva Ninka med Genki, Wakonda och AV5125 är pryttlarna (AV-delen sköts av påhängsprocessor för Linns Trikan och 5110´or, preout för frontarna).
Innan ens slutsteget har anlänt börjar man fundera på nästa steg; det är väl vad som kallas uppgraditus alt. "shoppa-så-mkt-du-kan-så-länge-du-är-singel"!
Wakondan har ett par år på nacken (6 typ), dock med slimline brilliant, det är dock den svagaste länken. Jag vill dessutom se mig om efter ett AV-försteg så jag slipper påhängaren och mecket med att kalibrerar ljudnivåer varje gång jag ska se en film. Dock utan avkall på 2kanalsljudet, så långt det går.
Nåväl. Sneglat lite mot Tag Maclarens AV32R och även Linns 5103 (som troligen utklassar Tags i 2kanal). 5103:an känns lite outofdate med de få standarder den stödjer. Tag däremot är ju överlägsna på uppdateringar; allt laddas hem från deras sida och man sköter det via flashrom eller liknande.
Någon som lyssnat på Tag i komb. med Linn ö h taget? Maxgräns är runt 30 K, men kommer gärna under billigare. 
Linn har en kampanj där man kan byta in sin 5103 mot Kisto i sensommar/höst; ev kan man fynda ett steg då men med tanke på Kistos pris lär de inte bli en större mängd IMO.
Alt. två är att leta efter en beggad Kairn och behålla påhängaren men det är en nödlösning.
I-landsproblem i stor bemärkelse . |
Edited by - weezer on 2003/04/27 11:40:07 |
|
Mikael2
Member

1431 Posts |
Posted - 2003/04/27 : 11:54:57
|
Var kan jag läsa om inbyteskampanjen 5103->Kisto |
 |
|
weezer
Member

568 Posts |
Posted - 2003/04/27 : 12:03:08
|
Under nyheter på Stereokompaniet/Ljudkompaniet...
Unidisk bör finnas i butiken under andra veckan i Maj. Pris 98.000:-
Kisto finns förhoppningsvis under senare delen av Juni. Pris ännu okänt.
Båda apparaterna kommer att ha en inbyteskampanj knutna till sig under perioden Maj-September. Mimik, Karik, Genki och Ikemi kommer att ha ett garanterat inbytespris gentemot Unidisk, och 5103 kommer att ha ett dito gentemot Kisto. För priser, ring.
|
Edited by - weezer on 2003/04/27 12:13:44 |
 |
|
Siffernisse
Member

276 Posts |
Posted - 2003/04/27 : 15:36:37
|
tjena weezer!
om du tycker tvåkanals ljudet är viktigare skulle jag istället byta ut Wakondan mot en kolektor, och byta genkin mot en Ikemi. detta skulle ge ett mycket stort lyft. Detta skulle kosta typ..ungefär..kanske 25000kr. men då skulle det inte bli någon uppgradering av AV-ljudet!
5103an är grym, själv använder jag den endast till stereo. men den har ju tidskoregering till alla kanaler då man kör AV, och inställningsmöjligheterna är otroliga. liksom ljudet.
På taktoton i Luleå säljs både Tag o Linn, så där kan man lätt jämföra produkterna. Har själv lyssnat på lite olika Tag-produkter, blandannat AV32R, och jag tycker inte Tag håller samma klass som Linn.
Kiston kommer att kosta över 100000kr troligtvis, så det blir ju ingen ersättare till 5103. men visst kanske det kommer några beg, 5103 men jag tror inte att priset på dessa kommer att bli mycket lägre än de som man kan köpa idag.?
sedan tycker jag att det är viktigare att produkten har bra ljud, än att den stöder an massa nya standarder, 5103: an har ju AC-3, dts,mm, så behöver man nå mer.??
mvh/ siffernisse
|
 |
|
weezer
Member

568 Posts |
Posted - 2003/04/27 : 15:51:46
|
Tja!
Nej priset kanske inte sjunker så mkt på 5103:orna, men det kanske kommer ett par fler i rörelse på begmarknaden bara tänkte jag. Wakonda till Kollektor känns inte som ngt jättehopp direkt, eller jag kanske har fel? Genkin är jag på det hela mkt nöjd med, den känns fräsch och gör mig glad varje dag än så länge; så den får hänga med ett tag.
AV-ljudet *vill* jag fräscha upp samtidigt, en 5103 ligger bra till hands onekligen. Linn spelar som bekant rätt bra med sina egna grejjer.
Vad beträffar standarder kan jag hålla med om att man kommer långt på AC3/DTS, men jämför man med TAG bleknar Linn fort.
Keep em´ coming! |
Edited by - weezer on 2003/04/27 15:52:08 |
 |
|
gardd
Member

509 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 09:02:31
|
Som det ser ut idag består 2-kanalsuppsättningen av enbart Linn, men jag tänkte försöka vara lite okonservativ och eventuellt beblanda in andra tillverkare
Eftersom det verkar som att du gillar "Linn-ljudet" tycker jag du skall fortsätta köra med ett Linnförsteg. Glöm Kairn, de är gamla och låter inte kul. Satsa hellre, om du har råd, på en 5103. Finns mängder begade sådana. De låter klarare, tydligare och de vinner över alla lägre stående linnförsteg om man tillämpar linns "tune-dem method". (AAB-metoden) Så sätt igång och spara!
|
jag kör https://www.clonesaudio.com |
 |
|
Rebo
Member

1071 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 09:32:00
|
Jag hade inte bytt till en kolektor/Ikemi. Visst är Ikemi bra, men kolektorn är inget att hurra över. Då hade jag hellre skaffat ett bättre försteg och väntat ett tag med att byta CDn. |
 |
|
gardd
Member

509 Posts |
|
|
Topic  |
|
|
|